NOVES TARIFES

Les autopistes rescatades requereixen inversions d'almenys 317 milions

2
Es llegeix en minuts

El Govern calcula que les autopistes rescatades requereixen inversions de, almenys, 317,6 milions d’euros fins al 2022, tant per a la seva posada al punt com per fer front a noves actuacions, segons la memòria que acompanya al nou esquema tarifari que avui publica el ‘Butlletí Oficial de l’Estat’.

La resolució estableix les mateixes tarifes per a les nou vies, amb rebaixes mesurades del 30% respecte als peatges actuals, així com estendre a totes la seva gratuïtat entre les 0:00 i les 6.00 hores. A més, fixa bonificacions per als usuaris que paguin amb dispositius electrònics (Tag), amb descomptes en les tarifes del 18% en el cas de vehicles lleugers i del 10% en el de les pesades.

Les noves tarifes entraran en vigor el 15 de gener a les radials madrilenyes R-2, R-3, R-4 i R-5, la M-12 (Eix Aeroport), la Circumval·lació d’Alacant, l’AP-7 (Cartagena-Vera) i l’AP-36 (Ocaña-La Roda), que han revertit a l’Estat al llarg del 2018.

En el cas de l’AP-41, que discorre entre Madrid i Toledo, serà d’aplicació quan passi a ser gestionada per l’Administració a través de la Societat Estatal d’Infraestructures del Transport Terrestre (Seitt).

Després d’assumir la gestió d’aquestes carreteres, Foment va encarregar auditar-ne l’estat a Ineco que, a falta d’incloure les dades corresponents a l’AP-41, estima que caldrà invertir-hi 317,6 milions d’euros, principalment per a la seva “posada a zero”, és a dir, perquè recuperin els estàndards adequats.

Aquestes inversions, xifrades en uns 300 milions sense IVA, havien d’haver sigut empreses per cada societat concessionària “amb caràcter previ a la reversió a l’Estat”, afegeix el document, que assenyala que, una vegada dutes a terme, s’haurà de dissenyar un nou esquema de tarifes de cara a la relicitació d’aquestes vies.

Aquest nou esquema haurà de tenir en compte el valor pendent d’amortitzar de les infraestructures, que serà determinat en els processos administratius corresponents a la liquidació dels contractes de concessió.

Segons fonts de Foment, encara no s’ha calculat a quant s’elevarà la coneguda com a Responsabilitat Patrimonial de l’Estat (RPA) o el que és el mateix, la quantitat que l’Estat haurà de pagar als amos de les concessionàries, majoritàriament fons que van comprar el seu deute, per la inversió que es va fer al seu dia per construir les carreteres i que va quedar pendent d’amortitzar.

Notícies relacionades

En la memòria es detalla que la inversió de “posada a zero” en els trams de peatge ascendeix a 171,4 milions, mentre que en els trams lliures que es van associar a aquestes autopistes, com per exemple part de la M-50 (Madrid), se situen en 123,8 milions. D’altra banda, les inversions per fer front a noves actuacions motivades per canvis urbanístics o desenvolupaments de noves infraestructures se situen en 22,3 milions d’euros. Es calcula que gràcies a l’increment de trànsit que es preveu amb la rebaixa dels peatges, les autopistes rescatades, que tancaran 2018 amb uns ingressos de 77,5 milions, facturaran 122,8 milions el 2019, 126,4 milions el 2020, 129 milions el 2021 i 131,6 milions el 2022.

A causa de les inversions que s’hauran d’emprendre, el resultat brut d’explotació (ebitda) passarà de 45,3 milions el 2018 a donar saldos negatius de 19 milions el 2019, de 12,9 milions el 2020, de 7,4 milions el 2021 i de 3,2 milions el 2022.

Temes:

Autopistes