Tall històrica RODALIES

"Ens deixen a l’estacada 16 mesos"

El tancament entre Mollet-Santa Rosa i la Garriga, previst a partir del 27 de setembre, obligarà milers de viatgers diaris de l’R3 a reorganitzar els seus trajectes sense "alternatives clares".

"Ens deixen a l’estacada 16 mesos"
3
Es llegeix en minuts
Clàudia Mas
Clàudia Mas

Periodista

Especialista en històries veïnals, política municipal i reporterisme social

Ubicada/t a Vallès Occidental

ver +

Un tren que no arriba i una certesa: a partir del 27 de setembre tot serà encara més complicat. Així és l’ambient a les estacions que són punts neuràlgics de la línia R3 de Rodalies. Durant 16 mesos, el tram entre Mollet-Santa Rosa i la Garriga quedarà completament tancat per unes obres de desdoblament llargament promeses. D’aquests, vuit mesos estaran sense servei les 15 estacions que van des de l’Hospitalet de Llobregat fins a la Garriga.

La inversió, de 68 milions d’euros, no esborra la indignació d’usuaris com Francesc Quintana, que veuen que les solucions arriben tard i malament: "Quan això estigui acabat, encara quedarà per desdoblar de Parets cap a Mollet, Santa Perpètua i Montcada. Això durarà anys. Per ara estarem a l’estacada més d’un any".

Quintana, de 59 anys, és veí de Parets i treballa a Barcelona. "Les alternatives que posen fan el que poden, però no funcionen. I aquest cop, amb els busos de Renfe, segur que no n’hi haurà prou. Jo, si puc, recorreré a serveis privats. El cotxe no me’l plantejo perquè aparcar a Barcelona és impossible".

La seva no és pas una opinió aïllada. Ben a prop, a l’estació de Mollet-Santa Rosa, Sergi Parra, de 42 anys, resumeix amb resignació el que serà el seu dia a dia a partir de la tardor vinent: "Cada dia vaig amb tren a treballar a Barcelona. Això ja és un desastre, però el que ve a partir d’ara serà encara pitjor. Anar a peu mitja hora fins a l’R2 i després a Sants. ¿Els busos? Sabem prou bé què passa. Hi ha cues, arriben tard i, a més, són insuficients".

Per a ell, la història es repeteix: "Mal servei i solucions apedaçades" que no arriben a absorbir el volum de viatgers. "Ja ho han fet abans, i sempre acaba igual. I el pitjor és que aquesta vegada són 16 mesos", recalca.

Usuaris habituals

Noemí Martínez, de 47 anys, també viatja diàriament a Barcelona des de Mollet. Més d’una dècada com a usuària habitual li dona autoritat: "Fatal. Ara mateix ja venen amb moltíssim de retard, és habitual. De vegades em surt més a compte anar directament en bus o fins i tot caminant més i agafar un altre tren". Davant el nou tall, ho té clar: "Agafaré l’E21, que va bé. És puntual i moltes vegades trigo menys que amb l’R3. Però no pot ser que hàgim de renunciar al tren per arribar a temps".

En canvi, altres usuaris optaran per abandonar el transport públic, almenys temporalment. És el cas de Sergi López, de 30 anys, que viu a Torelló i treballa a Parets. Cada dia fa el trajecte amb tren amb la bicicleta. "L’R3 va amb retards gairebé sempre. Però amb el tall ja no em serveix: no podré fer servir els busos perquè no hi puc pujar la bici. Em veuré obligat a venir amb cotxe, tot i que surti més car. És una llàstima haver de deixar el transport públic per falta d’opcions", critica.

Notícies relacionades

L’afectació no serà igual per a tothom. Maria Luz, de 52 anys, també viatja cada dia cap a la Sagrera per feina. "De vegades he de demanar a algú que em vingui a buscar perquè va molt malament. Faré servir els busos alternatius, però s’haurà de veure com funcionen", comenta, resignada.

Si es compleixen els terminis, el gener de 2027 els trens tornaran a circular per aquest tram, amb via doble, més freqüència i més bones condicions. Però durant un any i mig, milers de persones hauran d’adaptar les seves rutines, amb solucions que –segons expressen els mateixos usuaris– encara no són gaire clares.