Relleu en la infraestructura

Lluís Salvadó, nou president del Port de Barcelona: «Amb els creuers caldrà buscar la fórmula perquè tothom estigui còmode, especialment l’ajuntament»

El conseller de Territori escenifica el relleu de Damià Calvet mentre l’entrant anuncia «continuïtat»

L’encara diputat d’ERC assegura que la seva situació judicial no condicionarà el seu treball al capdavant de la infraestructura

Lluís Salvadó, nou president del Port de Barcelona: «Amb els creuers caldrà buscar la fórmula perquè tothom estigui còmode, especialment l’ajuntament»

ALVARO MONGE

3
Es llegeix en minuts
Cristina Buesa
Cristina Buesa

Periodista

Especialista en infraestructures de mobilitat i la Copa Amèrica de vela.

ver +

L’últim dels alts càrrecs rellevants que depèn de la Conselleria de Territori i que encara estava en mans de Junts després de la sortida de l’Executiu, la presidència del Port de Barcelona, serà substituït aquest dimarts en el Govern. El conseller Juli Fernàndez va escenificar dilluns el relleu al capdavant de la infraestructura: ha presentat el fins ara diputat Lluís Salvadó, un dels homes forts d’ERC, que substituirà Damià Calvet. Salvadó, que deixarà l’acta de diputat del Parlament avui, dimarts, ha avançat que la seva voluntat al capdavant de la institució és «mantenir una certa continuïtat».

Malgrat que ha preferit no ser gaire explícit sobre els temes candents del port, sí que s’ha referit als creuers, probablement l’únic punt en el qual Calvet ha protagonitzat un cert xoc amb l’Ajuntament de Barcelona, especialment amb l’alcaldessa Ada Colau. Lluís Salvadó ha assegurat que es tracta d’un projecte «estratègic per al país i cal trobar el punt d’equilibri». Per això, ha afegit que caldrà «buscar la fórmula perquè tothom se senti còmode, especialment l’Ajuntament de Barcelona».

Canvi a finals de setmana

El canvi no serà oficial fins que es publiqui al Butlletí Oficial de l’Estat (BOE), segurament a finals de setmana, ja que la presidència depèn de Ports de l’Estat, tot i que sigui la Generalitat qui n’elegeix la persona. Malgrat tot, fa ja dies que Salvadó i Calvet parlen sobre el traspàs.

El conseller ha repetit l’acte que va fer a Tarragona a principis de mes per formalitzar el canvi al port. Ha repartit elogis al president sortint, de qui ha dit que ha desenvolupat un bon treball com a servidor públic.

Pendent de judici

Salvadó (la Ràpita, 1969) és enginyer industrial per l’Escola Tècnica Superior d’Enginyers Industrials de Barcelona (UPC), té un postgrau en Direcció General d’Empreses per la UOC i ha ocupat càrrecs de direcció en el sector privat durant 10 anys. A principis dels 90 va entrar a militar a Esquerra Republicana i va presidir la federació del partit a les Terres de l’Ebre entre els anys 2002 i 2004. Després va ser secretari d’organització fins al 2012, delegat del Govern a les Terres de l’Ebre fins al 2010 i secretari general adjunt d’ERC fins al 2019.

També va ser secretari d’Hisenda, càrrec que ocupava el 2017 i pel qual se l’acusa de la sèrie de delictes vinculats amb la preparació de l’1 d’octubre. El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) va obrir un judici oral contra Salvadó per aquest cas fa poc més d’una setmana i el judici encara està pendent d’una data definitiva.

«Les acusacions acabaran caient»

L’encara diputat republicà s’ha referit a la seva situació judicial, que podria portar-li a la inhabilitació en el cas de ser condemnat. «La meva defensa i jo estem convençuts que les acusacions acabaran caient i no treballo amb cap calendari que no sigui el del port. A la justícia saps com entres, però mai com en surts», ha conclòs.

Pendents dels accessos

Notícies relacionades

Entre els temes pendents amb què es trobarà Salvadó també hi ha el compliment dels compromisos sobre els accessos viaris i ferroviaris al port. Les últimes notícies les va donar al setembre la ministra de Transport, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, quan va assegurar que a finals d’aquest any estaria a punt el projecte bàsic. «Les connexions ferroviàries, que són més urgents i prioritàries que mai», ha opinat Salvadó.

Les dades de mercaderies al Port de Barcelona no han parat de créixer des de començament d’any. El 2022 es tancarà sense arribar al volum de creueristes anterior a la pandèmia, però els responsables de la infraestructura són optimistes sobre l’evolució.