Distribució i IA

Amazon ja sap quin producte demanaràs tres mesos abans que ho demanis

La multinacional de repartiment vol eliminar a llarg termini les seves caixes de cartó i passar-se a embalatges més petits i personalitzables

MULTIMÈDIA | Així funciona el centre més gran d’Amazon a Espanya 

Amazon ja sap quin producte demanaràs tres mesos abans que ho demanis
3
Es llegeix en minuts
Gabriel Ubieto
Gabriel Ubieto

Redactor

Especialista en Mercat laboral, empreses, pensions i les diferents derivades del món del treball

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Tres mesos abans que una persona decideixi comprar un producte per Amazon és probable que la multinacional ja ho sàpiga. Això és perquè aquest gegant logístic adapta gran part de la seva operativa a les projeccions que fa de cada individu a través dels milers de dades que recopila a partir de les seves navegacions, recerques i compres, segons explica el director de robòtica global, mecatrònica i embalatge sostenible a Amazon, Stefano La Rovere. No en va, Amazon és gairebé més una empresa de dades que logística. 

La Rovere explica des del centre que té Amazon a Vercelli que sense aquesta capacitat de predicció difícilment podrien tenir prou estoc per atendre els milions de comandes que reben cada dia. La planta de Vercelli, municipi a una hora en cotxe de Torí (Itàlia), no és un centre logístic qualsevol, és un dels tres laboratoris d’innovació que té la multinacional arreu del món. L’únic fora dels Estats Units, on va començar obrint aquest tipus de plantes a Seattle i Boston.

Un laboratori d’innovació bàsicament és un espai on enginyers i científics dissenyen màquines i optimitzen processos per millorar la complexa cadena de producció que permet que, per exemple, Amazon estigui entregant a Espanya, de mitjana, uns 217.000 paquets demanats el mateix dia. Un d’aquests invents és una mena de placa amb ventoses unida a un braç robòtic, que permet que un autòmat agafi un paquet d’una línia de muntatge i la traslladi a una altra o la posi en un calaix per continuar la cadena que acaba amb aquest paquet en una lleixa, esperant a ser demanat, o en un camió, camí a casa d’algú que ja ho ha demanat.

Un altre d’aquests invents mostra el full de ruta pel qual ha apostat la corporació fundada per Jeff Bezos. És una màquina composta per dues bobines que expedeixen una solució de cartó, entre la qual un treballador col·loca un producte de la mida d’un llibre o un telèfon mòbil amb la seva caixa. Deixa allà el producte, una xarxa d’infrarojos el radiografia i les dues bobines creen una espècie de sobre de cartó, adaptat a les dimensions del producte. Així, es gasta la quantitat de cartó exacta.

Aquesta màquina dissenyada a Vercelli ja està actualment operant al centre logístic del Prat de Llobregat, que proveeix Barcelona i la seva òrbita. És l’única planta de tot Espanya on, de moment, Amazon està provant aquesta maquinària. 

Objectiu: no més caixes

Si bé un dels símbols més reconeixibles d’Amazon és la seva popular caixa de cartó, solcada per aquesta espècie de fletxa amb forma de somriure, Bezos vol acabar eliminant-les. Actualment, segons explica La Rovere entre noves màquines en fase de prova, la meitat dels productes que envia Amazon ja no van en caixes, sinó en sobres similars als anteriorment descrits o als mateixos embalatges de les marques.

La idea és cada dia enviar menys caixes i estalviar així paper, cosa que redueix impacte mediambiental i estalvia diners a Amazon. Segons els seus propis càlculs, gasten un 43 % menys de paper i redueixen considerablement l’espai que ocupen els paquets a les seves camionetes. El que es tradueix en més paquets al maleter i més enviaments per vehicle, amb la consegüent reducció de CO2 emès durant el repartiment. També en menys viatges per als repartidors, cosa que pot significar menys ingressos per a ells. 

Notícies relacionades

Una altra via per disminuir el volum d’embalatge és aprofitar el que ja ve amb el producte. L’últim any, Amazon ha col·laborat amb diferents empreses, des de Playmobil fins a L'Oréal, perquè redissenyin els seus mètodes d’empaquetament i així ha retallat l’embalatge de quatre milions de productes diferents, segons expliquen fonts de la companyia.

En el cas de les icòniques joguines, la marca ha fet reversible la seva caixa, com si fos una peça de roba, per evitar fer malbé amb les etiquetes la coberta i una vegada els nens la reben, li donen la volta i poden veure els vaquers i indis de la portada. Aquesta via té algunes limitacions, com, per exemple, la intimitat que requereixen certes comandes, que per al client és important que el seu veí vegi el sobre d’Amazon i no una altra cosa.   

Temes:

Amazon Empreses