Aquesta setmana

Els veïns de Gavà Mar reiteren el seu rebuig a l’ampliació del Prat i aposten per donar més pes a Girona i Reus

  • «Un aeroport millor és possible sense canviar la configuració actual de pistes segregades», defensen

Aeropuerto de El Prat

Aeropuerto de El Prat / Manu Mitru (EPC)

2
Es llegeix en minuts
ACN

El portaveu de l’Associació de Veïns de Gavà Mar (Baix Llobregat), Joan Barberà, ha reiterat el seu rebuig a l’ampliació de la tercera pista de l’aeroport del Prat i ha defensat la necessitat de crear una xarxa aeroportuària catalana per donar més pes a Girona i Reus i que aquests aeroports no vegin més retards en les inversions previstes.

En una compareixença a la Comissió de Polítiques Digitals i Territori del Parlament, Barberà ha recordat que es podria adoptar el model de Londres, París i Nova York, amb els aeroports connectats amb tren, i ha defensat l’actual sistema de pistes. «Un aeroport millor és possible sense canviar la configuració actual de pistes segregades», en una compareixença junt amb l’entitat del Prat de Llobregat La Gent del Fang.

Actualment, l’aeroport funciona amb pistes segregades, una de curta per als enlairaments i una altra de llarga per als aterratges, ja que si s’utilitzen de manera independent suposaria un impacte acústic molt elevat entre els veïns de Gavà Mar. Tot i així, si un dels avions ‘wide bodi’, els que cobreixen les rutes intercontinentals, si s’ha d’elevar, ho ha de fer utilitzant la pista llarga.

«No s’ha de créixer més, cal créixer millor»

L’operativa actual del Prat és de fins a 78 vols per hora i amb l’ampliació es podria arribar a les 90 operacions. Barberà ha exposat els seus arguments en contra de l’ampliació de la tercera pista de l’aeroport del Prat, un projecte que va quedar parat per la falta de consens entre els governs català i espanyol i que no es va incloure en el DORA 2022-2026 aprovat fa uns mesos.

El portaveu de l’entitat ha citat l’actual context d’emergència climàtica i la contaminació ambiental i acústica que generen els avions i considera que negar aquesta «evidència» és «posar-se una bena als ulls». «No s’ha de créixer més, cal créixer millor»; ha resumit Barberà davant els grups parlamentaris, davant els quals ha argumentat que el projecte d’Aena planteja «xifres inassumibles». «El Baix Llobregat no pot continuar suportant el creixement i destrosses del seu feble equilibri socioeconòmic», ha afegit.

«El turisme de Salou o Platja d’Aro no té sentit que passi per Barcelona»

El dirigent veïnal ha defensat que el Parc Agrari del Delta és «una de les joies» de Barcelona i que després de la pandèmia s’ha posat encara més en valor. Amb tot, ha apostat per una millor distribució dels viatgers que arriben a Catalunya per l’aeroport del Prat perquè els seus vols es desviïn a Reus i Girona.

«El turisme de Salou o Platja d’Aro no té sentit que passi per Barcelona», ha comentat, que ha acusat Aena d’estar més pendent del 49% dels seus accionistes privats que del 51% restant, «que som nosaltres», ha dit. Per Barberà, passar de 52 milions de passatgers a uns 80 milions implica l’arribada d’un «turisme barat» i «saturar infraestructures i serveis».

Notícies relacionades

«Sí a un aeroport millor, no a un aeroport massificat», ha apuntat en la seva intervenció al Parlament. Unes millores, ha detallat, que caldria aplicar, entre d’altres, en la qualitat del servei de facturació, en la seguretat o en la millora de l’espai, aprofitant l’espai d’una T2 «infrautilitzada» o la construcció d’una terminal satèl·lit.

Més notícies de Gavà a l’edició local d’EL PERIÓDICO

Temes:

Gavà