Problemes de governança

Els deutes revifen el malestar pel trencaclosques competencial després de desaparèixer el Consell Comarcal del Barcelonès

  • Reconeixements de crèdit tardans i impagaments judicialitzats evidencien les dificultats de governança local originades amb la dissolució de l’ens

  • «La dissolució del Consell Comarcal del Barcelonès ens ha causat molts maldecaps», assegura Filo Cañete, alcaldessa de Sant Adrià de Besòs

Els deutes revifen el malestar pel trencaclosques competencial després de desaparèixer el Consell Comarcal del Barcelonès

JOAN CORTADELLAS

5
Es llegeix en minuts
Manuel Arenas
Manuel Arenas

Redactor i coordinador de l'equip d'informació de l'àrea metropolitana de Barcelona

Especialista en històries locales, audiències i informació de l'àrea metropolitana de Barcelona i reporterisme social

Ubicada/t a àrea metropolitana de Barcelona

ver +
Gerardo Santos
Gerardo Santos

Ubicada/t a Badalona, Santa Coloma, Mataró, Martorell, Esplugues i Vilanova i la Geltrú

ver +

La dissolució del Consell Comarcal del Barcelonès (CCB), ens supramunicipal que gestionava la prestació mancomunada de certs serveis a Badalona, Santa Coloma de Gramenet o Sant Adrià de Besòs, ja va portar cua just abans de l’esclat de la pandèmia de la covid-19. Ara, quatre anys després que el Parlament tanqués el CCB, el reconeixement tardà de deutes originats després de la seva dissolució, així com algun altre de generat durant aquesta que avui es troba judicialitzat, ha evidenciat les dificultats de governança per a les ciutats que es van originar amb el final del CCB.

«Les conseqüències de la dissolució del CCB han sigut molt negatives, ens ha causat molts maldecaps», es lamenta Filo Cañete (PSC), alcaldessa de Sant Adrià de Besòs.

En el seu moment, la comissió liquidadora de l’ens, dependent llavors de la Generalitat de Catalunya, va oblidar serveis bàsics (transport adaptat de persones amb discapacitat o acollida d’animals de companyia, per exemple) que el CCB gestionava per delegació competencial dels ajuntaments de la comarca.

D’acord amb les paraules de l’alcaldessa de Sant Adrià, bona part del caos competencial té a veure amb «l’obsessió de la comissió liquidadora per complir la data pactada per a la dissolució del CCB». Cañete assegura que el document de liquidació de l’ens donava peu a interpretacions diverses sobre si la gestió d’aquests serveis mancomunats havia de passar a l’AMB: «Van quedar molts serrells pendents», remata Cañete. L’alcalde de Badalona, Rubén Guijarro, incideix en la mateixa línia: «La dissolució del CCB no es va fer tal com tocava, el que ens ha obligat a fer molts esforços per mantenir els serveis».

A més, el pagament de deutes de centenars de milers d’euros contrets amb les empreses prestadores dels serveis, la majoria ja saldats, es va dilatar durant més d’un any. L’endeutament va portar al límit a les societats que operaven els serveis a la comarca.

Deutes i traspàs de competències

I d’aquella pols, aquest fang. Quatre anys després de la caiguda del CCB, persisteixen les problemàtiques vinculades als deutes municipals –ara gestionats transitòriament per l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) fins al desembre del 2023– amb les empreses prestadores dels serveis.

Una evidència d’aquestes problemàtiques és l’aprovació el desembre passat, a càrrec del Consell Metropolità de l’AMB, del pagament de 345.969,05 euros a l’empresa Taxi Amic SL –prestadora del servei de transport adaptat al Barcelonès–, relatiu a un deute generat pels ajuntaments amb la companyia des de l’octubre del 2021 fins al novembre del 2022.

Durant l’any que l’empresa no ha cobrat el deute, el servei s’ha continuat donanat ininterrompudament amb un únic impediment: no s’ha pogut ampliar a més usuaris dels que ja cobria al veure’s la companyia limitada per la pesada llosa de l’endeutament. «El gran drama de tot aquest assumpte ha sigut el transport adaptat, s’ha aconseguit mantenir el servei a empentes i rodolons, i l’empresa ha tingut molta paciència», assegura Filo Cañete.

