ELS MERCATS. L'Ibex
'In dubiis, abstine'
El dret romà és la base de l'ordenament jurídic de moltes democràcies modernes, com l'espanyola. I ha deixat frases i conceptes que encara s'utilitzen als tribunals o fins i tot en altres àmbits. Una, no gaire habitual, és la que dicta que in dubiis, abstine (en cas de dubte, abstén-te). L'aforisme s'aplica per evitar que s'emetin judicis sense el degut i fundat convenciment, encara que en un sentit general es pot utilitzar com una invitació a no actuar ni decidir sense tenir certeses reals.
La frase serveix per explicar el que ha passat en els mercats al llarg del mes d'abril que va acabar ahir. Els inversors dubten, així que han preferit abstenir-se de seguir comprant com havien anat fent des de desembre. O sent més precisos, han començat a vendre i l'Ibex 35 ha registrat la seva primera caiguda mensual des d'aleshores (1,18%).
Notícies relacionadesLa raó principal d'aquests dubtes és, una vegada més, les incertes negociacions de Grècia amb els seus socis europeus. L'escenari central segueix sent que es produeixi un acord però el temps s'acaba i augmenten les veus que veuen cada vegada més possible la sortida del país de l'euro. Aquesta setmana, a més a més, ha decebut la dada de creixement trimestral dels Estats Units. Això ha provocat una pujada de l'euro (3,79% el mes d'abril, el primer en nou mesos) davant la possibilitat que l'alça de tipus en la primera economia del món s'endarrereixi fins al setembre.
Ahir, l'Ibex va pujar un lleuger 0,05%, fins als 11.385 punts, amb la prima de risc situada en els 110 punts bàsics.
- «Vam mirar de treure els nostres diners però ja no va ser possible» Unes 30 famílies de Tarragona i Barcelona denuncien una «estafa» de dos milions d’euros a càrrec d’un grup inversor
- Religió L’escàndol de les religioses intervingudes amenaça el ‘boom’ dels retirs secrets
- Accident a Mallorca Mor l’exvicerector dela UB Gaspar Rosselló al caure sobre unes roques
- EL NINOT DE MODA 48 hores d’espera per un Labubu
- Consells científics El cervell necessita entre 8 i 14 dies per desconnectar per vacances: «Descansar no és un caprici, és una necessitat psíquica»
- CONTEXT Perdedors i guanyadors
- La guerra comercial Pol Morillas, director del ‘think tank’ CIDOB: "Europa ha de teixir vincles amb molts tipus d’actors internacionals"
- Espanya perd competitivitat davant Mèxic, l’Índia i Turquia
- El Govern català prepara un nou pla d’estímul de l’exportació
- L’ofensiva aranzelària de Trump enfonsa el dòlar i espanta la inversió