Després d’un any d’estudi
Foment del Treball proposa allargar la pista de l’aeroport del Prat passant per sobre de la Ricarda amb pilons
La comissió per a l’ampliació de l’aeroport del Prat de Foment del Treball que va arrencar el setembre de l’any passat ja ha acabat la seva feina. Aquest dilluns n’ha presentat les conclusions i, malgrat que semblava que no hi havia més alternatives per fer créixer la infraestructura, la patronal ha sorprès amb una proposta que consisteix a allargar la pista de l’aeròdrom de Barcelona per sobre de la llacuna de la Ricarda amb pilons. «Avui és un dia històric», ha proclamat el president de la patronal, Josep Sánchez Llibre: «És ara o mai, ens hi juguem el nostre futur».
La solució a la qual ha arribat la comissió d’experts consisteix a prolongar 840 metres de longitud la pista més pròxima al mar i així arribar als 3.500 metres que, recorden, es necessiten perquè «tots els avions» puguin utilitzar-la. Com que aquest allargament afecta la zona lacustre, es crearia una estructura d’uns 300 metres de llarg per 200 d’ample «que en preservaria la biodiversitat subaquàtica».
Semblant a la pista del mar
Aquesta alternativa, que ha elaborat l’enginyeria Esteyco, és «semblant» a la plantejada al seu dia pel grup d’enginyers capitanejat per Joaquim Coelho, que proposava construir una pista al mar per assumir l’augment de vols al Prat. La longitud dels pilons seria més curta, de 55 metres d’alçària.
Un avió de l’aeroport del Prat sobrevola el delta del Llobregat. /
De moment, des de Foment del Treball desconeixen quin cost exacte tindria aquesta proposta de prolongació per sobre de la Ricarda tot i que, estimen, seria superior als 263 milions d’euros que va calcular Aena per allargar 500 metres en terraplè. Preveuen que augmenti entre 100 i 200 milions més.
Augment de la cota de la pista
La pista passaria d’aquesta manera de l’actual cota de 3,26 metres per sobre del mar a 6 metres. Segons els seus càlculs, quedaria entre 1,6 i 2,5 metres per sobre del llac. Es tracta, afirmen, d’una opció «altament viable», tot i que admeten que podria afectar el port de Barcelona.
Un avió sobrevola l’aeroport de Barcelona. /
L’expansió de la infraestructura portuària cap al sud, amb la col·locació de noves grues, podria interferir en la idea formulada per la comissió d’experts.
11 propostes analitzades
El president de la comissió d’experts, Lluís Moreno, ha sigut l’encarregat de desgranar les 11 propostes que han analitzat. Ha volgut destacar la tasca desenvolupada pels 49 membres actius de 21 entitats que han participat en aquestes anàlisis i compareixences durant 13 mesos.
L’enginyer de camins, que presideix la Cambra de Contractistes d’Obres de Catalunya (CCOC), ha titllat de «potinera» la proposta que al seu dia va fer el gestor dels aeroports, Aena, i també ha qualificat la iniciativa de la pista del mar com a «bona» i «voluntariosa», que es podria dur a terme «d’aquí uns anys».
Un avió aterra a l’aeroport del Prat de Barcelona. /
Sense solucions «miraculoses»
Moreno ha mostrat un quadro amb pros i contres de les 11 propostes i ha advertit que «no hi ha una solució miraculosa» i que es necessitarà «consens». Sánchez Llibre havia avançat que enviaran les conclusions, de 150 pàgines, a totes les administracions que tenen alguna cosa per decidir.
Després de la intervenció de Moreno ha sigut el torn de la directora de desenvolupament d’Esteyco, Imma Estrada, que ha detallat la proposta dels pilons al mar que va sorgir després de conèixer la de Coelho. L’enginyera de camins s’ha fixat en els aspectes mediambientals i ha advertit que l’aeroport és en un espai natural «excepcional» però, ha afegit, «n’hi ha alguns que estan degradats».
Aeroport del Prat /
Pistes independents
Tant Estrada com Moreno han posat èmfasi en el fet que una altra alternativa seria operar amb pistes independents, però aquesta opció comportaria impacte acústic sobre la població de Gavà Mar i Castelldefels, cosa que té unes repercussions polítiques que s’haurien de valorar, han admès.
Passatgers i avions a l’aeroport del Prat. /
La realitat ecològica en alguns llocs és «desoladora» perquè s’ha perdut, ha advertit, «la connectivitat natural» a gran part de la Ricarda, ha defensat l’enginyera Estrada. «No està ben gestionat i és molt difícil recuperar-lo», s’ha queixat per a continuació descriure que la comissió ha fet una proposta per reconnectar la riquesa hídrica de la zona amb la del Remolar i les Filipines. «L’augment de la capacitat de l’aeroport no està disputat amb un bon tractament mediambiental de l’actuació», ha proclamat.
Només una més
«Emplacem les administracions a estudiar totes les propostes però no ens decantem per cap», ha aclarit Sánchez Llibre. Foment del Treball vol evitar que se’ls atribueixi una única idea sobre l’ampliació de l’aeroport, tot i que la dels pilons és l’única pròpia.
Viatgers a l’aeroport del Prat. /
«La proposta és una més, però sí que és l’única que permet que es mantingui el volum de viatgers perquè amb la d’Aena es perdia el 2% del passatge, que són milions d’euros», ha afegit Lluís Moreno.
Una feina silenciosa
Notícies relacionadesEl president de la Unió Federacions Esportives Catalunya (UFEC), Gerard Esteva, ha clausurat l’acte en nom de totes les entitats que han participat en la comissió. «Hem demostrat que es pot treballar en silenci i amb rigor», ha assegurat.
«Hem concretat un full de ruta en el qual hem empatitzat amb les diferents propostes tot i que no estiguéssim d’acord els uns amb els altres», ha descrit Esteva.
Foment del Treball Barcelona sostenibilitat Mobilitat Aeroport de Barcelona El Prat de Llobregat Transport aeri Transports Avions Infraestructures Aerolínies