EL LLEGAT ARTÍSTIC DEL MESTRE MALAGUENY

Un jubilat francès treu a la llum 217 obres inèdites de Picasso

Els hereus del pintor posen en dubte la versió d'una donació i recorren a la justícia

L'exempleat de l'artista tenia quadros, dibuixos i quaderns valorats en uns 60 milions d'euros

Sobre aquestes línies i a l’esquerra, tres de les obres inèdites de Picasso que han sortit a la llum.

Sobre aquestes línies i a l’esquerra, tres de les obres inèdites de Picasso que han sortit a la llum.

3
Es llegeix en minuts
ELIANNE ROS
PARÍS

l'escena és totalment surrealista. Un electricista jubilat es va presentar el 9 de setembre passat al cèntric despatx parisenc de Claude Picasso, fill i administrador de l'herència del pintor. L'home portava una maleta de la qual va treure part de les 217 obres que li hauria donat l'artista malagueny els últims anys de la seva vida. El misteriós visitant, Pierre Le Guennec, de 71 anys, volia certificats d'autenticitat. Claude Picasso no donava crèdit als seus ulls. Tenia davant seu quadros, dibuixos i esbossos sens dubte realitzats pel seu pare en el primer terç del segle XX -el més prolífic i creatiu del pintor- , desconeguts fins ara i valorats en un mínim de 60 milions d'euros, segons va publicar ahir el diari Libération.

¿Per què les obres han estat amagades durant 40 anys i surten ara a la llum? Aquesta és la primera pregunta que van intentar respondre els assessors legals dels hereus de Picasso davant l'aparició de l'electricista. La resposta fa sospitar que els llenços no van ser regals de Picasso o de l'última dona d'aquest, Jaqueline -que va morir el 1986-, com pretén Le Guenec. Encara que, si haguessin estat sostrets, com se sospita, el delicte hauria prescrit.

RESIDÈNCIES A LA COSTA BLAVA / «No té sentit que Picasso regalés aquesta quantitat d'obres. L'espectacular sistema de presentació evidencia que el mínim que podem fer és esperar que la policia aclareixi l'assumpte», va declarar Jean Jacques Neuer, advocat dels sis hereus del pintor, que el 23 de setembre van presentar una denúncia per «recel». Consideren inversemblant la versió de l'electricista, que va fer treballs a les últimes residències del pintor a la Costa Blava, tenint en compte l'afecció i la importància que atorgava Picasso -conservava fins i tot la seva primera pintura- al seu art. Sospiten, doncs, que es tracta d'un robatori comès a la residència La Califòrnia, a Cannes, on el pintor guardava caixes amb tot el seu treball ordenat per ordre cronològic.

Notícies relacionades

OBRES DEL 1900 AL 1932 / A l'espera del resultat de la investigació -després de ser detingut, Le Guenac es va declarar innocent-, la justícia va decidir posar en un lloc segur el patrimoni artístic que l'electricista tenia a casa seva, a Mouans-Sartoux (sud de França). Claude Picasso no se'n sabia avenir al descobrir el tresor que el jubilat i la seva dona van guardar zelosament durant quatre decennis.

El conjunt de les obres data del període que va del 1900 al 1932, els anys en què Picasso va passar de ser un desconegut acabat d'arribar de Barcelona a convertir-se en una celebritat. Cap figurava en cap registre. I, no obstant, eren autèntiques. Segons els experts, és impossible falsificar amb tanta exactitud totes les tècniques del geni malagueny. La numeració de les peces tampoc ofereix dubtes. Destaquen nou collages cubistes, valorats en uns 40 milions d'euros, unes peces rares i fràgils, ja que part d'elles es van perdre en mudances i la inundació del seu taller a Montrouge. També hi ha una aquarel·la del període blau, estudis realitzats sobre tela el 1920, una trentena de litografies i més de 200 dibuixos. Entre ells, un retrat de la seva primera esposa, Olga; una caricatura d'André Salmon, un crític que el va acompanyar en els seus primers anys a Montmartre; una quinzena d'estudis de les Tres Gràcies; un combat de gossos, una crucifixió i paisatges. La seva aparició ha deixat perplex el món de l'art. «El primer que he pensat és que a França devia ser el dia dels innocents», va dir ahir Pepe Serra, director del Museu Picasso de Barcelona.