Conflicte laboral

Inspecció de Treball determina que es va vulnerar el dret a la vaga de conductors de bus del Baix Llobregat

CCOO té previst presentar ara una demanda col·lectiva contra l’UTE que gestiona el servei de Sant Boi i altres municipis i que integren els grups Monbus i Julià

Inspecció de Treball determina que es va vulnerar el dret a la vaga de conductors de bus del Baix Llobregat

Robert Ramos

3
Es llegeix en minuts
Àlex Rebollo
Àlex Rebollo

Periodista

ver +

Més llenya per als conflictes dels autobusos del Baix Llobregat i l’Hospitalet. Inspecció de Treball ha determinat que la Unió de Temporal d’Empreses (UTE) Sant Boi, Barcelona i d’altres, que integren empreses dels grups Monbus i Julià, va vulnerar el dret fonamental a la vaga dels conductors d’autobús en les seves línies del Baix en diverses jornades d’aturades que van portar a terme durant el mes de febrer. L’organisme així ho ha resolt arran d’una denúncia interposada per CCOO.

En el text, Inspecció conclou que la UTE «ha incomplert amb la seva obligació d’assignar la realització dels serveis mínims a aquells treballadors que no exerceixin el dret de vaga» i que, a l’assignar la cobertura de serveis mínims als empleats que «havien manifestat de manera expressa la seva voluntat de participar en l’aturada, ha vulnerat el dret de vaga».

Inspecció considera com a fets provats que els dies 8 i 10 de febrer es van assignar serveis ordinaris, és a dir, no serveis mínims, a «més de cinc treballadors que no havien manifestat la seva voluntat de fer vaga», en la primera data i a «més de 21 treballadors», en la segona data.

D’altra banda, en relació amb els treballadors assignats a la realització de serveis mínims del 22 de febrer, l’organisme diu que «es comprova l’assignació dels esmentats serveis mínims a tres treballadors que ja havien comunicat la seva intenció de fer vaga, sent les seves comunicacions acceptades com a vàlides per l’empresa».

Sobre l’assignació de serveis a treballadors que sí que havien manifestat la seva intenció de fer vaga, la resolució exposa que, el fet que s’estipulessin, en aquells mateixos dies d’aturades, serveis ordinaris treballadors que no havien expressat la seva intenció de fer vaga «demostra que hi havia disponibilitat de treballadors per als quals almenys no es coneixia la seva intenció de fer vaga» i que la UTE no va esgotar les seves opcions de cobrir els serveis amb empleats no adherits a la vaga. Amb tot, Inspecció de Treball considera que l’efecte d’aquestes accions va ser, «indubtablement, el de reduir l’impacte de la vaga».

Demanda col·lectiva

Davant aquests fets, Inspecció de Treball aixeca acta d’infracció a la UTE en matèria de relacions laborals per vulneració del dret de vaga. Així, el mateix text informa que els treballadors o sindicats que entenguin vulnerat aquest dret de vaga poden presentar demanda, una cosa que, segons ha pogut saber aquest diari, planegen fer de manera col·lectiva via CCOO.

«Des de CCOO considerem aquests fets d’una gravetat extrema i reafirmem que continuarem defensant, en totes les instàncies, el dret fonamental a la vaga com a eina indispensable en la defensa dels drets sociolaborals de la classe treballadora», assenyala en sindicat en un comunicat.

Aquest diari s’ha posat en contacte amb Monbus per conèixer la visió de l’empresa, però, en el moment de publicació d’aquest article no s’ha obtingut resposta.

Conflicte enquistat

La plantilla de Monbus/Julià es troba immersa en un procés de conflicte i mobilització sindical que l’ha portat a secundar diverses convocatòries de vaga durant els mesos passats. Els conductors de Monbus/Julià protesten des de principis de gener per jornada laborals «maratonianes» i una subrogació de la plantilla que consideren «irregular». Quan va vèncer el contracte pels serveis de bus urbà i interurbà que durant més de 30 anys havia portat a terme l’empresa Oliveras, una de les tres potes del grup Baix Bus, va sortir la licitació per determinar quina empresa es faria càrrec del servei.

Així, el concurs el va guanyar una Unió Temporal d’Empreses (UTE) formada per vuit empreses dels grups Monbus i Julià, que va començar a operar a mitjans del 2022. No obstant, des del Comitè d’empresa expliquen que quan el personal d’Oliveras va ser subrogat pel nou operador no se li va subrogar a la guanyadora del concurs, la UTE, sinó a una de les seves empreses, Alcalabus, fet que consideren «irregular».

Notícies relacionades

Des del comitè d’empresa denuncien que els problemes amb aquesta subrogació es van accentuar quan a les noves incorporacions que feien per cobrir les línies del Baix Llobregat i l’Hospitalet se les va contractar per una altra de les empreses que formen part de la UTE, Castromil, de manera que la plantilla queda dividida. «L’última fitxa que s’ha mogut és que tots els treballadors que veníem subrogats passem a la guanyadora del concurs públic, l’UTE», defensen.

Llegeix totes les notícies de Sant Boi a EL PERIÓDICO Sant Boi de Llobregat