EVOLUCIÓ D'UNA CADENA DE JOIERIA TRADICIONAL

L'hora d'Unión Suiza

La joieria i rellotgeria destina més de 3 milions a la creació d'una firma amb vocació internacional

L'empresa familiar està ampliant les seves botigues de Madrid i Barcelona

Renovació 8 Luis Vendrell, a la joieria de la Via Augusta.

Renovació 8 Luis Vendrell, a la joieria de la Via Augusta. / MÓNICA TUDELA

2
Es llegeix en minuts
REBECCA BOSCH BASSAT
BARCELONA

Tiffany amb Nova York o Cartier amb París. Moltes de les grans firmes de joieria estan relacionades amb ciutats. Unión Suiza, a més petita escala, vol aprofitar l'èxit internacional de Barcelona i ser una marca més global representant la capital catalana a través d'una marca pròpia que llançarà a principis del 2015, segons explica Luis Vendrell, gerent de la companyia familiar. «Serà una firma de joieria contemporània amb dissenys amb connotacions del mediterrani», manifesta l'empresari.

Vendrell és un ferm defensor d'un model comercial urbà amb establiments amb personalitat pròpia. «Les botigues tradicionals aporten un valor afegit a les ciutats i Barcelona necessita una gran joieria que lideri el sector». Segons el seu parer, Unión Suiza, amb una història de 175 anys, pot representar aquest paper. «Hem anat creixent al ritme que creixia la ciutat»

L'empresari, llicenciat en gemmologia i sisena generació de l'empresa, explica que el llançament de la nova marca, que es va començar a forjar fa vuit anys, ha suposat una inversió de tres milions d'euros en R+D i la contractació de cinc professionals, entre els quals destaca l'actual director d'estratègia, Joan Gomis.

Per poder portar a terme el projecte, Unión Suiza està en procés d'ampliació de les seves instal·lacions. A la capital catalana, la companyia sumarà 400 metres quadrats més addicionals, adjacents a la joieria de la Via Augusta. La rehabilitació de les instal·lacions suposarà una inversió d'entre 1 i 2 milions d'euros. A Madrid, l'empresa ha llogat 600 metres quadrats de la planta que es troba a sobre de la seva joieria.

Notícies relacionades

La nova marca, el nom de la qual no ha transcendit, neix amb vocació internacional. L'empresa vol exportar la seva col·lecció a Centreamèrica i el Japó de la mà de distribuïdors, però no tanca la porta a obrir botigues pròpies de la mà de socis locals.

La companyia factura 30 milions a l'any amb les vendes de les seves tres joieries a més de la comercialització d'articles de regal per a empreses i de la venda de rellotges de la marca Kronos, propietat de la família. Carlos Vendrell va fundar l'ensenya el 1930. «Va ser el primer espanyol que se'n va anar a fabricar rellotges a Suïssa», explica el seu nét, que es reparteix l'accionariat de l'empresa amb els seus tres germans a parts iguals. El Xavier dirigeix la marca Kronos; el David, les botigues, i César Vendrell, l'organització interna de la companyia familiar. Les vendes de l'empresa van caure el 15% el 2009, però Vendrell apunta que aquest any s'han començat a recuperar amb un increment del 5%.