com va començar...

L'empresa que va redissenyar la indústria musical

Spotify ha canviat la forma en què la gent escolta cançons

En el quart trimestre del 2018 va obtenir beneficis per primera vegada en la seva història

2
Es llegeix en minuts
Guillem Tapia

En anglès un ‘game changer’ en l’àmbit empresarial és una companyia que irromp en un determinat sector i canvia les regles del joc. En aquest sentit, Spotify ha sigut sens dubte el ‘game changer’ de la indústria musical ‘game changer’dels temps recents. Tot i que plataformes com Napster i iTunes ja havien començat a explotar el negoci de la música ‘online’, ha sigut Spotify la que ha portat el servei de la música en ‘streaming’ al gran públic. 

El suec Daniel Ek –un emprenedor precoç que als 23 anys ja havia creat i venut una ‘start-up’ per al voltant d’1 milió d’euros– va cofundar la companyia el 2006 juntament amb Martin Lorentzon. No obstant, no va ser fins dos anys després que van posar en marxa la plataforma, ja que per obtenir les llicències musicals van haver de dur a terme moltes negociacions. Finalmentl’octubre del 2008 Spotify va sortir al mercat a Suècia, Espanya, Finlàndia, Noruega França i el Regne Unit en una versió per a ordinador. 

Al principi es van treure dues modalitats del servei: la de pagament i la gratuïta per invitació. La primera funcionava amb una subscripció mensual –el mateix model que continua vigent– mentre que la segona era gratis sempre quealgú que ja fos usuari et convidés. A més, la versió gratuïta només et permetia escoltar 2,5 hores setmanals de música fins a un màxim de 10 hores al mes i no va ser fins el 2014 que es van eliminar els límits

Spotify va créixer i es va internacionalitzar ràpidament fins a ser present a 50 països i tenir 36 milions d’usuaris el 2013. Per poder dur a terme aquest gran creixement la companyia ha recorregut al capital de risc en múltiples ocasions i ha aixecat centenars de milions d’euros. El 2018 la companyia va fer el salt a la borsa dels Estats Units (Nasdaq) i la seva valoració es va situar en els 23.500 milions de dòlars. 

Malgrat l’alta valoració de l’empresa sueca, Spotify ha patit pèrdues pràcticament cada any des que es va fundar per la gran despesa que ha d’afrontar per pagar els drets a músics i discogràfiques. El 2018 la companyia va presentar números vermells per valor de 78 milions d’euros, una reducció dràstica si els comparem amb els 1.235 milions d’euros de l’any anterior. En el quart trimestre de l’exercici passat Spotify va tenir un resultat operatiu positiu per primera vegada en la seva història, concretament de 442 milions d’euros. 

Notícies relacionades

A España Spotify ha tingut gran part de culpa que la música en ‘streaming’ hagi superat ja, de llarg, els formats físics. Un informe de Promusicae mostra que durant el primer semestre del 2019 el negoci de la música va generar unes vendes de 140 milions d’euros, cosa que suposa un increment del 26,9% interanual. El mercat digital va suposar un 76,8% de la facturació comparat amb la venda de cedés i vinils i altres suports.