On Catalunya

a peu o en bicicleta

Vestigis de la guerra a Celrà

Una ruta permet conèixer el camp d’aviació operatiu al municipi entre el 1937 i el 1939 i els refugis antiaeris que l’envolten

Centre dInterpretació del camp daviació Celrà

Centre dInterpretació del camp daviació Celrà / Centre d'Interpretació del camp d'aviació | Celrà Cultura

2
Es llegeix en minuts
DAVID CÉSPEDES

Durant els anys 1937 i 1939 a Celrà, a la comarca del Gironès, hi va haver operatiu un camp d’aviació militar –una petita pista per aterrar i desenganxar avions– des d’on es vigilava la costa gironina per la presència de la flota franquista i la temible aviació italiana que, amb base a l’illa de Mallorca, bombardejava ciutats catalanes. Aquest camp d’aviació es va construir a finals de l’any 1936, segons detalla la web de l’Ajuntament de Celrà. Aquest patrimoni i passat bèl·lic és recordat ara a través d’una ruta en què encara es poden contemplar alguns refugis antics.

Refugi de la sèquia de Vinyals /

Centre d'Interpretació del camp d'aviació | Celrà Cultura

No va ser casualitat que, al seu dia, es triés aquest emplaçament per a la pista. Eren terrenys agrícoles molt plans. Això facilitava les operacions dels avions. Bàsicament, aquest camp va ser la principal base dels bombardejos Tupolev SB2, uns avions coneguts com a katiusca. El fet que fossin terrenys agrícoles ben conservats va facilitar que es poguessin recuperar una vegada es va acabar la guerra. A la web de l’Ajuntament es pot trobar molta informació detallada sobre la ruta.

Refugi de la Canova /

Centre d'Interpretació del camp d'aviació | Celrà Cultura
Notícies relacionades

Alzina monumental

Concretament, s’explica que «la ruta segueix fins a la masia de la Canova, que exercia de quarter general del camp i conserva el refugi antiaeri més gran. Passada la masia, ja al terme municipal de Bordils, hi ha l’alzina monumental de la Canova, on s’ha de trencar cap a la dreta i seguir pel camí del Molí, on també hi ha diversos refugis antiaeris, malgrat que no es poden visitar». A més, hem de saber que «seguint el camí trobarem el polvorí del camp d’aviació i un dels refugis antiaeris, tots dos oberts i visitables». Finalment, «una vegada s’arriba a l’altura del molí de Bordils i del polígon industrial es torna pel camí de la sèquia de Vinyals, on travessant el pont de l’Aviació a l’altura de l’empresa EQ Esteve hi ha un altre refugi antiaeri que es pot visitar. Llavors es pot triar entre tornar al poble per la mateixa sèquia de Vinyals o travessar el polígon fins a la carretera de Palamós». Aquesta ruta, que es pot fer a peu o amb bicicleta, combina els diferents valors paisatgístics que ens ofereix la llera del Ter amb el seguiment de les construccions que s’han conservat de l’antic camp d’aviació que va estar en ús durant la Guerra Civil.

Temes:

Turisme