HISTÒRIES MÍNIMES
R+D per a la música antiga
Blancafort OM fabrica a Collbató orgues contemporanis, amb aspecte i usos del segle XXI
Albert Blancafort
Gerent de Blancafort OM

icoy35684657 barcelona 2016 09 26 economia l albert blancafort s sego161002194221 /
De visita al Palau Güell, la guia turística activa la música de l’orgue, amb el seu comandament a distància. És la guinda en el recorregut per l’espai que Antoni Gaudí va crear per a això, perquè sonés la música.«Creem dispositius electrònics que fan sonar l’orgue cada mitja hora, i sempre que, a distància, es vulgui activar. Així, el visitant pot interioritzar l’espai a través de la seva sonoritat». Ho explica Albert Blancafort, l’artífex de la introducció tecnològica en un instrument mil·lenari, mestre orguener i segona generació de fabricants d’orgues, a Collbató (Baix Llobregat), sempre a la recerca de l’orgue del segle XXI.
«Amb l’experiència de segles a l’esquena, investiguem, en col·laboració amb universitats, com la de Stuttgart (Alemanya), sobretot en temes de física acústica», explica Blancafort, gerent de Blancafort OM de Collbató (www.orguesblancafort.com). «També estudiem nous materials i avenços tecnològics que beneficiïn el procés de producció, com per exemple màquines de control numèric o mesuradors de so, fent que l’artesania del segle XXI esdevingui tecnològica», expliqui.
L’orgue va ser inventat a Alexandria, al segle III abans de Crist, «pensat per als reis, com a símbol de refinament tècnic i artístic», precisa Albert Blancafort. L’orgue, doncs, va néixer de la R+D, va arribar de mans de la investigació i el desenvolupament més antics. A l’edat mitjana, va entrar a les esglésies i es va desenvolupar a través de la música sacra i les misses, fins avui. «El meu treball consisteix a democratitzar aquest instrument, desassociar l’orgue de la missa, perquè els orgues també vesteixen grans espais no religiosos, com és ara el Palau Güell de Barcelona» (a la foto), assenyala Blancafort. La Diputació de Barcelona el va voler recuperar, però diversificant-ne les funcions. A més de sonoritzar el saló central del palau del Raval, ara suma un atractiu sonor a les visites dels turistes.
«I la tecnologia li permet a l’organista tocar de manera més artística», afegeix Blancafort, que és un dels sis constructors d’orgues en l’àmbit estatal, dos a Collbató. «Hem patentat alguns dispositius per a Europa», diu.
150 instruments
Notícies relacionadesAl seu taller, on treballen quatre persones, més col·laboradors autònoms, s’han construït més de 150 instruments, entre noves obres i restauracions, a la Península, però alguna també fora. La seva facturació ronda els 300.000 euros. En èpoques més intenses va arribar al milió. Temples, sales de concerts, però també particulars són alguns dels seus clients.
Blancafort és Premi Nacional d’Artesania 2015 i membre de la Reial Acadèmia de Belles Arts de Sant Jordi, gràcies a òrgans com el de Montserrat, la Sagrada Família o el de l’auditori de Tenerife, l’edifici del qual és de Santiago Calatrava. Aquest últim és el que ha fet del taller un referent internacional. Es va construir fa 10 anys com a instrument totalment avantguardista, «el Ferrari dels orgues», compara. «El poden arribar a tocar 13 organistes alhora, amaga tot el seu caràcter dins, i el so surt de tot arreu», descriu.
- Pressió estètica Tenir 13 anys i aparèixer (o no) en els rànquings de guapes de la teva classe: «Donen molta inseguretat, de vegades acabes plorant al lavabo»
- Tall històrica RODALIES "Ens deixen a l’estacada 16 mesos"
- Tendència urbana La proliferació del tardeig posa en alerta les patronals i Interior
- Celebració massiva La revetlla de Sant Joan 2025 desafia el pont festiu a Barcelona
- FESTES SOTA LA LUPA Un restaurant amb DJ