LA GRAN CITA DEL CINE FANTÀSTIC DE CATALUNYA
Enderrocar el patriarcat
Anna Biller carrega contra la mala influència de la mirada masculina sobre les dones joves a 'The love witch'
'Melanie, the girl with all the gifts' i 'Safe neighborhood' destaquen en la secció oficial de dissabte

undefined35835952 sitges 08 10 2016 festival internacional de cinema fantastic161008195429 /
La directora Anna Biller no viu, cinematogràficament parlant, en el present, sinó en un passat de colors sumptuosos i irreals: «Jo no veig pel·lícules modernes», assegura, «només cine que va dels anys 20 fins als 60. He estudiat les tècniques del Hollywood clàssic i per a mi és el més normal rodar pel·lícules amb aquest estil visual».
A Sitges participa a concurs amb la tercera, The love witch, també escrita, muntada, musicada i fins i tot decorada i vestida per Biller, en què una divertida història de bruixeria moderna serveix com a excusa per enderrocar el patriarcat. «Quan comences a ser una dona jove, els homes et presten atenció. I et pressionen per ser només una cosa bonica; no els interessa que vulguis perseguir les teves pròpies idees».
La protagonista, la bruixa Elaine (una extraordinària Samantha Robinson), busca l’amor mitjançant sortilegis i conjurs. Vol que els homes caiguin als seus peus. El problema és que després no s’aixequen. El seu cas exemplifica què pot arribar a passar quan una dona és educada gairebé exclusivament per al narcisisme i la submissió al príncep blau: que mati per amor, que caigui ella mateixa a trossos. «Com més maca ets, se suposa, més poderosa ets. Aquesta idea et pot acabar tornant boja».
¿Aquestes morts masculines són una espècie de venjança de gènere? «No, ella no vol venjança». ¿I vostè? «Per la meva part, per descomptat, és clar», diu Biller entre rialles.
A part de The love witch, el concurs de Sitges va oferir ahir una gran oferta. La sobreexplotació del gènere zombi és un fet, però Train to Busan i Melanie, the girl with all the gifts, vista ahir, certifiquen la vitalitat dels no-morts. En aquest cas, dels semimorts, si és que es pot anomenar així Melanie (fabulosa Sennia Nanua), nena mig caníbal mig humana en un Londres devastat. Amb algun aspecte de 28 días después i de The last of us, el film de Colm McCarthy va deixar un rastre de tristesa, i també d’esperança, en la seva reflexió sobre els límits de la humanitat i el relleu generacional.
Notícies relacionadesA Safe neighborhood, de Chris Peckover, també hi havia nens, més aviat adolescents, però amb un altre rotllo. Potser acabarà sent un dels hypes del festival: l’híbrid perfecte entre Sol a casa, Scream i... Funny games. Diversió i molta mala bava, amb girs argumentals molt enginyosos i un WTF final apoteòsic.
També es va poder veure The void, de l’equip de nerds del terror format per Jeremy Gillespie i Steven Kostanski: primer terrenal, progressivament més còsmica, compensa les seves flaqueses narratives amb una atmosfera ben treballada en què importa molt el disseny de so.
- Drets laborals Renúncies per venjança: la tendència que més temen les empreses
- La nova Via Laietana s’inaugura el dia 29 amb una gran festa popular
- Als 50 anys Mor Esperanza García, exdiputada del PP i delegada de la Junta d'Andalusia a Catalunya
- Pablo Gil, economista: "Això és el que has de fer per invertir si guanyes 1.000 euros al mes"
- Carta a Rutte Sánchez trasllada al secretari general de l’OTAN que es plantarà a la pujada de la despesa militar
- El Corte Inglés guanya un 6,7% més el 2024, fins als 512 milions
- Espanya vol ajornar la implantació del preu de la llum cada 15 minuts
- Les companyies d’aliments malgasten 6,5 quilos de productes per tona
- Unai Sordo: «¿Avançament electoral? No malgastem l’opció d’arribar a la plena ocupació»
- L’advocada general de la UE avala la multa de 4.300 milions a Google