INICIATIVA MUNICIPAL PIONERA EN DOS INSTITUTS

Un pla pilot reeduca amb èxit estudiants difícils a Gavà

Els alumnes conflictius milloren les notes i la conducta i falten menys a classe

Els protagonistes han passat de 7,5 suspensos a 1,86 per avaluació

2
Es llegeix en minuts
XAVIER ADELL
GAVÀ

Fa un any, els set alumnes més conflictius de segon curs d'ESO de l'institut Bruguers de Gavà suspenien una mitjana de 7,57 assignatures, eren contínuament expulsats de classe, no feien els deures i maltractaven el material. Ara, a tercer d'ESO, aquests mateixos nois només tenen una mitjana d'1,86 suspensos per avaluació i, encara que continuen sense ser uns angelets, la seva conducta ha millorat de manera notable. El secret: un programa pilot des- envolupat pels serveis socials de l'ajuntament i la comunitat educativa de la ciutat.

La saviesa popular assegura que val més prevenir que curar. I se suposa que en assumptes d'integració escolar, també. Amb aquesta premissa es va posar en marxa a començaments del curs escolar a l'IES Bruguers una iniciativa sense precedents, el Grup Taller. Els set escolars amb més mal expedient --i que s'autodefinien com a "gamberros"-- van canviar el pla d'estudis comú per un de fet a la seva mida, amb dues terceres parts de classes especials per a ells sols (i amb una tutora personal) i la resta, idèntica al del seu curs.

MILLORS NOTES

I va arribar el miracle. El resultat ha estat "espectacular" reconeix fins i tot l'alcalde de Gavà, Joaquim Balsera. I no només perquè les notes han millorat per sobre fins i tot del que s'esperava, sinó perquè "s'han integrat més a la classe", destaca Ricard Miró, director de l'IES Bruguers. Ja no falten a classe, ni arriben tard, ni són expulsats, ni gandulegen. "Fins i tot els pares han notat el canvi, diuen que ara es pot parlar més amb ells", destaca Miró.

En els tallers, que s'han desenvolupat en un espai de l'institut, els nois, d'entre 14 i 16 anys, no només han rebut classes teòriques de les matèries tradicionals (matemàtiques, llengües o socials) sinó que han desenvolupat altres activitats pràctiques com la construcció d'un forn solar, un cotxe teledirigit, un bloc o treballs de fusteria i jardineria. "Només ha calgut motivar-los perquè creixés la seva autoestima i es tornessin més responsables", subratlla Joan Anton Bruna, director de Serveis a la Persona de l'Ajuntament de Gavà.

Montse Casabajó, tutora del Grup Taller, afegeix que els nois "han sabut aprofitar l'oportunitat que se'ls ha brindat i s'han adonat que si s'ho proposen poden fer les coses, aprovar o el que sigui. Abans la majoria eren absentistes, ara els ve de gust venir a classe". La tutora creu que on s'ha notat més aquesta millora és "en la convivència, tant a classe com a casa".

SATISFETS

Notícies relacionades

I els que estan més encantats són els nois. Ó.G. i D.P. reconeixen que abans els expulsaven "un munt de vegades de classe i ara, no"; M.P. ho té clar: "En el taller estudio i treballo més que abans"; J.J.P. insisteix que gràcies al programa està "més atent a classe i al professor", mentre que C.N. admet que ara sí que fa "els treballs i els deures".

Tots ells estan convençuts que el programa hauria de continuar. Casabajó no amaga que els escolars estan preocupats pel projecte. "Han arribat a preguntar-me '¿Què serà de nosaltres si el taller no continua?'", admet la tutora. L'alcalde avança que la intenció del consistori és que l'experiència pilot es mantingui i s'ampliï a altres instituts i també a altres cursos".