Segons el parer d’Esteve Serrano (PSC), primer tinent d’alcaldía de Santa Coloma de Gramenet que en el seu moment va conèixer de primera mà la liquidació del CCB, el retard en el pagament a Taxi Amic SL es deu únicament a una «qüestió administrativa». Més enllà d’això, «els serveis que gestiona transitòriament l’AMB operen correctament», assegura Serrano, que sí que assumeix que «les dificultats de governança que hi ha pogut haver aquests anys tenen el seu origen en la desaparició de l’ens».

De les paraules de l’alcalde Guijarro es destil·la que el govern municipal de Badalona troba a faltar el CCB: «S’ha demostrat que l’ens treballava molt pel territori». L’alcaldessa Cañete va més enllà: «També s’ha demostrat que no hi havia duplicitat de serveis entre el CCB i l’AMB –sentencia la regidora–, el que ha quedat al descobert és la gran dificultat per assumir els serveis que gestionava el Consell».

El cas d’un deute judicialitzat

Taxi Amic SL no és l’única empresa afectada per deutes de l’AMB originats des de la desaparició del CCB. Almenys ho està també una empresa creditora d’un altre deute de més de 200.000 euros vinculat a unes obres al Centre Comarcal d’Animals de Companyia del Barcelonès (CCACB).

Aquesta altra companyia, fonts de la qual demanen a aquest diari no ser identificades a causa que la seva reclamació es troba en aquests moments judicialitzada, es caracteritza no obstant per què els deutes de què és creditora, a diferència de la de Taxi Amic SL, van ser contrets durant el procés de liquidació del CCB, de manera que actualment està en disputa si definitivament els ha d’heretar l’AMB, tal com defensen des de la companyia.

La gestió d’aquest centre d’atenció a mascotes, anteriorment competència del CCB, ha sigut un dels maldecaps que esmenta l’alcadessa Cañete: «Ha sigut necessari molt enginy administratiu i jurídic perquè el servei, que és a Badalona, pogués donar cobertura també a Santa Coloma i Sant Adrià».

Quatre alternatives per als serveis del Barcelonès

L’actual esquema competencial, a través del qual l’AMB gestiona transitòriament els serveis que en anteriorment va administrar el CCB, està previst fins al desembre d’aquest 2023. A partir de llavors, els ajuntaments de Badalona, Santa Coloma i Sant Adrià de Besòs, titulars de les competències, han de buscar una fórmula encara no concretada si tenen intenció de mantenir els serveis a la comarca.

Són quatre les alternatives que es postulen a una potencial solució. D’una banda, la més continuista passa per renovar l’actual acord amb l’AMB i que l’administració metropolitana continuï tramitant els serveis, una competència que no li correspon i per la qual els consistoris li estan «molt agraïts», en paraules de Serrano.

Altres opcions són que els ajuntaments assumeixin ells mateixos els serveis, un escenari que comportaria l’increment dels costos, o un conveni interadministratiu entre consistoris.

L’última alternativa, que ja va ser posada en valor per les administracions locals quan es va dissoldre el CCB, es fonamenta en què un organisme supramunicipal com el Consorci del Besòs pogués subrogar-se en la posició que actualment ocupa l’AMB per convertir-se així en el nou organisme comarcal de referència per aquests serveis.

Notícies relacionades

En tot cas, per a l’alcaldessa Cañete la solució passa perquè els cinc municipis de l’anomenat Eix Besòs (els tres ja citats a més de Barcelona i Montcada i Reixac) vagin de bracet: «Necessitem serveis mancomunats per guanyar en eficiència, optimitzant personal i recursos –resumeix Cañete–, és injust que el Barcelonès sigui l’única comarca que no pugui donar serveis mancomunats perquè no tenim un consell comarcal».

Llegeix totes les notícies de Santa Coloma de Gramenet a EL PERIÓDICO Santa Coloma