Tempesta judicial i política
La caiguda de Cerdán impulsa en el PSOE avançar les generals
La necessitat de no "contaminar" les eleccions autonòmiques i municipals del maig del 2027 s’estén entre les federacions socialistes
El president sospesa mesures com la qüestió de confiança i una crisi de Govern

Ja no és només el president de Castella-la Manxa, Emiliano García-Page, sempre crític amb Pedro Sánchez. Ni tampoc un exdirigent de pes ara situat als marges del PSOE, com Felipe González. L’estrepitosa sortida de Santos Cerdán de la Secretaria d’Organització ha comportat una convulsió tan gran en el partit que cada vegada són més les federacions i els càrrecs socialistes que reclamen al president que no porti aquesta complicadíssima legislatura fins al final, la tardor del 2027, com ell mateix ha deixat clar que vol fer. Altrament, defensen, els comicis autonòmics i municipals del maig d’aquell any quedaran una altra vegada "contaminats" i la pèrdua de poder territorial encara serà més gran que no pas la soferta l’any 2023, quan es van acomiadar de set comunitats i de gairebé totes les capitals de província.
L’aixeta la va obrir García-Page a principis de mes. L’avançament de les generals és necessari, va argumentar, perquè la política nacional no "arrossegui" el PSOE en les autonomies. Dimecres se li va afegir González. Són dues figures que no tenen cap influència sobre Sánchez, però el col·lectiu que defensa que el president faci el pas suma adeptes i es nodreix de barons i dirigents històrics.
De moment, però, el missatge corre majoritàriament en privat. "Si no avança les generals, els votants castigaran el Pedro dvant nostre. No sé quant pot aguantar això. No crec que ni tan sols un any. I com més esperi més opcions hi haurà que el PP concentri vot", expliquen en una federació.
Alguns ja defensen públicament que s’adoptin mesures molt més dràstiques. L’alcalde de Mèrida, Antonio Rodríguez Osuna, va demanar divendres un congrés extraordinari del PSOE per rellevar Sánchez. "Els socialistes no mereixem això", va assenyalar. Tot el partit va interpretar que la seva aposta també representava Miguel Ángel Gallardo, líder dels socialistes extremenys, que està molt a prop de seure al banc dels acusats en el procés que afecta el germà del president, David Sánchez, pel suposadament irregular procés de selecció del seu càrrec a la Diputació de Badajoz. A la federació andalusa el punt de vista és diferent. La sensació més estesa és que en aquesta comunitat Sánchez ha de fer coincidir les generals amb les autonòmiques, que s’esperen per a l’estiu del 2026.
Però no hi ha cap d’aquestes fórmules que sembli convèncer l’entorn del president del Govern. Les opcions que el nucli dur de Sánchez comença contemplar, en canvi, són una crisi de Govern, que s’afegiria a l’anunciada "reestructuració" de l’executiva socialista, i la possibilitat que Sánchez se sotmeti al Congrés dels Diputats a una qüestió de confiança que ja reclamen fins i tot alguns membres molt importants de l’Executiu i líders territorials per mirar de recuperar la iniciativa.
"L’avançament ara no està sobre la taula. Estem mirant de recuperar-nos de la patacada. No abaixarem el cap davant el PP, que també demana un avançament com més aviat millor. Ells han tingut molts més casos de corrupció i no han reaccionat mai d’una manera tan contundent com ho hem fet nosaltres. No ens assemblem gens. Nosaltres hem reaccionat a l’acte, quan es va conèixer l’informe de l’UCO que esquitxa Cerdán. El mateix vam fer amb José Luis Ábalos. Els nostres votants ho acabaran valorant. Convé esperar", diuen els col·laboradors de Sánchez, que asseguren que avançar ara seria "regalar" el Govern a Feijóo. Com sempre, però, Sánchez té "l’última paraula".
"¿Què hem d’esperar? Això acaba de començar. Les sospites sobre Cerdán feia mesos que es publicaven i no es va fer res. Sortirà molta més informació lletja. I també hi ha el procés al germà de Sánchez i a la dona. ¿Què vol dir que quan passi el temps estarem millor? Al revés. Encara estarem pitjor. ¿Com has d’anar a unes eleccions autonòmiques i municipals en aquesta situació?", es pregunta un històric dirigent.
Al cor del partit
"No sé si és el principi del final o el final mateix –assenyala un altre càrrec del partit–. Altres polèmiques, com l’amnistia i la relació amb Bildu, eren purament polítiques. Però la corrupció és una altra cosa. És letal per al PSOE. Això és al cor del partit. També és diferent dels casos que vam tenir en altres èpoques, com el de Luis Roldán, que era director general de la Guàrdia Civil i el podies encapsular. No pots encapsular, però, un secretari d’Organització. Dos, de fet, perquè primer va caure Ábalos també per corrupció. El problema de fons són alguns perfils de què s’ha envoltat Sánchez. Si t’envoltes de gent així, estàs enfonsat".
Notícies relacionadesLes eleccions andaluses són l’estiu del 2026. Ja hi havia veus al PSOE andalús que volien que les generals coincidissin amb les autonòmiques. Això es manté sense amagar que com més lluny de les municipals, millor. El convenciment que Sánchez no aguantarà fins al 2027 és general. Susana Díaz, la seva rival en les primàries del 2017, ja ho va dir: "S’han de convocar eleccions aquest any".
L’escó, dilluns
L’exsecretari d’Organització del PSOE Santos Cerdán va confirmar ahir a Diario de noticias que aquest dilluns entregarà l’acta de diputat i formalitzarà la dimissió que va anunciar dijous. «No em vull servir de l’aforament per demostrar que soc innocent», va dir l’encara diputat per Navarra en la breu conversa que va mantenir amb aquest diari.D’aquesta manera s’han acabat les especulacions dels que dubten que renunciarà a l’escó al Congrés dels Diputats, com va anunciar dijous a primera hora de la tarda, després d’haver-se reunit a la Moncloa amb el president Pedro Sánchez. Si finalment es presenta dilluns al registre del Congrés per renunciar a l’acta de diputat, la Mesa de la Cambra podria qualificar el seu escrit dimarts mateix i enviar-lo a la Junta Electoral, que iniciaria el tràmit.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- CAS SANTOS CERDÁN-ÁBALOS Koldo García després de conèixer l’informe de l’UCO sobre Santos Cerdán: «Acaba de començar»
- Tensió als Estats Units "Motivació política" en l’assassinat d’una congressista i el marit
- Tensió als Estats Units Els EUA surten al carrer de forma multitudinària en protesta per Trump
- Metamorfosi demogràfica Un terç de l’Eixample és estranger
- Tempesta judicial i política La caiguda de Cerdán impulsa en el PSOE avançar les generals
- Acte del PP Feijóo demanarà la compareixença de Sánchez al Congrés perquè es «retratin» els seus aliats: «Si el segueixen recolzant, seran els seus encobridors»
- L’hora més crítica Sánchez acudirà dimecres a la sessió de control al Congrés per respondre per l’escàndol de Santos Cerdán
- Les gravacions del cas Koldo Koldo García va oferir al cap de la Policia Nacional avions d’Air Europa per deportar migrants magribins durant la covid
- Augmenten les probabilitats que un asteroide impacti contra la Lluna el 2032
- Criança Carlos González, pediatre: "Moltes vegades quan el teu fill plora no vol ni joguines ni dolços, demana la teva presència i el teu afecte"