Problemes en el mercat laboral

El fabricant dels texans Lois anuncia el tancament pels deutes

La liquidació de Sáez Merino deixarà sense feina 350 treballadors a València i Ciudad Real

El grup, que es va fundar fa 46 anys, acumula unes pèrdues de més de 22 milions des del 2004

Vicente Sáez Merino, conseller delegat del grup tèxtil propietari de les marques Lois, Cimarrón, Caroche i Caster.

Vicente Sáez Merino, conseller delegat del grup tèxtil propietari de les marques Lois, Cimarrón, Caroche i Caster. / ARXIU / MIGUEL LORENZO

2
Es llegeix en minuts
MARIA JOSEP SERRA
VALÈNCIA

La crisi del sector tèxtil es va carregar ahir una empresa emblemàtica. La direcció del grup valencià Sáez Merino, propietari de les marques de roba texana Lois, Cimarrón, Caroche i Caster, va anunciar als sindicats la liquidació de la companyia com a conseqüència de les pèrdues acumulades des del 2004.

L'empresa ha presentat al jutjat mercantil número dos de València la sol.licitud de liquidació del grup, que té 350 empleats repartits entre la seu central de Benaguasil i el centre de Daimiel (Ciudad Real). La societat matriu de Sáez Merino suma unes pèrdues de més de 22 milions d'euros des del 2004, segons les dades del registre mercantil. L'empresa es va negar a fer cap comentari.

Els sindicats van acusar la direcció de l'empresa familiar de deixar caure aquest grup amb una "mala gestió", i van instar el conseller delegat, Vicente Sáez Merino, a aportar més informació, en una reunió prevista per a la setmana que ve, sobre les indemnitzacions per als empleats afectats, com també l'efecte de la fallida sobre treballadors inclosos en anteriors expedients de regulació d'ocupació.

TALLER FAMILIAR

L'anunci de Sáez Merino és el punt final d'un grup amb 46 anys d'història. En els seus anys daurats, Johan Cruyff, el grup ABBA, Rod Stewart o Björn Borg van lluir els mítics texans Lois i el seu característic emblema d'un toro, que va ser la marca més venuda a Europa durant els anys 70. Lois, que es va introduir en més de 50 països en què va utilitzar el lemael texà per a cada ocasió, va començar com un petit taller, Confecciones Sáez, a Millares, un municipi de 500 habitants a 60 quilòmetres de València.

L'esperit emprenedor dels germans Sáez Merino, Manuel i Joaquín aviat es va convertir en un èxit empresarial sense precedents a la comarca de la Canal de Navarrés, on es van començar a comercialitzar els primersjeanssense marca fins que el 1962 van crear Lois. La marca era el nom de Luis, un familiar, però amb la vocal canviada perquè sonés més internacional.

L'empori deljeande Sáez Merino va anar creixent al mateix temps que la societat espanyola i europea. Els anuncis amb famosos i el glamur delsjeanscordats amb botons i la seva famosa caçadora Rodeo amb les mànigues més llargues que les habituals van fascinar milers de joves, i van aconseguir que moltes dones fessin servir per primera vegada un texà al llançar un model exclusiu, el Yoko, ajustat al maluc i progressivament acampanat cap als peus.

COMPETÈNCIA AMERICANA

Notícies relacionades

Però la irrupció de les marques americanes a Espanya a mitjans dels anys 80 i el reduït cost de la producció en altres països amb salaris més baixos van fer forat en Lois, que sempre havia presumit de tenir la seva producció a Espanya.

Hi va haver la primera suspensió de pagaments i l'inici de la fi d'una empresa que va intentar, sense èxit, reflotar una companyia que va perdre el tren malgrat traslladar l'any 2004 una part de la seva producció al Marroc, decisió que ja va suposar el tancament de quatre plantes de confecció i l'acomiadament de 541 empleats.