una altra mesura de l'estat d'alarma

Els municipis adherits a l'AMTU tindran transport urbà gratuït fins al 9 d'abril

Els conductors d'autobús emetran un bitllet sense cost per computar el servei, i que no s'entregarà als passatgers; per això aquests continuaran entrant per la segona porta

La freqüència de viatges també es reduirà a l'habitual dels caps de setmana, ja que la pèrdua de viatgers dels busos se situa, de mitjana, en un 91% menys del normal

130617-nova-parada-bus-urb 3 web-1585304506

130617-nova-parada-bus-urb 3 web-1585304506

4
Es llegeix en minuts
Anna Rocasalva

En paral·lel a la decisió de l’ATM de Barcelona de suspendre el pagament de tarifes dels títols del sistema tarifari integrat, els municipis de l’Associació de Municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU) han pres també la decisió de suspendre el pagament dels títols propis i socials dels respectius serveis de transport urbà. 

D’aquesta manera, mentre duri la limitació de la mobilitat, només les persones que realitzen serveis essencials no hauran de pagar el transport públic. En aquest sentit, la majoria d’ajuntaments ja han aprovat o estan a punt d’aprovar un decret d’alcaldia que estableix aquesta gratuïtat temporal. 

La mesura entrarà en vigor a les 0.00 h d’avui, dia 2 d’abril, i finalitzarà a les 23.59 h del dia 9 d’abril. Així mateix, la freqüència de viatges també es reduirà a l’habitual dels caps de setmana, ja que la pèrdua de viatgers dels busos se situa, de mitjana, en un 91% menys del normal.

El model de decret ha sigut elaborat pels serveis jurídics de l’AMTU, que aquests dies intensifiquen la seva feina diària normal de facilitar la coordinació entre les diferents administracions locals i també fer-los arribar, amb la celeritat més gran possible, totes les novetats legislatives i acords que es produeixen en el marc de la gestió del transport públic.

Un bitllet sense cost

L’aplicació d’aquesta mesura tindrà com a conseqüència que, a partir d’avui, dijous, els conductors dels busos urbans emetran un bitllet senzill sense cost, que no s’entregarà al viatger, sinó que se’l quedarà el mateix conductor. Això permetrà que els viatgers continuïn accedint al bus per la segona porta, sense haver d’interactuar amb el conductor, mentre també permet fer el còmput d’ocupació dels vehicles, i evitar superar l’ocupació màxima establerta per la Generalitat (1/3 del bus).

 

Aquest serà el sistema que aplicaran, per exemple, Terrassa, Sabadell, Mollet del Vallès i Sant Vicenç dels Horts, Manresa, Vic, Cerdanyola del Vallès, Lliçà d’Amunt, Vilassar de Mar, Vilanova i la Geltrú, Castellbisbal, Mataró, Rubí, Parets del Vallès, Sitges, Martorell, Santa Perpètua de Mogoda i el TransGran (que dona servei a Granollers, La Roca del Vallès, Les Franqueses del Vallès i Canovelles).

Reducció dels viatges

El transport públic urbà dels municipis associats a l’AMTU també ofereix, a partir d’aquesta setmana, un servei similar al que tenen normalment durant els caps de setmana, tal com estableix l’ordre TMA/306/2020, publicada el 30 de març al BOE.

De fet, actualment molts dels ajuntaments ja tenien una oferta d’aquestes característiques, ja que havien anat adaptant el servei de transport urbà a la disminució de la demanda produïda en els últims dies. La setmana passada, la pèrdua de viatgers es va situar, de mitjana, en un 91% menys de l’habitual; per això l’oferta del transport urbà ja era d’entre el 33% i el 70% de l’oferta habitual.

Municipis de 100.000 habitants

D’entre els municipis que tenen més de 100.000 habitants, els canvis més significatius seran els de Sabadell i Mataró, que hauran de reduir considerablement la seva oferta. Sabadell la reduirà fins al 60%, i Mataró està en fase d’estudi. Terrassa, en canvi, mantindrà la mateixa oferta que fins ara.

 

Cal tenir en compte que, en aquests municipis, hi ha hagut un descens de la demanda significativa del voltant del 90%.

Municipis entre 50.000-100.000 habitants

Pel que fa als municipis d’entre 50.000 i 100.000 habitants, cal destacar que Sant Cugat passarà de tenir més del 70% de l’oferta a donar el mateix servei que els diumenges. Mollet del Vallès també redueix considerablement l’oferta que donava fins ara, i que era de més del 74%, i passa a tenir una oferta similar a un dissabte, amb quatre expedicions més.

Granollers i Cerdanyola ja havien rebaixat la seva oferta de transport en un 43% i 48% respectivament, i, per tant, no faran cap canvi. Manresa passarà d’una oferta de més del 66% de l’habitual a gairebé un 51%. 

Paral·lelament, i tenint en compte el descens d’usuaris dels últims dies, les freqüències de pas del servei de bus urbà de Rubí s’han reduït fins al 43%, similar a l’oferta de cap de setmana. 

En l’última setmana, el descens de la demanda en aquests municipis ha arribat a ser d’entre gairebé el 90% (Vilanova i la Geltrú) i fins a més del 95% (Sant Cugat del Vallès).

Finalment, en el cas de petits municipis com el de Parets del Vallès, l’Ajuntament ha decretat que el servei de bus urbà es limiti únicament a l’horari de matí, de 7.00 h a 14.00 h, per combatre la propagació del coronavirus.

El ferrocarril

Dimarts passat, Ferrocarrils de la Generalitat va anunciar que adaptaria la seva oferta a la baixa demanda, després que ja s’hagi estabilitzat per sota del 90%, i d’acord amb els requeriments del Govern.

Notícies relacionades

Així, a partir del dia 1 d’abril la línia Barcelona-Vallès ajusta les seves freqüències, amb la circulació de dos trens per hora entre Barcelona i Terrassa i Barcelona i Sabadell; un tren per hora entre Barcelona i Sant Cugat del Vallès, i quatre trens per hora a la L7, entre Gràcia i l’Avinguda Tibidabo, a les hores punta (de sis a nou el matí i de la tarda a quatre de la tarda). Durant la resta d’hores, circularà un tren per hora en cada una de les línies, excepte la L7, que mantindrà quatre freqüències per hora.

Més notícies de Terrassa, Sabadell, Rubí i TerrassaSabadellRubí Parets