Membre fundador de Madredeus

Rodrigo Leão porta la seva música «per oblidar els problemes de la vida»

El músic portuguès actua a Barts (Festival Cruïlla XXS) per presentar el seu disc del 2020, ‘O método’, i anuncia el seu relleu per a l’octubre, ‘A estranha beleza da vida’, en què prenen part Kurt Wagner (Lambchop) i Martirio

Rodrigo Leao publica O Metodo, la banda sonora de la vida y de la muerte

Rodrigo Leao publica O Metodo, la banda sonora de la vida y de la muerte / Concha Barrigós (EFE)

3
Es llegeix en minuts
Jordi Bianciotto
Jordi Bianciotto

Periodista

ver +

Fa un milió d’anys, és a dir, el febrer del 2020, veia la llum ‘O método’, un disc que a Rodrigo Leão li va representar un esforç sense precedents, un any i mig de recerca dels «sons precisos», tant orgànics com electrònics, amb el qual poder transitar «un camí diferent». Música sigil·losa, amb cerimònia i fons emotiu, que et porta molt lluny, cosa que, vist el tomb que va fer el món només un mes més tard, no està gens malament, ja que el propòsit de Leão sempre és «transmetre serenitat a l’oient i convidar-lo a oblidar els contratemps de la vida».

Doncs ‘O método’ ho aconsegueix i, més d’un any després, el seu autor el presenta aquest dijous, Dia de Portugal, a Barcelona (sala Barts, Festival Cruïlla XXS), tot i que des d’aleshores hagi creat molta més música: un epé, ‘Avis 2020’, que va concebre en ple confinament a l’Alentejo, «a partir de notes de veu molt curtes, sobre el cel, els arbres, el camp», i un nou àlbum, ‘A estranha beleza da vida’, «amb més energia i alegria», que espera per a la seva publicació a l’octubre.

El camí ‘minimal’

Leão es veu a si mateix com «una persona amb poc mètode», fa broma, però l’àlbum, ‘O método’, l’ha apartat del seu carril ordinari abraçant una «música matemàtica, apartada de treballs passats més intuïtius». Disc que descriu com «més ambiental, amb electrònica discreta», i en què intervenen fitxatges nous: el productor Federico Albanese, el músic convidat Casper Clausen (del grup avantguardista danès Efterklang) i la seva pròpia filla Sofia. El que va ser membre fundador de Madredeus (en va formar part entre el 1985 i el 1994) admet l’influx dels seus minimalistes de sempre (Nyman, Glass, Sakamoto), a qui afegeix autors més moderns, com Nils Frahm i Ólafur Arnalds.

Aquest cicle discogràfic arriba després de la celebració dels seus 25 anys de carrera en solitari que va representar ‘O aniversário’ (2018) i la gira consegüent, que va recalar al Teatre Victòria. ¿El va ajudar aquell exercici d’inventari per resituar-se? «Més aviat al revés, ¡em va confondre més del que ho estava!», riu. «Aquell any vaig compaginar aquest espectacle amb dos més, el de la banda sonora ‘Portugal, um retrato social’ i el material que donaria lloc a ‘O método’, cada un, amb músics diferents, i tot això no em va ajudar a concentrar-me, tot i que em va fer molt feliç». Va oferir una quarantena de concerts per Europa mentre mirava de covar els seus següents passos. Perquè Leão es confessa «molt ansiós» per definir els seus objectius. «Aquest any, a l’haver fet molts menys concerts, he tingut més temps per tenir idees, que per a mi és una necessitat».

Convidats selectes

El pròxim que farà serà ‘A estanha beleza da vida’, un disc en què amplia la seva col·lecció d’altes complicitats vocals: després d’haver comptat, en discos anteriors, amb Beth Gibbons (Portishead), Stuart Staples (Tindersticks) i Neil Hannon (The Divine Comedy), aquesta vegada és Kurt Wagner (Lambchop) qui se suma a la nòmina. «Canta un tema que era instrumental i que sentia que havia de tenir una veu. Li vaig enviar un missatge i l’endemà ja m’estava responent i donant-me el sí», explica. «Soc molt afortunat per poder treballar amb gent que admiro tant». I això no és tot: també participen en l’àlbum Martirio («amb un tema amb lletra seva i del seu fill Raúl») i la canadenca Michelle Gurevich.

A Barts l’acompanyaran quatre músics i les sis veus del Cor de l’Escola Municipal de Música del Conservatori de Terrassa, dirigit per Mercè Pérez. Un dels pocs concerts que oferirà aquest estiu, si bé «a partir de l’octubre hi haurà més activitat», pronostica. «És important recuperar el contacte amb el públic».

 

 

Notícies relacionades