La nova Via Laietana s’inaugura el dia 29 amb una gran festa popular
L’Ajuntament vigilarà amb un sistema de càmeres de lectura de matrícula que només vagin al carril de pujada els vehicles autoritzats i sancionarà els que incompleixin la norma.

La nova Via Laietana ja té data d’estrena. Serà el diumenge 29 de juny, quan s’obrirà el tram inferior, entre les places d’Antoni Maura i d’Idrissa Diallo. És aquí on ara s’ultimen les obres per recuperar el sentit ascendent a tot el carrer i afegir-se a la reforma ja feta en el primer tram, des de la plaça d’Urquinaona fins a la d’Antoni Maura, a l’altura de la catedral. Tres anys després de l’inici de les obres i cinc des que el govern d’Ada Colau va anunciar el seu pla de reforma, el compte enrere per disfrutar d’aquest emblemàtic carrer completament va escurçant els dies.
Els ciutadans podran saber com ha quedat el carrer el mateix diumenge 29 de juny en una gran festa que tindrà lloc a la Via Laietana entre les 10.30 i les 18.00 hores. Hi haurà activitats familiars, música i tallers. No obstant, els veïns ja han pogut fer-se una idea de com quedarà la reforma del carrer. El primer tram, que ja es va estrenar el setembre de 2023, en va avançar alguns detalls.
Les seves voreres han passat dels dos metres i mig que tenien a més de quatre, els comerços i l’arquitectura del carrer lluen més i la velocitat dels vehicles és més baixa, a 30 quilòmetres per hora, fet del qual resulta un entorn més amable. D’aquesta reforma, els cotxes són els que en surten més perjudicats, atès que tindran dos carrils menys i la impossibilitat de pujar des de la façana marítima fins a Urquinaona.
Repte principal
Precisament aquest serà el repte principal que ha de tenir en compte l’ajuntament: que els cotxes compleixin el nou funcionament del carrer i no pugin pel carril de pujada si no hi estan autoritzats. De baixada s’ha establert un carril compartit per a busos i bicicletes i un carril per a cotxes, mentre que de pujada n’hi ha un per a busos i taxis, que també podran fer servir els veïns i un carril bici segregat del trànsit al costat de la vorera. Abans hi havia un carril bus taxi i dos per a la resta de vehicles de baixada i un carril bus taxi i un altre per a la resta de pujada.
Tot i que el consistori precisa que el carril de pujada tindrà "usos determinats a partir del diàleg" amb entitats i veïns dels barris d’aquest àmbit de Ciutat Vella, la prohibició de circulació excepte als vehicles autoritzats és ferma i així se senyalitzarà. A més, després de l’estiu es posarà en funcionament un sistema de càmeres de lectura de matrícules per sancionar automàticament les eventuals infraccions d’accés que es cometin. L’estiu serà el termini que el consistori es dona per informar els veïns de la nova circulació.
La tinenta d’alcalde encarregada de l’àrea de Mobilitat, Laia Bonet, precisa que aquest sistema els permetrà tenir una llista dels cotxes que estan autoritzats a pujar, que "permetrà discriminar" aquells qui no hi tinguin permès el pas i que seran sancionats. "Treballarem sobre la base dels veïns que estan empadronats al barri", amb un format semblant al de l’àrea verda d’aparcament.
A més del transport públic, a aquest carril hi podran accedir els veïns dels barris de Sant Pere, Santa Caterina i la Ribera i la Barceloneta, així com els taxis amb origen o destinació a l’àmbit de circulació restringida. Al seu torn, també s’hi permetrà l’accés als usuaris de determinats establiments situats al barri de Sant Pere, Santa Caterina i la Ribera, com ara tallers de reparació de vehicles, aparcaments o clients d’hotels, hostals i pensions que estan situats al mateix barri.
També podran accedir al carril els usuaris de la plataforma logística del mercat de Santa Caterina i, en un horari determinat i solament fins a Antoni Maura, els vehicles de distribució urbana de mercaderies registrats pertinentment en l’àrea DUM de l’aplicació SPRO.
Torna el 47
Notícies relacionadesUna altra de les novetats que comportarà l’estrena de la nova Via Laietana és que a partir del dilluns 30 de juny, la línia 47 de bus de TMB, amb origen i destinació al costat de l’Hospital del Mar i que travessa el barri de la Barceloneta, connectarà amb l’Eixample de pujada a través de la Via Laietana, així com el bus de barri 120, que recuperarà el recorregut de pujada fins a la plaça d’Antoni Maura. De baixada, a més del 47 i 120, continuaran circulant les línies de bus V15 i V17.
Els mesos vinents es continuaran executant les obres de renovació dels carrers de la Fusteria i d’Àngel Baixeras, pendent de les tasques d’arqueologia que es porten a terme en aquests dos punts. Aquests carrers es transformaran en una plataforma única i s’hi guanyarà verd. Igualment, a la fi de juliol està prevista la pavimentació de l’encreuament de la via amb els passejos de Colom i d’Isabel II, i a la tardor, una vegada hagi passat la temporada de més calor, s’executaran les plantacions d’arbratge pendents.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Enquesta eleccions generals Espanya: Sumar i Junts perdrien la meitat dels seus escons després de dos anys de suport a Sánchez
- Successos Mor un turista francès durant el seu comiat de solter a Sils
- El 62% d’espanyols reclamen eleccions, entre ells un 40% de votants del PSOE
- La intrahistòria d’un canvi d’actitud Lamine sedueix Nico Williams
- Reforma de la llei Ultimàtum de Junts a Collboni pel 30% d'habitatge protegit: si no pacten abans d'agost, s'ajorna al 2028
- Bon Preu construirà un centre logístic a Parets del Vallès
- El repte d’atraure talent jove marca l’obertura del SIL
- BCN acull el primer Fòrum per a la Pau i la Seguretat a Europa
- Javier Escribano: "Estem explorant inversions industrials a Catalunya"
- L’FMI obriràla seva primera seu d’Espanya a València