Personatge

La nova gesta de Gonzalo García Pelayo, l’home que va derrotar els casinos: 11 pel·lícules en un any

  • El també llegendari productor discogràfic presenta en el Festival de Sevilla dues de les pel·lícules de la seva copiosa collita recent, ‘¡Arde!’ i ‘Siete Jereles’

La nova gesta de Gonzalo García Pelayo, l’home que va derrotar els casinos: 11 pel·lícules en un any
4
Es llegeix en minuts
Nando Salvà

Gonzalo García Pelayo ho ha fet tot. O gairebé tot. A través del seu segell discogràfic, Gong, va produir més de 130 discos d’artistes com Lole y Manuel, Triana, José Mercé, Silvio Fernández, María Jiménez, Luis Pastor, Hilario Camacho, Camarón i Paco de Lucía, i mentrestant es va erigir en un dels pares del rock andalús. Ha sigut escriptor, presentador, locutor de ràdio, editor i activista cultural. Es va dedicar professionalment al pòquer i va inventar un mètode legal amb què guanyar a la ruleta, gràcies al qual ell i la seva família van arrasar en casinos de tot el món; la pel·lícula ‘The Pelayos’, d’Eduard Cortés, ho va explicar tot sobre aquesta peripècia. Així mateix, recentment, ha guanyat molts diners amb les criptomonedes. I ara, també, és l’únic cineasta de la història que ha dirigit 10 pel·lícules en només 12 mesos; havien de ser 11, però finalment a ‘¡Arde!’ –acostament a la figura de la musa del cine argentí de sèrie B Isabel Sarli– només ha exercit de guionista i productor; considerant que cada una compta amb el seu propi ‘making of’, el projecte en conjunt consta de gairebé dues dotzenes d’obres.

La meva quarta dona em va deixar, i vaig notar que havia de fer una cosa especial amb la meva vida

«La meva quarta dona em va deixar, i vaig notar que havia de fer una cosa especial amb la meva vida», ens explicar el director nascut a Madrid i criat a Andalusia sobre la gènesi de tan ambiciosa empresa. «Durant els sis anys que vam passar junts vam viatjar molt i, sovint, els llocs que visitàvem ens feien preguntar-nos: ‘¿Com és que mai s’ha fet una pel·lícula aquí?’».

Entre els escenaris on ell va filmar entre l’abril del 2021 i l’abril del 2022 hi ha la localitat d’Hervás (Càceres), una platja càntabra, Nursultan –la capital del Kazakhstan– i el sud de l’Índia. Aquests dies es presenten al Festival de Sevilla dues de les pel·lícules. Dirigida per Paco Campano, ‘¡Arde!’ es va rodar a l’Argentina, i a ‘Siete Jereles’ García Pelayo i el codirector Pedro García Romero exploren la ciutat de Jerez i la seva intensa relació amb el flamenc.

Quantitat abans que qualitat

El projecte no és sinó l’última demostració del que el cineasta reconeix com una obsessió per l’acumulació, ja sigui d’aventures i vivències o de col·laboracions artístiques i fins i tot de dones. «Per mi la quantitat és més important que la qualitat», afirma. «La majoria dels grans artistes van tenir una producció molt abundant; aquí tenim Lope de Vega, Picasso, Bach, John Ford... Hi ha excepcions, però és molt difícil que un creador sense talent aconsegueixi generar una obra abundant».

Gràcies a les seves 10 noves pel·lícules, ell ja en suma 24 en el seu historial. «Hi ha pocs directors espanyols que en tinguin tantes. No pretenc comparar-me amb el meu mestre, Luis García Berlanga, que em va fer menys de 20, però almenys ja em sento part de la història del cine».

El menyspreu de la crítica

El camí fins a sentir aquest reconeixement ha sigut llarg i sofert. Durant finals dels 70 i principis dels 80, García Pelayo va rodar cinc pel·lícules que s’han d’entendre com a producte de l’energia contracultural de l’època –‘Manuela’ (1976), ‘Frente al mar’ (1978), ‘Vivir en Sevilla’ (1978), ‘Corridas de Alegría’ (1982) i ‘Rocío y José’ (1983)–, i el maltractament per part de la crítica va mantenir el director allunyat de les càmeres durant les tres dècades següents, fins que van començar a ser reivindicades principalment des de l’estranger. «Aquest menyspreu em va doldre molt, moltíssim. El cine sempre ha sigut la meva gran passió, i em vaig sentir com si la dona de la meva vida m’hagués enganyat i abandonat».

Estic molt orgullós de l’etapa de la meva vida amb la ruleta, vam guanyar al voltant d’un milió d’euros i ens ho vam passar de meravella

Dit això, confessa, no l’importa ser conegut per la immensa majoria de la gent per les seves aventures a les taules dels casinos. «Estic molt orgullós d’aquesta etapa de la meva vida, vam guanyar al voltant d’un milió d’euros i ens ho vam passar de meravella. Com tots els artistes, jo vull l’amor i l’afecte dels altres, i aquesta part de la meva vida és la que m’ha guanyat més amor i afecte».

Sense rancor

Notícies relacionades

Fora d’això, accepta sense rancor la incapacitat del seu cine per connectar amb el gran públic; de fet, en diversos moments de ‘Siete Jereles’ el veiem a ell a la pantalla, caminant cap enrere, caminant a contracorrent i obrint el seu propi camí. «Entre les meves noves obres n’hi ha una que es diu ‘Tu coño’, i no hi ha gaires artistes que s’atreveixin a crear una obra amb aquest nom i aquesta temàtica. Només el fet de poder dir que he fet una pel·lícula titulada així ja m’omple la boca d’alegria, i de pèl també». 

I, per si fan falta més proves de la personalitat contestatària de García Pelayo, n’hi hagi prou d’esmentar el títol d’un altre dels seus treballs més recents: ‘Dejen de prohibir, que no puedo desobedecer todo’. «Vivim cada vegada més envoltats de prohibicions, perquè l’Estat està obsessionat per controlar de forma cada cop més fèrria la societat civil», assegura, convençut que la ciutadania té l’obligació moral d’incomplir aquestes ordres. «Em sembla terrible que la joventut actual sigui tan mansa, i que s’acobli tan perfectament al que dicta el poder. La correcció política està tenint un efecte similar al de la religió en l’edat mitjana; ningú s’atreveix a qüestionar-la. Que ningú esperi aquest tipus d’actitud de mi».