La Generalitat veu «pròxim» un acord amb Aena sobre l’aeroport del Prat

El vicepresident Puigneró considera que l’ampliació és «un projecte necessari i important per al país»

3
Es llegeix en minuts
EFE

El vicepresident del Govern i conseller de Polítiques Digitals i Territori, Jordi Puigneró, assegura que veu «pròxim» un acord amb Aena per ampliar l’Aeroport de Barcelona després les taules tècniques celebrades al juliol i defensa que aquest és «un projecte necessari i important per al país».

Puigneró assenyala: «Crec que estem pròxims a poder arribar a un acord. Encara no podem dir que el tenim, però estem treballant amb una actitud positiva i constructiva».

Aquest mes de juliol s’han portat a terme diverses reunions tècniques amb l’objectiu de prendre una decisió sobre l’ampliació proposada per Aena abans del 30 de setembre, data límit en què el Consell de Ministres ha d’aprovar el Document de Regulació Aeroportuària (DORA) per al pròxim lustre.

En aquestes reunions, Aena ha detallat la seva proposta, que consisteix en una inversió de 1.700 milions d’euros amb què construir una terminal satèl·lit i allargar a 500 metres la tercera pista de la infraestructura, que d’aquesta forma envairia la Ricarda, un estany situat al Delta del Llobregat, espai protegit per la xarxa europea Natura 2000.

«Tots estem fent esforços per intentar que sigui possible quadrar aquesta solució, que seria el millor per a tothom i el millor per a Catalunya. No ens podem permetre no tenir un aeroport intercontinental, l’economia ara no s’ho pot permetre», afirma Puigneró, que també reclama més interconnexió entre els aeroports de Barcelona, Reus i Girona.

Segons el vicepresident català, les reunions tècniques han servit per «concretar realment el projecte d’Aena i per conèixer-lo, perquè no el coneixíem en detall».

Les «deficiències» del Delta

No obstant, el plantejat pel gestor aeroportuari alteraria un espai protegit per la xarxa europea Natura 2000, i referent a això el comissari europeu de Medi Ambient, Virginijus Sinkevicius, ha advertit que abans que «pugui tirar endavant» aquesta ampliació «és necessari abordar les deficiències» al Delta del Llobregat, per les quals l’executiu comunitari ja ha obert dos procediments d’infracció.

«Ho ha de fer l’Estat, que ho facin», diu en aquest sentit Puigneró, que insisteix: «Nosaltres volem la inversió. Diem que d’entrada sí, però fem-ho compatible amb els condicionants europeus i treballem en aquesta línia».

El mes de febrer passat la Comissió Europea va apressar Espanya, mitjançant una carta de requeriment, a prendre mesures urgents per protegir el Delta del Llobregat.

En resposta a aquesta carta, la Generalitat va assumir que corresponia al mateix Executiu català «la protecció i gestió de l’espai» i va informar dels criteris que seguiria per ampliar la Zona d’Especial Protecció per a les Aus (ZEPA) d’aquest espai.

En concret, segons un document de treball de la legislatura passada, el Govern plantejava incrementar en 1.091 hectàrees aquesta ZEPA, mentre que l’ampliació que proposa Aena comportaria que perdés 45 hectàrees (que es compensarien amb la protecció de 280 noves hectàrees).

«El que no podem fer d’entrada és dir que no. Treballem en la solució i mirem que s’adapti a aquesta normativa per fer possible un aeroport intercontinental», afirma Puigneró a dos mesos del termini màxim per prendre una decisió.

Així mateix, assenyala que «aquesta inversió no és cap regal, és una obligació que té l’Estat i que hauria d’haver portat a terme segurament ja fa uns anys».

Resposta a Colau

I als reticents a ampliar l’Aeroport, i en concret a l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, els demana «que mirin bé què significa aquesta iniciativa per a Barcelona» perquè «l’aeroport és una infraestructura imprescindible» i «posar-li límits, bloquejar-lo, no deixar que s’hi facin inversions i fer-lo menys competitiu no és la solució».

Així mateix, nega divisió d’opinions en el Govern sobre l’ampliació ja que, segons diu, hi ha consens en què Catalunya «necessita un aeroport intercontinental», si bé cada conseller expressa la seva opinió «amb els seus matisos».

Notícies relacionades

En paral·lel, reclama novament que la gestió de l’Aeroport de Barcelona-el Prat sigui «compartida» perquè el model actual, en què l’Estat controla el 51% d’Aena, «no és competitiu» i no permet a aquesta infraestructura «competir en igualtat de condicions».

«El que no pot ser és que tinguem un model en què l’Estat és la majoria, perquè la decisió la pren l’Estat», indica abans d’afegir que «Aena i l’Estat tenen una visió absolutament centralista de la gestió aeroportuària».