Urbanisme

Les obres a l’interior de l’estació de Sants desorienten els viatgers

El sostre del vestíbul a mig desmuntar i el tancament de pràcticament tots els comerços confonen els viatgers, sobretot turistes, de la terminal barcelonina, la segona més transitada d’Espanya.

Les obres a l’interior de l’estació de Sants desorienten els viatgers
3
Es llegeix en minuts
Glòria Ayuso
Glòria Ayuso

Periodista

Especialista en economia i sostenibilitat, economia blava, transició cap a una economia descarbonitzada.

ver +

Les obres a l’estació de Sants que van començar al gener ja no afecten només el seu entorn: han entrat de ple a l’interior. El fals sostre del gran vestíbul apareix a mig desmuntar i pràcticament tots els comerços, que abans donaven vida a l’espai, han tancat i es mantenen ocults després de vidres empaperats que impedeixen veure el seu interior. Els usuaris ja no disposen de la gran cafeteria de referència al lloc, ni la botiga de llibres i diaris, ni les de souvenirs. La farmàcia ha sigut de les últimes en abaixar la persiana. En total han tancat 25 locals, i només es mantenen en servei cinc, segons detallen fonts d’Adif a EL PERIÓDICO.

En un extrem de l’estació només queda un McDonald’s en un espai apagat. "Ve la clientela que no troba la resta dels llocs oberts, però no tant com caldria", explica una de les empleades. També sobreviu una cafeteria a l’altre lateral, en un lloc més de passada. És aquí on molts s’acosten, davant la manca d’alternatives, a la recerca d’un cafè. "No donem l’abast. Quan et despistes ja tens de nou una gran cua", afirma una de les treballadores. Des d’Adif assenyalen que la situació és temporal i que alguns contractes dels comerços ja s’havien adaptat a la planificació de les obres. Els altres comerciants han triat entre rescindir el seu contracte o suspendre’l temporalment fins a disposar d’un nou local a l’estació una vegada remodelada.

Malgrat les obres i el sostre desvalisat, l’estació no s’atura: continua plena de viatgers. Barcelona-Sants, la segona estació més transitada d’Espanya, rep prop de 47 milions d’usuaris a l’any a Rodalies, mitjana i llarga distància i alta velocitat.

Uns envans separen temporalment els espais on es troben treballant els operaris. Les obres no contribueixen a la dificultat que diuen tenir molts usuaris, sobretot turistes, per orientar-se i trobar el seu tren. "Aquesta estació és molt estressant", afirma Juan Manuel Ruiz, de Madrid, que ha acudit a Barcelona per treball. "Hi ha molta gent i molt soroll, massa alt", afirma. A les obres, s’hi suma que la megafonia indica de forma indiferent si arriba un tren d’alta velocitat o un de regionals. "Està molt fort, és contínua, amb informació que no té res a veure amb l’interès dels usuaris", considera. Ruiz pregunta a un vigilant amb qui topa on pot trobar unes taquilles per deixar les maletes. Tampoc diu trobar un taulell d’informació sobre la ciutat. "Atocha és molt lletja, però és més clara i moderna. Aquí està tot junt, l’AVE, Rodalies i Regionals, el metro... No és fàcil, no saps on anar", afirma.

Precisament, les obres en marxa preveuen ampliar l’edifici un 30% pel costat de la plaça dels Països Catalans per crear accessos diferenciats: un, pel costat muntanya, destinat a una nova sala d’embarcament per a l’alta velocitat; i un altre, pel costat mar, corresponent a una nova entrada a Rodalies. De moment, i davant la presència de les obres, les entrades pels dos costats de l’estació s’han modificat. Ofelia Torralba, que ha arribat a la ciutat des de Saragossa, assenyala a les obres que emboliquen tota la plaça dels Països Catalans. "Això és un caos. A l’abril ja estava malament, però ara...", exclama. I protesta perquè la sortida del tren no ha sigut fàcil: "Hem baixat de l’AVE, hi havia un munt de carros de servei per equipar al tren i no podíem ni avançar, i hi havia molta gent entrant alhora...".

Nova senyalització

Notícies relacionades

"És complicat veure on són les coses, cal buscar", lamenta al seu torn Alba López, de Múrcia. "I això que Sants és una estació molt petita per ser la de Barcelona. Si fos Múrcia ho entendria, però aquí...". Al seu costat, Joel Contreras, de Rubí, té una percepció diferent: "A mi no em sembla difícil, tot i que és veritat que amb tanta gent un s’atabala".

Per minimitzar aquests inconvenients, Adif ha desplegat nova senyalització a tot l’entorn per facilitar l’orientació dels usuaris. "Aquestes indicacions s’actualitzaran en els pròxims dies per reforçar la informació, de forma coordinada amb l’Ajuntament", assenyalen des del gestor de la infraestructura.