Un canvi de sentit per les obres de l’Abaceria genera una ratera

Els treballs de reconstrucció del mercat municipal de Gràcia han obligat a modificar la direcció de Travessera entre Torrent de l’Olla i Roger de Flor, amb el consegüent embolic de trànsit.

Un canvi de sentit per les obres de l’Abaceria genera una ratera

CARLOS mÁRQUEZ DANIEL

3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Els cotxes, com l’aigua, sempre acaben trobant la manera de continuar avançant malgrat les barreres i els imprevistos. Però si a la muntanya poc pot afectar que un petit rierol envolti una pedrota, a la ciutat, el canvi de sentit d’un sol carrer pot generar una ratera a la seva zona d’influència. És precisament el que està passant a l’entorn del mercat de l’Abaceria, que acaba d’iniciar dos anys de reconstrucció, cosa que ha obligat a modificar la direcció de travessera de Gràcia entre Torrent de l’Olla i Roger de Flor perquè els camions puguin arribar a l’obra des del Besòs.

Les vies que queden per sota han començat una mena de joc del calamar en què mariden la indisciplina, la desorientació, la picaresca i una mica la sort. Davant d’aquest disbarat, el consistori ha decidit rectificar i Llibertat canviarà de sentit a finals del mes de gener.

Els carrers més afectats són Llibertat, Milà i Fontanals, Puigmartí i la plaça de John Lennon, que deú-n’hi-do que el paladí artístic de la pau vegi empastifat el seu homenatge viari a la capital catalana, amb motos travessant-la de manera furtiva. Tots són un bon exemple del que Barcelona fa 30 anys que ha anat musculant: la pacificació dels nuclis antics dels vells pobles que la gran ciutat va començar a engolir a finals del segle XIX. Recordin: la primera superilla oficial es va pintar a principis dels anys 90 al Born. Després vindria precisament el cor de Gràcia.

Cotxes i tripa

N’hi ha prou amb estar-se una estona a Llibertat per adonar-se del carnaval automobilístic. Els cotxes que baixen per Torrent de l’Olla o que transiten per Travessera amb la ferma voluntat de seguir cap al Besòs es troben que la ciutat els talla el pas i els obliga a baixar cap al mar. En la seva obstinació, busquen la primera via que els permeti seguir cap al seu destí. I allà hi ha precisament Llibertat, cap a l’esquerra, un carrer de plataforma únic, edificis baixos, despatxos professionals, botigues de barri. I el bar Vulcà, on el matí del 13 de desembre, a les 10 hores, hi havia un parell de jubilats menjant tripa en un fumejant plat soper fins dalt.

Un cotxe, dos cotxes, tres cotxes. Una furgoneta, una altra. I una altra. Motos. I també ciclistes i vianants, per descomptat. El carrer era un recés de pau, una zona de passeig amb la velocitat limitada a 10 quilòmetres per hora; amb un trànsit residual, molt local. Ara, es queixen els veïns i qualsevol ho pot comprovar, és una reguera constant de forasters motoritzats. La majoria perduts, mirant a dreta i esquerra sense tenir clar com procedir.

A la cantonada amb Milà i Fontanals hi ha una fleca amb el lluminós trencat. "Va ser una furgoneta. Cada dos per tres passen i ens piquen la façana i els balcons. Aquella pilona se l’han carregat no sé quantes vegades ja", diu la dependenta. Si es va en el sentit de la circulació es poden veure cantonades pelades de sortints de les primeres plantes. La xicana entre Llibertat i Monistrol també té rastres de vehicles pesats a la cantonada de muntanya-Llobregat, amb els cables mossegats i una de dentada a l’edifici cantoner. "Aquí no t’avorreixes mai. T’esperes una estona i segur que veus algun enrenou", aporta un veterà veí del pròxim carrer de Siracusa.

Notícies relacionades

Evitar tots aquests carrerons

El consistori, en vista del que està passant i després de reunir-se amb els veïns, ha decidit aplicar nous canvis a la zona. Durant el mes de gener, concreta un portaveu municipal, es procedirà a canviar el sentit de la circulació de Llibertat, de manera que ja no es podrà girar des de Torrent de l’Olla amb cotxe. ¿I quina és l’alternativa? La més intel·ligent és aturar el problema des de l’arrel. És a dir: evitar el nucli de Gràcia per creuar el districte, cosa que implica anar per la Ronda del Mig i baixar per algun dels carrers que donen accés directe a l’Eixample (si aquest és el destí), Sardenya, per exemple. O ja d’entrada anar per sota de la Diagonal, per l’Eixample, i evitar tots aquests carrerons.

Temes:

Barcelona Motos