Cultura amb rodes

BERNAT LÓPEZ ha publicat en tot just mig any sis llibres amb passió ciclista, entre ells, les biografies de Pantani i Fignon

Bernat López, a Pavé Culture Cycliste del Prat, la tarda que va presentar la biografia de Marco Pantani.

Bernat López, a Pavé Culture Cycliste del Prat, la tarda que va presentar la biografia de Marco Pantani. / JOSEP GARCIA

2
Es llegeix en minuts
SERGI LÓPEZ-EGEA
BARCELONA

És l'autèntica revolució entre els devots del ciclisme que freqüenten les xarxes socials gairebé amb la mateixa passió amb què segueixen les grans etapes del Tour. És si fa no fa com un manament que reclama que el ciclisme és cultura i que no hi ha especialitat esportiva on les històries, les aventures i les gestes dels protagonistes tinguin més bon reflex literari. I, sobretot, és el repte d'una persona, que els esforços tenen recompensa, i que empreses tan importants com una editorial poden ser fruit d'una persona sola; en aquest cas, Bernat López.

Aquí no hi ha grans camions carregats de llibres distribuint-los per les principals llibreries. Tampoc hi ha un exèrcit de correctors, traductors, administratius. Ni relacions públiques, ni caps de premsa; res de tot això... Un ordinador, un diccionari per si apareixen dubtes, els mateixos miracles que es produeixen a internet i una petita impremta de Valls; des d'allà, el boca a boca, el tuit a tuit, una pàgina web (cultura-ciclista.com) i una vegada més la tossuderia de Bernat López, a qui se'l veu de seguida presentant la seva primera gran obra, gairebé unbest sellerper als apassionats del ciclisme,Un hombre en fuga, una visió sobre els últims anys de vida de Marco Pantani, en un temple ciclista que hi ha al Prat, un macroespai anomenat Pavé Culture Cycliste, on es combina el comerç de la venda de bicis, accessoris i taller amb el culte a aquest esport, en un marc que submergeix el visitant en els trams depavés-llambordes- de la París-Roubaix, un homenatge a Juan Antonio Flecha.

«Si agafem un llibre com aquest

-explica Bernat López amb un exemplar de la biografia de Pantani a les mans-de seguida hem de pensar com s'ha fet i més d'un se sorprendria». ¿I com s'ha fet? Increïble. López va comprar els drets d'autor a l'editorial italiana (és una obra del periodista Gianfranco Josti, amb un munt de Giros i Tours a l'esquena, i Manuela Ronchi, assessora en l'última etapa d'El Pirata). En lloc de disfrutar de les seves vacances d'estiu de professor universitati es va asseure davant l'ordinador i es va posar a traduir el text, després va parlar amb els responsables de la impremta de Valls on es va gestar el cos del llibre i finalment ell l'ha distribuït a través de la venda per internet, ajudat per la difusió a les xarxes socials, i amb la col·laboració d'alguns comerços del sector.«Les grans llibreries no en volen saber res de petites editorials com la meva», es queixa López. I per descomptat que Cultura Ciclista ho és.

Notícies relacionades

Els títols

I, com que s'acosta Nadal, vet aquí la relació dels títols publicats en els tot just sis mesos d'existència de l'editorial.Un diablo llamado dopaje, de Verner Moller, una mirada crítica als interessos de la lluita antidopatge; el mateix autor d'El Chivo Expiatorio, que acosta el lector a la polèmica retirada de Michael Rasmussen, amb el mallot groc, del Tour 2007. Sense oblidar la interessant biografia de Jean Bobet, el germà de l'il·lustre Louison Bobet, tituladaMañana salimos; oInventando el ciclismo, escrit per Charles Terront, guanyador el 1891 de la París-Brest-París, que es va guanyar el dret a 18 banquets seguits com a premi per la seva gesta. I, sobretot, l'última perla que acaba d'aparèixer,Éramos jóvenes e inconscientes, l'obra gairebé pòstuma de Laurent Fignon.