Posa’t el pitet
Temporada de calçots | Així és la versió castissa de la menja de les masies de Valls
Candeli, en ple barri madrileny de Chamberí, celebra la gastronomia catalana amb un merescut homenatge a aquestes tendres cebes allargades

viajar-calots
L’olor inconfusible de les brases de carbó vegetal aromatitzades amb fusta de sarment anuncia entre el novembre i el març la temporada de calçots a Candeli, el restaurant del carrer de Ponzano, 47 (Madrid), on cada any se celebra la gastronomia catalana amb un merescut homenatge a aquestes tendres cebes allargades de les masies del Valls. «Ja és tota una tradició», assegura Alberto Rivera, que amb el seu germà Francisco s’encarrega des del 2015 d’oferir el millor producte de temporada en aquest local de moda del barri de Chamberí.
«El nostre rebost el marca l’estació», remarca Alberto mentre recull els feixos de calçots que acaben d’arribar a la cuina directament des de la localitat tarragonina de Valls, epicentre d’aquesta dolça ceba blanca, especialment tendra i allargada amb adeptes entusiastes a la capital. «Estan sempre disposats a posar-se un enorme pitet per disfrutar d’allò més sucant aquesta menja amb la típica salsa romesco de Tarragona», celebra Rivera abans de lloar les propietats d’aquesta salsa propietària plena de vitamines, minerals i antioxidants increïbles que l’eleven a la categoria de còctel de nutrients amb nombrosos beneficis per a l’organisme.
La preparació tradicional exigeix cuinar els calçots a foc viu, a la graella, i girar-los fins que el seu exterior sigui completament negre i la punta blanca sigui tendra, afegeix.
Els germans Alberto i Francisco Rivera han dissenyat de nou aquesta temporada que conclou a mitjans de març una calçotada en què no falten alguns dels plats més deliciosos de la gastronomia catalana. Arrenquen amb el pa amb tomàquet, amb un pa de coca, per continuar amb els calçots a la brasa.
El tiberi prossegueix amb una brandada de bacallà gratinada sobre una base de pa brioix, unes costelletes de lletó d’Àvila al carbó i unes botifarres catalanes amb mongetes, un tipus de mongeta especialment cremosa, que adquireixen a Navarra. Per posar fi a la festa, crema catalana.
Els Rivera proposen acompanyar el menú amb una ampolla de Condado de Haza Crianza 2020, un ull de llebre jove que marida molt bé amb carns blanques i vermelles, aromàtic i agradable en boca que ha envellit en barriques de roure americà durant 18 mesos, a més de sis mesos més de repòs en ampolla.
- CAS SANTOS CERDÁN-ÁBALOS Koldo García després de conèixer l’informe de l’UCO sobre Santos Cerdán: «Acaba de començar»
- Tensió als Estats Units "Motivació política" en l’assassinat d’una congressista i el marit
- Metamorfosi demogràfica Un terç de l’Eixample és estranger
- Tensió als Estats Units Els EUA surten al carrer de forma multitudinària en protesta per Trump
- Tempesta judicial i política La caiguda de Cerdán impulsa en el PSOE avançar les generals
- Defunció Mor als 63 anys l’empresari Miquel Suqué, del Grup Peralada
- Acte del PP Feijóo demanarà la compareixença de Sánchez al Congrés perquè es «retratin» els seus aliats: «Si el segueixen recolzant, seran els seus encobridors»
- L’hora més crítica Sánchez acudirà dimecres a la sessió de control al Congrés per respondre per l’escàndol de Santos Cerdán
- Les gravacions del cas Koldo Koldo García va oferir al cap de la Policia Nacional avions d’Air Europa per deportar migrants magribins durant la covid
- Augmenten les probabilitats que un asteroide impacti contra la Lluna el 2032