Espanya vol ajornar la implantació del preu de la llum cada 15 minuts

El Govern proposarà a Brussel·les retardar la mesura, per la por després de l’apagada

Así puedes ahorrar en tu factura de la luz este verano: ocho electrodomésticos que debes apagar

Así puedes ahorrar en tu factura de la luz este verano: ocho electrodomésticos que debes apagar

1
Es llegeix en minuts
Sara Ledo

L’apagada del 28 d’abril ha tingut com a conseqüència una operació reforçada del sistema elèctric per part de Red Eléctrica, que a la pràctica suposa un preu més alt en la factura de la llum per als consumidors. No serà l’únic canvi, però. El Govern proposarà a la Comissió Europea i a l’Agència de Cooperació de Reguladors d’Energia (ACER) "reavaluar el cost-benefici" d’establir preus cada 15 minuts al mercat elèctric. El Ministeri per a la Transició Ecològica té por que aquest canvi causi inestabilitat en la tensió de la xarxa elèctrica després de l’apagada del 28 d’abril.

Al cap d’uns quants retards, el dia 1 d’octubre estava previst que l’electricitat al mercat majorista tingués un preu diferent cada 15 minuts, en comptes de cada hora, com passa actualment. És a dir, en comptes d’haver-hi 24 preus al dia (un per cada 60 minuts), n’hi hauria un total de 96. L’operador del mercat (OMIE) sempre ha defensat que aquesta mesura –que es produiria de manera harmonitzada a tot Europa– permetria gestionar molt més bé la incertesa que produeix un sistema elèctric amb una alta proporció de renovables i suggeria que tindria un impacte a la baixa pel que fa als preus.

Notícies relacionades

El preu de l’electricitat al mercat majorista es determina a través d’una subhasta diària en la qual venedors i compradors negocien els preus per intervals d’una hora. Però ni el consum ni la generació és lineal durant aquell temps, sobretot en el cas de la generació renovable, que té una producció molt intermitent. Per tant, el preu per cada hora s’estableix a partir d’una mitjana.

Aquesta mitjana provoca diferències entre el resultat del mercat (oferta i demanda previstes) i les necessitats reals. Aquestes diferències, amb l’entrada de renovables, cada vegada són més grans i acaben comportant un sobrecost que els consumidors paguen en la factura. Això és el que es volia evitar amb ofertes cada 15 minuts.