Deu reflexions per al (no) diàleg Catalunya-Espanya a 'Salvados'
Évole demostra en l'estrena de la nova temporada que és possible dialogar assossegadament sobre la independència
'Salvados' ha estrenat aquest diumenge a La Sexta la seva nova temporada, i ho ha fet jugant fort. Coincidint amb una setmana en què el Govern de la Generalitat ha renunciat a la consulta del 9-N tal com estava plantejada i s'ha fracturat el bloc sobiranista, Jordi Évole i el seu equip s'han proposat contestar la següent pregunta: ¿Poden els membres d'una família andalusa parlar assossegadament de la independència de Catalunya amb un líder independentista català?
Per fer-ho, Évole ha portat Oriol Junqueras, president d'ERC, a Sevilla per mantenir una sucosa conversa amb sis membres d'una mateixa família, els Parejo, que han demostrat tenir perfils i opinions polítiques que engloben un ampli ventall ideològic. Missió complerta, al voltant de la taula, el líder independentista debat sobre les conseqüències d'una hipotètica independència catalana amb els Parejo: Eugenia Parejo (l'àvia de la família), comprensiva amb el procés català; Pedro (fill d'Eugenia), d'esquerres i contrari al procés; Gloria (dona de Pedro i metge com ell), que té dubtes sobre Catalunya; Antonio (germà de Gloria), votant del PP; María (filla d'Eugenia), convençuda que ens falta informació, i Javier (el seu marit), per a qui la crisi ha contribuït a l'independentisme.
Machado, els llençols, l'hort… han estat els primers punts d'unió entre la família Parejo i el polític català. Les diferències més profundes sorgeixen quan es parla de la relació Catalunya-Espanya. Aquí van deu reflexions per al diàleg:
1. Jordi Évole pregunta a Junqueras: ¿Tu defensaries la independència de Catalunya fins i tot sabent que potser no li aniria bé a Catalunya? "És un cas hipotètic que em resulta implantejable. Ho lamento, perquè estic convençut que el fet que els ciutadans prenguin les seves pròpies decisions sempre acaba sent bo", respon Junqueras i esquiva el ganxo de dreta.
2. I Antonio, no es deixa enredar: "Oriol és que qualsevol cosa que no et convé et negues a acceptar-la o a contemplar-la; únicament n'agafes la part positiva, i la part negativa l'obvies. I em crec una pel·lícula en què tot m'anirà bé i surto i convenço a tothom: votar, sí, però la gent per votar ha d'estar informada".
3. Gloria, té molts dubtes sobre Catalunya, els catalans i el significat de la independència: "Però hi ha una qüestió que jo imagino que els catalans es plantejaran. A mi el que em preocuparia és dir: «jo votaré la independència però no sé què estic votant perquè, ¿qué significarà la independència? Abans de votar vull saber quines són les cartes del joc". I això és el que jo crec que falta: la informació, perquè, entre altres coses, crec que no es pot saber".
3. "Jo m'imaginava que Oriol venia aquí a Sevilla com un nòvio que va a veure la seva nòvia per dir-li que ho deixen...", llança Ébole. I Junqueras agafa el relleu per explicar la futura relació Espanya-Catalunya: "I que seguirem sent amics", llança Évole."Ja, però és que ve a dir que ho deixa, i deixa la nòvia amb set fills, i a sobre li diu que tot sol li anirà millor...", continua Javier amb la metàfora. I com sempre, les culpes, per a la sogra: "És que la nòvia és encantadora, però la sogra (el Govern del PP) és insuportable", sentencia Junqueras. I disposat a suavitzar la tensió, tira per la via diplomàtica: "No volem trencar res, només volem replantejar la relació. I al capdavall, els que ens han deixat moltes vegades són els Governs espanyols; ens han enganyat moltes vegades i no volem que ens enganyin".
4. Antonio no es dóna per vençut i es nega a pensar que tota la culpa la té el Govern del PP, del qual a més és votant. "No pots dialogar amb ningú si poses com a condició indiscutible la independència. "Quan algú diu que vol la independència sí o sí, ¿quines propostes pots fer-li? Quan algú diu 'Jo vull la independència i d'aquí no em moc', ¿quines propostes pots fer?
6. "Si Rajoy al seu dia s'hagués assegut a parlar amb Mas abans de plantejar-se el 9-N, potser ho haurien solucionat", afirma Junqueras. Encara que, com Antonio, tampoc ell està disposat a cedir: "És cert que amb mi no, però potser hi hagués hagut menys independentistes."
7. I, ¿com reaccionarien davant la hipotètica independència els Parejo? "Em faria moltíssima pena perquè jo m'he criat sent Catalunya el meu país. Jo he anat a Catalunya un munt de vegades i m'encanta. Em faria pena, independentment de la repercussió que tingués en la capacitat econòmica o adquisitiva de la resta dels espanyols. Això ja és una altra cosa", afirma Pedro. I algun altre membre de la família, com María i Gloria, se sumen a aquest sentiment.
8. També Junqueras diu sentir pena, encara que la seva va en una altra direcció: "Entenc que faci pena. I espero que entenguin que a mi em fa molta pena que diguin que els ciutadans de Catalunya no tenen dret a decidir". ¿Tant com per estar disposat a saltar-se la llei? "¿Algun de vosaltres ha desobeït la llei alguna vegada perquè li ha semblat injusta?", ha preguntat Évole. I Javier ha recollit el guant. "El problema no és que un se salti la llei, sinó animar els altres a desobeir-la", ha sentenciat.
Notícies relacionades9. Eugenia és en aquest sentit més comprensiva amb Catalunya. "[A Junqueras] Jo estic d'acord amb vosaltres. La cosa s'ha agreujat i s'ha deteriorat tot, la gent surt al carrer… Tothom qui surt al carrer no és tonto, ni està manipulat pels vídeos i les històries. Si arriben a posar remei a això i hi ha propostes i no putegen tant els catalans, no hauríem arribat on som ara. Això és clar. Ni Esquerra hauria pujat tant, ni existiria la bronca. Hi hauria d'haver hagut propostes. Una independència em faria una pena molt gran, però tal com estan les coses ara, tampoc poden seguir. Prohibint i amb l''ara et castigo i et llanço la llei a sobre' no s'aconsegueix res", ha afirmat la matriarca dels Parejo.
10. I és que, si bé el missatge que arriba des de Catalunya és el d'independència sí o sí, el que arriba des del Govern és el de prohibició i negacionisme. I almenys, en això, María hi està d'acord: "El missatge que arriba del Govern és el de 'tu no te'n vas perquè no vull, no te'n vas per collons'.
- Partit Popular Toni Nadal, al Congrés del PP: «A Mallorca parlem català, no mallorquí»
- Polèmica L’alcaldessa de Palafrugell nega que s’hagi prohibit als grups d’havaneres afegir-se al públic si canta ‘El meu avi’
- Comerç La FNAC d’El Triangle s’acomiada avui amb grans rebaixes
- Apunt Una vergonya absoluta
- El mapa territorial Enquesta CIS: El PSOE assetja cinc governs autonòmics del PP en l’equador de la legislatura