Infraestructura a debat

Barcelona Global proposa allargar la pista curta de l’aeroport del Prat cap a la Ricarda

Barcelona Global proposa allargar la pista curta de l’aeroport del Prat cap a la Ricarda

Ferran Nadeu

2
Es llegeix en minuts
Cristina Buesa
Cristina Buesa

Periodista

Especialista en infraestructures de mobilitat i la Copa Amèrica de vela.

ver +

Barcelona Global proposa allargar la pista curta de l’aeroport del Prat cap a la Ricarda. L’associació ha presentat aquest dimarts les conclusions d’un grup de treball multidisciplinari que durant set mesos ha estudiat les alternatives per millorar la competitivitat de la infraestructura barcelonina. I ha arribat a una solució d’«equilibri», segons la seva presidenta Maite Barrera, en què proposen ampliar la pista paral·lela al mar i, alhora, regenerar ambientalment la Ricarda.

La fórmula consisteix a allargar 350 metres de paviment la pista més curta del Prat, que ara té 2.660 metres. A més, com que aquests 350 metres serien insuficients per acollir els avions més grans que fan les desitjades rutes intercontinentals, se n’afegirien uns altres 300 de ‘clearway’. Aquest mètode, utilitzat en altres aeroports del món, consisteix en la col·locació de balises que ‘aclareixen’ l’àmbit aeroportuari però que no implica asfalt.

Sense contaminació acústica

L’ampliació del Prat continua acaparant el debat a Catalunya. A l’espera que el Govern i el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbanacreïn una taula tècnica que valori les diferents opcions per millorar la connectivitat de les instal·lacions, constantment apareixen propostes que miren de casar la (gairebé) unànime necessitat de millorar la capacitat de l’aeroport amb la de protegir l’espai natural del delta del Llobregat.

La directora general de Barcelona Global, Mercè Conesa, ha resumit la seva proposta basant-se en quatre eixos: «Que hi hagi millors connexions intercontinentals, que no es generi cap contaminació acústica, regenerar la Ricarda i millorar l’entorn per a les aus». Conesa ha prosseguit dient que la prolongació de la pista curta 650 metres (en part asfaltats i en part no) permetria ampliar el nombre de vols però sempre i quan es respecti el volum d’operacions previstos en la declaració d’impacte ambiental del 1999.

Inversions necessàries

L’objectiu, ha remarcat, és que l’augment de vols no sigui en detriment de la pau dels veïns dels municipis pròxims, una cosa en què també ha insistit un altre dels membres de la comissió executiva de Barcelona Global, Sergi Ferrer-Salat.

Tots dos han reclamat que es facin les inversions necessàries tant al Prat com als aeroports de Girona i Reus i que sigui una comissió d’experts qui determini les millors solucions, un cop conegut el que pensa la societat catalana.

Ronda de converses

Notícies relacionades

L’entitat ja ha traslladat la seva proposta a l’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, i en les pròximes setmanes farà el mateix amb membres del Govern, del Ministeri de Transports i finalment d’Aena. Tant Ferrer-Salat com el director de l’Institut d’Oncologia Vall d’Hebron, Josep Tabernero, han insistit que el creixement de l’aeroport no ha d’anar en cap cas en detriment de la sostenibilitat de la ciutat que, han alertat, està al límit de la saturació turística.

Les destinacions que s’haurien de prioritzar, una vegada s’augmenti la capacitat del Prat, són els asiàtics (Xangai, Hong Kong o Tòquio), els nord-americans (més freqüències a Nova York, San Francisco o sumar Austin) i Sud-amèrica.