Inversions de l’Executiu català
Infraestructures.cat creix un 50% el pressupost en obra pública de la Generalitat respecte al 2017
L’empresa executora de les infraestructures del Govern destinarà 678 milions a transport públic, hospitals i escoles
El principal repte serà tramitar a temps els projectes dels fons europeus per no perdre les subvencions

Una dècada després de la seva creació, Infraestructures.cat, l’empresa pública que executa les obres de la Generalitat, afronta aquest 2022 amb el 50% més de pressupost que el 2017, un total de 678,977 milions d’euros. Atenta a les conseqüències que pugui tenir la inflació, però amb el missatge de la Conselleria d’Economia i Hisenda que el pressupost del 2023 serà expansiu, el braç executor dels grans projectes de transport públic, escoles o hospitals de Catalunya té en els fons europeus la seva principal amenaça.
El president d’Infraestructures.cat, Miquel Buch, ha recordat que l’empresa es va crear el 2012 en un context de crisi econòmica, amb la voluntat d’aconseguir la «màxima eficiència» a l’hora de projectar, construir i mantenir les grans obres del Govern. Ara, la situació és ben diferent. De fet, en els pròxims mesos tindran una autèntica prova de foc amb el paquet de fons Next Generation i en són conscients.
50% més de plantilla
«Necessitem avançar al màxim les obres per evitar els imprevistos», ha remarcat Buch. L’empresa està sotmesa a un fort estrès per complir els calendaris de Brussel·les. Els seus «clients», les conselleries, s’hi juguen massa i els pressionen. Per exemple, el 31 de desembre del 2023 tots els projectes del programa React-EU hauran d’estar executades, certificades i en servei. Trobar empreses per desplegar fibra òptica en determinats llocs està sent complicat, ha admès el president.
Part d’aquestes obres ja s’estaven fent, però, com que va ser una «ampliació» dels fons Feder 2014-2020 que es tanquen a l’acabar el 2023, cal ser diligent. Es preveu ampliar la plantilla d’Infraestructures.cat en un 50% per assumir aquesta càrrega extra de treball: es passarà de 180 persones a 270. Alguns ja s’han incorporat i d’altres ho faran aviat.
Licitacions al març
A més del React-EU, d’on beuen la majoria dels projectes del Departament de Vicepresidència, Polítiques Digitals i Territori, per exemple, a Catalunya moltes de les subvencions europees arribaran a través del Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MRR). El Govern de Pedro Sánchez ha aconsellat que al març hi hagi licitats els projectes per complir amb els terminis. No és vinculant, però la data orientativa tensa les costures de les administracions, com les de la Generalitat i, de passada, les d’Infraestructures.cat.
Amb l’ L-9 com a projecte estrella, l’empresa té també en cartera per als pròxims anys la connexió de les dues línies de Ferrocarrils de la Generalitat (futura L-8), el carril bus d’entrada per la B-23, la variant d’Olot, l’ampliació de l’Hospital Verge de la Cinta de Tortosa, el nou Joan XXIII de Tarragona, el centre penitenciari de la Zona Franca de Barcelona i l’edifici judicial de Martorell, per posar-ne alguns exemples.
Cinc projectes deserts
Tant Buch com el secretari general d’Economia, Jordi Cabrafiga, s’han referit també a l’alça dels preus en les obres públiques que el Ministeri de Transports va mirar de contrarestar al març amb el reial decret llei 3/2022, que permet la revisió excepcional de preus. Precisament ara s’estan començant a pagar les indemnitzacions.
No obstant, els temors dels contractistes d’obra pública respecte a les dificultats per assumir els projectes per l’encariment de les matèries primeres, han explicat, no s’ha traduït en concursos deserts. De les 300 licitacions d’aquest any, únicament cinc s’han trobat en aquesta situació.
Col·loqui entre els consellers Rull i Nadal per celebrar 10 anys
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
Pressupostos Generalitat de Catalunya Transports Generalitat Fons europeus Obra pública Infraestructures Jaume Giró Preus
- Mor als 19 anys la filla de Mariano Ortega
- Una fàbrica de Badalona, acusada de "risc inacceptable" de càncer
- Les obres de la Sagrera obliguen a destapar un altre cop la vil·la romana enterrada
- Sondeig de la Generalitat Enquesta CEO: El PSC es manté al capdavant i la caiguda de Junts impulsa a Aliança Catalana
- Infarma 2025 Els nous fàrmacs per a l’obesitat són efectius per a la insuficiència cardíaca i els trastorns de salut mental
- La 'transfobia' crece un 14% en Catalunya según los datos de l'Observatori contra la LGTBI-fobia
- Scully quadro a quadro
- Sondeig de la Generalitat Enquesta CEO: El PSC es manté al capdavant i la caiguda de Junts impulsa a Aliança Catalana
- Sondeig de la Generalitat Enquesta CEO: El suport a la independència de Catalunya baixa del 40%, el pitjor registre des del 2011
- La història d'amor de l'exbisbe de Solsona, Xavier Novell, i Sílvia Caballol es convertirà en una sèrie de televisió