Caixa Guissona registra un any de rècord sense cobrar comissions

L’entitat del grup alimentari ha duplicat de mida des de l’any 2020, gràcies a la seva implantació entre comunitats de veïns i pimes

Caixa Guissona registra un any  de rècord sense cobrar comissions

paula clementE

4
Es llegeix en minuts
Paula Clemente
Paula Clemente

Periodista

Especialista en Consum, start-ups, sector emprenedor

ver +

La recepta sembla ben senzilla, tot i que la fita no ho sigui. Caixa Guissona, la caixa rural que és propietat de la Corporació Alimentària Guissona (BonÀrea), està guanyant 1.000 clients al mes, ha duplicat el seu balanç en quatre anys i, el 2023 en concret, va tancar un exercici de rècord. "Som un banc amb les coses molt clares i que juguem molt segur, som una banca molt tradicional que prioritza més el client que el que traurà d’una operació", resol a EL PERIÓDICO el seu director general, Martí Bravo. "Com a empresa hem d’intentar que tot sigui rendible, però no pretenem guanyar més cada any, sinó ser més útils per als nostres clients", afegeix.

La declaració d’intencions, que bé podria ser buida, es recolza en una política de no cobrar pràcticament mai comissions, de no fer publicitat, de guanyar nous clients només a través de la recomanació d’altres clients, de no vendre res que no sigui un servei estrictament bancari i de no créixer perquè sí. "Una cooperativa de crèdit com nosaltres el que cerca és crear impacte sobre la seva àrea d’influència i, cada any, capitalitzar el resultat", raona Bravo. "Nosaltres ens hem ancorat en la idea inicial del que era un banc [sense assegurances, ni negocis complementaris], el nostre compte de pèrdues i guanys ve en un 99% del marge d’interessos", explica.

De moment, aquest directiu no dona gaire més detall de la radiografia financera actualitzada el 2023, però hi ha indicadors que en donen pistes. Per començar, que l’alça en els tipus d’interès ha fet que aquest sigui un any en general bo per als que es dediquen a la banca. "Hem crescut molt en passius gestionats i ha ajudat que els tipus d’interès estan en cotes altes", contextualitza el director general de Caixa Guissona. En segon lloc, els 1.000 comptes que estan guanyant cada mes des que ha començat l’any. Després, el creixement que estan tenint les seves oficines, un moviment que l’empresa només executa quan detecta que ja té una massa suficient de clients que així ho requereix. Per últim, la popularitat que està guanyant entre pimes i comunitats de veïns.

No només en el medi rural

En total, segons les dades de què disposa l’empresa, al tancament del 2023 tenien gairebé un 40% més de comunitats de veïns entre els seus clients que un any enrere (entorn de 17.000) i el nombre de pimes s’ha incrementat en prop d’un 9% fins a superar les 7.600. Dit d’una altra manera, actualment una quarta part dels seus clients formen part d’un o altre grup.

"La concepció que la Caixa Rural de Guissona està enfocada al sector rural i ramader no és certa, estem oberts a tota mena de clients", apunta Bravo, que posa com a exemple que Barcelona ja suposi prop d’un 25% del seu negoci o que aquesta província i Tarragona siguin les que més creixin actualment.

"Estem creixent molt entre les petites i mitjanes empreses, les pimes, perquè desgraciadament són un client molt castigat i nosaltres no cobrem comissions per als serveis més bàsics", simplifica el directiu, que atribueix al mateix l’èxit en les comunitats de veïns.

Així, la companyia té posat el focus en atendre’ls cada vegada millor i de manera més adaptada a les seves necessitats, tot i que, en realitat, això és el que es proposa cada any amb tots els seus clients, siguin del perfil que siguin. No hi ha plans ambiciosos de creixement, ni intenció d’obrir noves oficines, no hi ha una meta per assolir, ni tan sols el somieig d’expandir-se fora de Catalunya, si bé el 4% de la seva clientela viu fora de les seves fronteres.

Notícies relacionades

"Una gran part dels nostres clients i el perfil que més encaixa amb nosaltres és el que s’obre un compte i després s’ho pot fer tot sol", justifica Bravo. "Es tracta de continuar un model molt sòlid. Sempre hem anat creixent de forma orgànica quan el client ens ha necessitat, no hem obert mai una oficina per provar sort: al final, el nostre model de no cobrar per un servei implica tenir uns costos continguts, no podem obrir oficines a cada capital [de comarca] perquè llavors el model es complica", planteja qui, acabat d’entrar en la trentena, celebra el seu primer aniversari en el càrrec a l’entitat.

Bravo va entrar a Caixa Guissona per situar-se a la primera línia de l’oficina de Barcelona quan només eren ell i un company. I igual que l’empresa i l’oficina en si (ara són una desena de treballadors), ell ha anat escalant fins a arribar a dalt de tot. "Ha sigut un any fabulós", acaba el directiu, que només avança, en relació amb això, que la companyia creix en tots els indicadors.