ANUNCI A L'MWC

El llarg viatge a la T-Mobilitat

El títol únic de transport començarà a implantar-se a Barcelona a finals del 2018

La targeta de plàstic serà recarregable i personalitzada i es podrà gestionar a través del mòbil

  / DANNY CAMINAL

 
jgblanco37498169 barcelona 01 03 2017 sociedad  el conseller de territori jos170301113355
jgblanco37498204 barcelona 01 03 2017 sociedad  el conseller de territori jos170301115314
jgblanco37498211 barcelona 01 03 2017 sociedad  el conseller de territori jos170301115319

/

3
Es llegeix en minuts
CARMEN JANÉ / BARCELONA

La T-Mobilitat, el projecte més ambiciós de la facturació de transport públic a Catalunya, s’espera que sigui una realitat a finals del 2018 a la zona 1 de Barcelona, si no torna a fallar el calendari d’un projecte que ja encadena nombrosos endarreriments. Sense anar més lluny Josep Rull, conseller de Territori i Sostenibilitat, va anunciar al setembre que es començaria a implantar a Barcelona i a les sis corones metropolitanes el 2017.

L’«alta complexitat del procés» d’integrar tots els sistemes de transport públic a Catalunya en un únic títol és el principal motiu d’aquests endarreriments, en què també han intervingut qüestions administratives i la resolució de contractes previs, sobretot per discrepàncies sobre el control de la informació que generarà el títol. 

Segons els responsables de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), quan conclogui el procés s’hauran canviat més de 14.000 terminals, integrat 75 empreses de transport i es donarà servei a 5,7 milions d’habitants.

La T-Mobilitat tindrà com a forma física una nova targeta de plàstic que farà servir tecnologia NFC, similar a les de les targetes de crèdit 'contactless', la que fa servir el Bicing i les d’accés de moltes empreses. I semblant també a les que existeixen en altres sistemes de transport públics europeus des de fa anys, com els de París, Londres o Amsterdam. A Seül, la T-Money permet pagar gairebé tot el transport públic, els taxis, els peatges i en algunes botigues.

La T-Mobilitat catalana servirà per pagar en sistema prepagament en metro, autobusos urbans i interurbans, trens de Rodalies i Ferrocarrils, com l’actual T-10, però, a diferència d’aquesta, serà recarregable i personalitzada per quan es tingui dret a bonificacions, com pensionistes, famílies nombroses, menors o altres descomptes socials.

En la primera fase, el sistema de cobrament dels trajectes continuarà el sistema tarifari actual de zones i abonaments, i conviurà amb les actuals targetes de cartró amb el mateix sistema d’abonament. Per més endavant, es preveu que pugui adoptar-se un altre sistema de facturació basat en quilometratge i zones, i que es pugui suprimir el cartró. Llavors serà necessari marcar a l’entrada i a la sortida del transport.

NOUS TERMINALS

El nou sistema implicarà l’adaptació o substitució de tots els terminals de cobrament actuals per integrar un lector del xip de les targetes. I l’adaptació de tots els sistemes informàtics per processar-los, així com dels sistemes d’atenció al client, que afegiran l’atenció telefònica. A les estacions hi haurà màquines dispensadores i lectors especials que permetran llegir la targeta i veure quants viatges queden d’un abonament.

Però la T-Mobilitat anirà més enllà i tindrà una aplicació per a mòbils que permetrà a l’usuari conèixer l’estat del seu compte, recarregar el saldo i altres funcionalitats. També servirà per pagar directament amb el mòbil. Si el terminal és Android farà servir el xip NFC present a molts terminals. Si és iPhone d’última generació farà servir Apple Pay, que requereix sensor d’empremta digital. El sistema està previst també per a rellotges intel·ligents a mesura que incorporin NFC (l’iWatch ja ho fa).

Quan el sistema sigui només plàstic, qui vulgui un únic bitllet podrà pagar amb targeta de crèdit amb xip directament a la màquina. Aquest sistema, no obstant, no admetrà descomptes, segons el director general de l’ATM, Pere Torres.

Perquè els turistes no resultin ofesos, podran adquirir (no s’ha decidit si serà gratis, encara que en altres països no ho és) una targeta de plàstic i recarregar-la. O pagar amb la seva targeta de crèdit, perquè admetrà qualsevol que porti xip i segueixi l’estàndard internacional EMV.

ARRIBAR A TOT CATALUNYA

Notícies relacionades

El projecte del Govern és escalar el sistema a tot Catalunya, encara que això comportarà temps. El calendari plantejat ahir és una prova pilot a finals d’aquest any, possiblement a la línia 9 per a la connexió a l’aeroport. S’espera tenir la primera corona de transport coberta el desembre del 2018. A mitjans del 2019 es completarien totes les zones tarifàries actuals i per a finals del 2019 s’estendria al transport públic de tot Catalunya i Renfe de mitja distància.

El conseller Rull va insistir a presentar el nou sistema al Mobile per la innovació que suposa i «per explicar al món que Barcelona i Catalunya són capaços de proveir la millor tecnologia per millorar la qualitat de vida de la gent. Anem a títols de transport gairebé personalitzats, adaptats a la realitat de cadascú». La regidora de Barcelona Mercedes Vidal i el vicepresident de l’AMB Antoni Poveda van realçar el caràcter públic de la proposta tecnològica, que desitjarien estendre a altres organismes i regions, i a serveis com Bicing i Bicibox.