Entrevista al conseller de Territori

Juli Fernàndez: «L’ampliació de l’aeroport de Barcelona no respon a l’emergència climàtica»

El responsable de les infraestructures del Govern, que porta dues setmanes en el càrrec, es mostra contrari a allargar la pista del Prat

«Crearem un sistema ferroviari integral de Catalunya per gestionar tots els trens i infraestructures», proposa

Juli Fernàndez (Sabadell, 1977) diu d’ell mateix que és un farmacèutic que fa de polític. Porta botes roses a joc amb la corbata i armilla. És el primer membre d’ERC que ocupa la Conselleria de Territori i aquesta és la seva primera entrevista.

4
Es llegeix en minuts
Cristina Buesa
Cristina Buesa

Periodista

Especialista en infraestructures de mobilitat i la Copa Amèrica de vela.

ver +

¿Serà el conseller que resolgui Rodalies?

Tenim centenars de milers de persones vivint una situació molt complicada cada dia i afecta la competitivitat del nostre país. Estem en una situació molt precària i és un llast per a les nostres empreses.

¿Què cal fer? ¿Culminar el traspàs, perfeccionar-lo?

La millor manera de gestionar-lo és a través d’un sistema ferroviari integral de Catalunya i això vol dir que tots els trens de Catalunya, Rodalies, Ferrocarrils de la Generalitat, tramvies com el de Tarragona s’organitzin sota el mateix paraigua. Hem de ser capaços de tenir la gestió de trens i vies, de tot, i de tot arreu.

¿Amb una única operadora?

Una cosa és qui opera i una altra qui gestiona les infraestructures. No hi ha veritats absolutes ni apriorismes.

El Ministeri de Transports reclama que es firmi el contracte programa amb Renfe.

El que no podem fer és posar-nos excuses que bloquegin els avenços. Cal treballar, que per això som aquí, per aconseguir un benefici per a la gent. Sabem que l’endemà que es posi en marxa el sistema ferroviari integral de Catalunya les infraestructures tindran una herència que no se n’anirà només amb un canvi de logo.

¿És usuari de Rodalies o de FGC?

He utilitzat el tren en altres moments de la meva vida, ara no.

Un altre dels grans temes de la seva Conselleria és l’ampliació de l’aeroport. Fa un any es va desestimar la proposta però hi ha sectors econòmics i socials que reclamen que es reprengui.

A Catalunya hi ha un consens polític i social sobre la intercontinentalitat de l’aeroport de Barcelona. N’hi ha un altre de molt ampli, bestial i sobrevingut, de no fa gaires anys, que és que hem d’actuar per la crisi climàtica. Un altre consens és que els pocs espais naturals que tenim, sobretot a l’àrea metropolitana, s’han de cuidar, preservar, mantenir i potenciar. Les intervencions que fem no poden ser una barra lliure de creixement d’emissions: estem en emergència climàtica.

¿Llavors?

La proposta que hi ha ara mateix sobre l’aeroport no respon a cap d’aquests consensos, per desgràcia. Per tant, qualsevol infraestructura, tant la del Prat com la resta, ha de respondre a aquestes necessitats perquè, si no, no són una solució real. A més, si ets malpensat pots arribar a pensar que no hi ha la voluntat que es facin.

¿Va veure precipitació o mala fe a l’hora de presentar-la?

Prefereixo no qualificar la proposta d’Aena. Que aparegui de sobte, d'un dia per l’altre, en un termini molt curt de temps, sense haver-la treballat prèviament, no és una solució real. 

Rodalies i Mitja Distància serà gratis tot el 2023. ¿Què li sembla?

El principal problema que planteja la gratuïtat és el dèficit que n’acaba generant un altre. Jo puc dir que sigui gratis però si això provoca un dèficit de 180 milions d’euros, qui pren la decisió ha de ser corresponsable i espero que sigui així.

La ministra Sánchez ha dit que no es plantegen aportar més a l’ATM.

Continuarem reclamant-ho, no ens rendirem.

Transports només ha executat un 16% del pressupost en el primer semestre.

Aprovar un pressupost et vincula políticament i hauries de ser capaç d’executar-lo. Però si any rere any no ho fas es pot pensar que no ho vols fer, per això es va crear la disposició addicional tercera.

Els contractistes temen que amb els canvis al Govern es frenin certs projectes o es revisin.

La meva voluntat és que tot allò que respon als grans consensos i que són solucions reals no es pari i vagin tan ràpid com es pugui.

Ha sigut alcalde de Sabadell i coneix bé el projecte de la B-40 o Quart Cinturó. El Ministeri assegura que només falta firmar amb la Generalitat, que hi ha un acord.

Aquest projecte no el vol ningú. De tota manera no he vist cap acord escrit, no existeix, ningú me l’ha ensenyat. El que sí que puc valorar és que, com amb l’aeroport, falta consens. La B-40 si acaba a la C-58 a Terrassa, des d’allà cal veure com arribar a Sabadell. M’asseuré amb Transports a explicar-los-hi.

La Conselleria de Territori torna a tenir les competències de vivenda amb les ocupacions a l’alça, ¿falta oferta?

Es va construir molt des de l’esfera pública però en un règim equivocat, de venda, cosa que va provocar que acabés a mans privades. N’hem après i el nou és i serà de lloguer. Havíem tingut sòl públic i ja no el tenim. No és excusa. Tenim 35.000 pisos buits i hem d’utilitzar tots els instruments legislatius per posar-los al mercat.

¿Què més?

La contenció dels preus de lloguer o els lloguers socials també ens haurien d’ajudar a revertir la situació, amb l’objectiu que el 15% del parc de vivendes sigui públic.

En l’àmbit de l’urbanisme hi ha projectes com el Pla Director Urbanístic del CRT de Vila-seca i Salou, que ha de permetre la instal·lació de Hard Rock.

Respon a les necessitats que hi havia i genera consens a Tarragona.

Notícies relacionades

¿Li preocupa que només siguin 33 diputats al Parlament?

Pactaré amb l’oposició, la meva feina és acordar amb aquells que no pensen igual, ho he fet sempre. I la gent mai premia els que estan enfadats, els que són irresponsables.