PESSIMISME DE L'EXEURODIPUTAT 'BATASUNA'

Txema Montero preveu que ETA suspengui l'alto el foc "d'aquí a 10 o 15 dies" i faci atemptats mortals

Considera que la banda seria l'"única responsable" d'un hipotètic fracàs del procés de pau

3
Es llegeix en minuts
AGÈNCIES / SANT SEBASTIÀ

L'advocat i exeurodiputat de Batasuna Txema Montero ha assegurat que el procés de pau està "descarrilat" i ha considerat ETA com a "única responsable". Montero, a més, augura que la banda suspendrà l'alto el foc "d'aquí a 10 o 15 dies" i que quan reprengui l'activitat terrorista ho farà perpetrant atemptats mortals.

En una entrevista concedida alDiario Vasco,el coordinador de la Tribuna de Reflexió i Debat de la Fundació Sabino Arana ha destacat que el procés basat en dues taules de negociació paral·leles, la de normalització i la de pacificació, "ha fracassat". Ho argumenta pel fet que la banda terrorista s'hagi rearmat durant la treva i que el Govern espanyol no hagi fet "gestos de distensió" ni parat l'acció judicial.

"Per ser gràfics, l'esbarjo que ETA ha donat als seus representants polítics s'ha acabat i torna al que ja és conegut. Potser perquè considera que no es guanyen per si mateixos les garrofes polítiques, potser perquè la dinàmica que s'estava generant a la segona taula política estava arribant a un punt de difícil retorn per a ETA", ha afirmat.

Les possibilitats d'ETA

En aquest context, l'advocat ha destacat que "d'aquí a 10 o 15 dies" l'organització terrorista farà públic un comunicat en què suspendrà l'alto el foc anunciat al març, que vindrà acompanyat "d'una situació d'esperar i observar durant el Nadal i les primeres dues o tres setmanes de gener".

Segons ell, si es produeix la ruptura de l'alto el foc, una "conseqüència directa" seran els atemptats mortals. L'exdirigent abertzale discrepa dels que pensen que la banda armada tornarà a l'activitat "mitjançant una espècie de terrorisme de fantasia", posant bombes en llocs "més o menys emblemàtics", perquè Montero considera que això "només ho pot fer l'IRA, que està molt més fort militarment". "Res més eloqüent i irreversible que l'assassinat", ha sentenciat.

La responsabilitat del PNB

La resposta del Govern, segons la seva opinió, serà la d'augmentar les detencions "no només d'ETA", sinó també de membres de Batasuna, cosa que, no obstant, no causarà escissions en l'esquerra abertzale, perquè, segons ha dit, aquest moviment "no s'ha escindit mai quan ha estat sotmès a una pressió exterior molt forta".

Montero ha advocat per transmetre a la societat "que l'únic responsable del que passi amb el fracàs de l'alto el foc és ETA si torna a la violència política". L'advocat també afirma que el PNB és "víctima de les seves pròpies suspicàcies", ja que al començar el procés va pensar que "tot estava molt més lligat i perfilat" i va pensar que un procés de pau "podia acabar amb un desbancament del PNB en les institucions de govern".

LAB demana al Govern que actuï

Per la seva part, el secretari general de LAB, Rafa Díez Usabiaga, ha afirmat que l'anomenat procés de pau es troba en "una situació de bloqueig objectiu", i ha advertit a l'Executiu central que "l'important és parlar poc i fer més".

Notícies relacionades

"No es pot construir un escenari de pau si es mantenen els atacs que s'han dirigit contra l'esquerra abertzale en els últims anys, no es pot construir un escenari de negociació si no s'accepta la postura política de l'esquerra abertzale, i no es pot construir un altre escenari polític si no queda clar que els ciutadans d'Euskal Herria tenen dret a decidir el seu futur", ha asseverat el dirigent sindical.

Díez Usabiaga ha indicat que el president del Govern, José Luis Rodríguez Zapatero, "ha d'assumir aquestes bases per avançar en acords del procés", i ha subratllat que "l'única teràpia per sortir d'aquesta situació" és fer "passos ferms", cosa que, ha dit, "és el que espera la societat basca des de fa més de vuit mesos".