Revolució en la mobilitat
Els llums V16 permetran avisar dels incidents de trànsit en temps real
Les balises de senyalització d’emergència s’integraran al projecte de mobilitat intel·ligent de la DGT que ofereix informació a tots els conductors sobre obres, avaries, accidents o esdeveniments esportius.
Les grues estan obligades des del 2021 a comunicar la seva posició. Hi ha 8.000 avisos diaris
Els conductors hauran d’obrir-se «cap als costats» en cas de pas d’ambulàncies

La revolució tecnològica també ha arribat a la gestió del trànsit. A partir del 2026, tots els conductors hauran de senyalitzar amb les balises V16 qualsevol emergència que tinguin als seus desplaçaments, en comptes d’emprar els tradicionals triangles vermells. I, com que els nous dispositius tenen connexió a la DGT, el canvi servirà per implantar una de les potes de la plataforma de mobilitat intel·ligent DGT 3.0.
Es tracta d’un projecte que preveu la interconnexió de tots els actors que formen part de l’ecosistema de la mobilitat, des de fabricants de vehicles, navegadors i plataformes de transport públic fins als responsables de les obres, a fi d’oferir informació del trànsit i de les possibles incidències, com vehicles avariats, accidents o carreteres tallades, als conductors en temps real, a través dels seus navegadors, perquè puguin minimitzar el risc d’accident o planificar millor la seva ruta.
L’objectiu és permetre una "mobilitat més segura i fluida, sobretot a les grans ciutats", explica Ana Blanco, subdirectora adjunta de circulació de la DGT, a EL PERIÓDICO. El projecte DGT 3.0 va arrencar el 2017, quan la connectivitat va irrompre en els vehicles i van començar a expandir-se els models connectats, equipats amb tecnologia de connexió a internet, de manera que poden intercanviar dades amb altres vehicles, la infraestructura o la xarxa, mitjançant tecnologies com ara 5G, wifi i Bluetooth. Els vehicles connectats ofereixen navegació actualitzada, alertes de seguretat o control remot del vehicle.
Aquest avançament ofereix als gestors del trànsit, que tradicionalment havien de basar les seves decisions en la informació que ofereixen les càmeres o els agents sobre el terreny, un nou món de possibilitats. "L’usuari connectat, de manera anònima, es converteix en font d’informació", explica Blanco. A partir d’aquí, la plataforma DGT 3.0 ha anat incorporant més actors, ja que l’objectiu és formar una gran xarxa amb informació sobre la situació de les vies que arribi cada vegada a més ciutadans.
Noves balises
En aquest recorregut, l’entrada en vigor de l’obligatorietat de senyalitzar qualsevol incidència amb les balises V16 –que s’han de col·locar al sostre del vehicle– donarà un nou impuls al projecte, ja que, a part d’emetre la llum d’advertència, els models homologats es connecten a la DGT 3.0 i transmeten la ubicació concreta del vehicle estacionat en temps real. I aquesta informació es compartirà, al seu torn, amb la resta d’usuaris, de manera anticipada a l’arribada del conductor al vehicle accidentat, a través dels navegadors, perquè aquest pugui estar previngut i minimitzi el risc d’accident.
De fet, no cal baixar-se cap aplicació: els navegadors informaran de l’existència de vehicles accidentats o retinguts una mica abans d’arribar al lloc. Fins i tot, sense portar el GPS encès, alguns models de vehicles estan preparats per emetre alarmes sonores quan detecten retencions o incidents importants si obtenen la informació del mòbil d’algun ocupant del vehicle. Convé, en qualsevol cas, assegurar-se que es compra o es posseeix una balisa homologada, ja que l’OCU ha advertit que per internet es venen models sense geolocalització o connexió amb la DGT, per la qual cosa no són vàlids.
A més de les balises, hi ha més actors que ja comparteixen informació amb la plataforma 3.0. Per exemple, les grues, que estan obligades a comunicar el seu posicionament des del 2021 i que, segons Blanco, emeten uns 8.000 avisos diaris. També s’ha publicat una normativa que obliga les empreses que executen obres a informar de la ubicació exacta on estiguin treballant, a través de l’ús d’un con de senyalització que, com les balises, es connecti a la DGT (s’anomena con connectat). Això permet també a Trànsit oferir al conductor informació en temps real sobre quins trams estan o no tallats o es veuen afectats per obres.
A partir del 2026, la DGT alertarà de les emergències amb temps, a fi que els conductors estiguin preparats, evitin frenades de cop i puguin facilitar el pas, si hi ha embussos a causa d’accidents, d’ambulàncies, bombers o forces de seguretat. Això serà possible perquè els vehicles d’emergència també circularan amb un sistema que informi de la seva geolocalització i transmetran la seva posició a la plataforma 3.0. A més, es reformarà el Reglament General de Circulació, també l’any vinent, per obligar els conductors que s’obrin "cap als costats" en autopistes i deixin un carril central per al pas de serveis d’emergència, una mesura que ja s’aplica en una dotzena de països europeus.
DGT 3.0, es tracta, per tant, d’un projecte "viu", en paraules de Blanco, perquè la llista de possibles actors connectats és molt àmplia. També s’està treballant, per exemple, a implicar els ajuntaments perquè avisin, a través de DGT. 3.0, de les zones de baixes emissions o d’esdeveniments esportius com curses que puguin afectar la circulació i la seguretat viària. Ja hi ha 32 ajuntaments connectats, que informen de les àrees de baixes emissions, i la idea és arribar al màxim.
- Sector bancari El món empresarial català conté la respiració davant el final de l’opa
- La T.I.A contra el narcotràfic L’as a la màniga d’Ibáñez: arriba l’últim Mortadel·lo, un còmic inèdit i ‘perdut’ des de fa 10 anys
- OSTEOPOROSI Les fractures òssies per fragilitat augmentaran un 30% en tan sols cinc anys i les dones són el grup més vulnerable
- ¿Ningú vol dimissions?
- Viatge del president Illa es veurà amb el rei Carles III d’Anglaterra en el marc d’unes jornades contra el canvi climàtic a Londres
- El Govern es desvincula per complet d’Ábalos
- Tempesta judicial i política Una empresa de Panamà demana cita a Ábalos per expandir negoci
- Tempesta judicial i política L’empresària que va assegurar haver portat efectiu a Ferraz es reafirma
- context Corruptes i corromputs
- Regals, viatges i pensions alimentàries