'SALVADOS'
Com estafar bancs
Évole parla amb els 'expropiadors' Lucio Urtubia i Enric Duran
Dos Robin Hood a l'espanyola. Aquest podria ser el títol del reportatge que emet avui Salvados (La Sexta, 21.30 hores), programa en què Jordi Évole s'entrevista amb dos delinqüents poc comuns i amb aires de defensors dels pobres: Lucio Urtubia i Enric Duran. Urtubia, agricultor i paleta de 84 anys, va posar en dificultats a finals dels anys 70 el banc més gran del món, el First National City Bank of America, actual Citibank, a l'estafar 20 milions de dòlars amb la falsificació de milers de xecs de viatge. Seguint la seva estela, l'activista Enric Duran va defraudar 39 bancs, sol·licitant fins a 68 crèdits entre el 2006 i el 2008, i actualment està en recerca i captura. Però Salvados l'ha localitzat i ha pogut entrevistar-lo a l'estranger, on viu en la clandestinitat.
Tant Duran com Urtubia no es consideren delinqüents. Tots dos asseguren que no van robar, sinó que «van expropiar» els bancs. Com diu Uturbia: «Quien roba a un ladrón tiene 100 años de perdón». Justifiquen la seva motivació com a estrictament ideològica i asseguren que no es van quedar mai els diners que van robar, sinó que els van entregar a gent que recolzava els seus ideals.
¿És ètic robar per uns ideals? ¿Els ideals estan per sobre de la legalitat? ¿Han servit per a alguna cosa aquestes accions? ¿Duran i Urtubia són revolucionaris o simples delinqüents? Aquestes són les preguntes que aquesta nit planteja Évole.
- "Posa’t faldilla i et posaré un 7"
- Platja El pacífic poble a només 15 minuts de Santa Coloma de Gramenet: espectacular
- Balanç comercial d’equipaments municipals Agonia comercial en mercats de la província de BCN
- Els mals hàbits dels ‘boomers’ desafien el sistema de salut
- ‘overbooking’ a la porteria Ter Stegen s’acosta ara a un perillós dilema