El Periódico de L'Hospitalet

Hospitalet

Transport públic

Les vagues d’autobusos al Baix Llobregat arriben al final després de mig any de protestes

  • Front comú dels conductors de bus del Baix i l’Hospitalet per impulsar una nova jornada de vaga

  • Inspecció de Treball determina que es va vulnerar el dret a la vaga de conductors de bus del Baix Llobregat

  • Detinguts quatre conductors de Monbus al Baix per suposadament atacar autobusos de la companyia

Les vagues d’autobusos al Baix Llobregat arriben al final després de mig any de protestes

Robert Ramos

4
Es llegeix en minuts
Àlex Rebollo
Àlex Rebollo

Periodista

ver +

Han sigut gairebé sis mesos de manifestacions, vagues i aturades parcials. Sis mesos d’acusacions i denúncies creuades que, a priori, van tenir el seu punt final aquest dijous, 25 de maig, després que els conductors de Monbus/Julià al Baix Llobregat presentessin un acord firmat amb les empreses al Tribunal Laboral de Catalunya.

De fet, l’última protesta va tenir lloc el 16 de maig. El 17 es va firmar el preacord entre el comitè i l’empresa i el 21 aquest va ser ratificat en l’assemblea pels conductors del Baix. Així, la firma al Tribunal Laboral va ser l’últim formalisme per consolidar el pacte.

«És un acord de mínims, però que serveix per dissoldre un conflicte que s’estava eternitzant», explica David Guzmán, president del Comitè d’Empresa d’Alcalabus al Baix, una de les companyies que formen part de la Unió Temporal d’Empreses (UTE) creada pels grups Monbus i Julià i que va guanyar el concurs del servei d’autobusos.

Guzmán assenyala que ara la intenció del comitè i els conductors és veure si s’aconsegueix «un clima de pau social» i acabar de negociar algunes condicions. Així, adverteix que, si la concessionària no compleix els acords pactats, tornaran les protestes. Amb tot, l’acord suposa el final de totes les vagues a la comarca, ja que les protestes dels treballadors d’Avanza, l’empresa que cobreix les línies del Baix Llobregat sud, també van acabar a l’abril.

El principal conflicte

Els conductors de Monbus/Julià al Baix Llobregat protesten des de principis de gener per jornades laborals «maratonianes» i una subrogació de la plantilla que consideren «irregular». Una de les principals queixes respon a la manera en què es va produir la subcontractació l’any passat. Quan va vèncer el contracte pels serveis de bus urbà i interurbà que durant més de trenta anys havia portat a terme l’empresa Oliveras, una de les tres potes del grup Baix Bus, va sortir la licitació per determinar quina empresa es faria càrrec del servei.

Així, el concurs el va guanyar una UTE composta per vuit empreses dels grups Monbus i Julià, que va començar a operar a mitjans del 2022. No obstant, David Guzmán destaca que, quan el personal d’Oliveras va ser subrogat pel nou operador, no se li va subrogar a la guanyadora del concurs, la UTE, sinó a una de les empreses d’aquesta, Alcalabus, fet que consideren «irregular».

Des del comitè d’empresa denuncien que els problemes amb aquesta subrogació es van accentuar quan a les noves incorporacions que feien per cobrir les línies del Baix Llobregat i l’Hospitalet se les va contractar per una altra de les empreses que formen part de la UTE, Castromil, de manera que la plantilla queda dividida. Així, un dels principals objectius de les protestes era reclamar que tant els conductors subrogats com les noves incorporacions passessin a estar contractats per la UTE i no per les diferents empreses que la componen.

Així, després d’aquests mesos de protestes, els treballadors de l’antiga Oliveras que van ser subrogats a Alcalabus passaran a estar-ho per la Unió Temporal d’Empreses, tot i que no ho faran els de Castromil. No obstant, el comitè d’empresa ha aconseguit el compromís que la plantilla de la UTE no baixi dels 175 treballadors fins al final de la concessió, un punt rellevant, ja que des del comitè comenten que d’aquesta manera s’asseguren que l’empresa subrogada «no desaparegui».

«A Monbus li interessa que se’n vagi gent subrogada a la UTE perquè és una antiguitat laboral que deixen de pagar i després contracta via Castromil amb unes noves condicions», diu David Guzmán.

Acusacions i denúncies creuades

A mitjans d’abril, Inspecció de Treball va determinar que la Unió Temporal d’Empreses (UTE) Sant Boi, Barcelona i d’altres, que integra empreses dels grups Monbus i Julià, va vulnerar el dret fonamental a la vaga dels conductors d’autobús en les seves línies del Baix en diverses jornades d’aturades que van fer, durant el mes de febrer. L’organisme així ho va considerar arran d’una denúncia interposada per CCOO.

Notícies relacionades

En el text, Inspecció va concloure que la UTE «ha incomplert la seva obligació d’assignar la realització dels serveis mínims als treballadors que no exerceixin el dret de vaga» i que, a l’assignar la cobertura de serveis mínims als empleats que «havien manifestat de manera expressa la seva voluntat de participar en l’aturada, ha vulnerat el seu dret de vaga».

Així, a penes una setmana després que saltés aquesta notícia, els Mossos d’Esquadra van detenir quatre conductors dels autobusos de Monbus/Julià al Baix Llobregat i l’Hospitalet i en van imputar una cinquena pels delictes de danys, contra la seguretat del trànsit i de coaccions, per uns fets ocorreguts en el marc de la vaga i de protestes dels treballadors.