Els avanços en el mercat mundial
La moda espanyola escala llocs entre les marques internacionals
Espanya ocupa cinc posicions al rànquing de les 30 ensenyes més valorades, segons Interbrand
Inditex, Mango i Desigual augmenten les vendes a més ritme que altres competidores des del 2011
Amb Inditex com a punta de llança, les grans empreses de la moda espanyola estan escalant posicions a nivell internacional. L'evolució de la facturació, les vendes a l'exterior o la xarxa de botigues demostren la fortalesa d'aquestes companyies davant les seves competidores d'altres països. El valor de la marca també serveix com a indicador i, en aquest sentit, un estudi recent elaborat per la consultora Interbrand demostra l'avanç de les empreses espanyoles. Segons aquest informe, cinc de les 30 marques més valuoses de moda de gran consum (retail o comerç minorista) són d'Espanya.
Interbrand té en compte dades financeres però també aspectes més intangibles, com per exemple què determina la decisió de compra d'un client. Això explica que, malgrat que Inditex és líder mundial en vendes, l'estudi Best Retail Brands situa la sueca H&M com la marca més valuosa, amb un valor de 13.127 milions d'euros. L'informe, que no inclou marques de luxe, dóna a Zara, la cadena insígnia d'Inditex, un valor de 7.818 milions, i la col·loca en tercera posició del rànquing darrere de la nord-americana Coach (8.372 milions). De totes tres, Zara és la que ha evolucionat millor, ja que el seu valor ha augmentat un 14% en el transcurs d'un any, davant el 10% que va créixer H&M o la pèrdua del 21% del valor de Coach. A més distància se situen la nord-americana Gap i la japonesa Uniqlo.
Per primera vegada entren a la llista d'Interbrand les marques catalanes Mango i Desigual, així com dues ensenyes més d'Inditex:
Bershka i Massimo Dutti. «La moda, juntament amb el turisme i l'alimentació, són les tres indústries més valorades d'Espanya», afirma Gonzalo Brujó, responsable d'Interbrand a Llatinoamèrica i Ibèria. Espanya, afegeix, és percebuda a la resta del món com un país creatiu i avantguardista i transmet un estil de vida que agrada al client. «És la dècada prodigiosa de la moda espanyola, tenim moltes marques i molt bones», assegura. Pel que fa al grup Cortefiel (fora del rànquing), «fa bons esforços, però necessita reorganitzar les seves marques», opina el directiu.
BARÇA I MADRID / El professor de direcció comercial del IESE Pablo Foncillas destaca que al mercat de la moda s'ha de distingir entre un grup del capdavant, en què hi ha Inditex i H&M, que són «com el Barça i el Madrid», i un altre conjunt d'empreses a bastanta distància d'aquestes dues, on hi ha Mango i Desigual.
La companyia fundada per
Amancio Ortega té unes 6.300 botigues, quasi el doble que H&M i Gap, i la seva voluntat és créixer més. L'empresa gallega amb prou feines inverteix en publicitat perquè basa la seva estratègia en la botiga i en «la regla d'or del retail», que és tenir una bona ubicació, explica Foncillas. Un dels seus èxits és que s'ha posicionat diferent segons el mercat. Zara és cara a la Xina, per exemple.
Si hi ha una cosa comuna a totes les grans empreses de moda és que la seva facturació no ha deixat d'augmentar els últims anys, malgrat la crisi. En el cas de les espanyoles, a més, ho han fet per sobre de la resta. Des del 2011, Inditex ha elevat les seves vendes un 21% (fins als 16.724 milions), mentre que H&M ho ha fet un 17% (14.147 milions) i Gap, un 11% (11.661 milions). Només hi ha hagut una firma que ha augmentat més la seva facturació els últims tres anys: Fast Retailing (un 39%, fins als 8.065 milions), propietària d'Uniqlo, que preveu obrir una botiga a Barcelona.
L'increment de vendes de Mango i Desigual també és notable, del 31% i el 46%, respectivament, si bé es mouen en volums molt inferiors (1.846 milions en el cas de Mango i 828 milions a Desigual).
Segons Foncillas, totes elles poden seguir creixent, perquè hi ha mercat. Les empreses també aposten per això, com reflecteixen els seus plans d'inversió. Inditex, que va invertir 1.240 milions el 2013 en obertures i reformes de botigues, obrirà un centre de distribució a Cabanillas (Guadalajara); Mango està construint un parc logístic a Lliçà d'Amunt i destinarà 300 milions aquest any a diferents inversions, i Desigual, que va inaugurar l'any passat la seva seu a Barcelona, té previst invertir 70 milions, en part destinats a la construcció d'un centre logístic a Viladecans.
- Pressió estètica Tenir 13 anys i aparèixer (o no) en els rànquings de guapes de la teva classe: «Donen molta inseguretat, de vegades acabes plorant al lavabo»
- Tall històrica RODALIES "Ens deixen a l’estacada 16 mesos"
- Tendència urbana La proliferació del tardeig posa en alerta les patronals i Interior
- Celebració massiva La revetlla de Sant Joan 2025 desafia el pont festiu a Barcelona
- FESTES SOTA LA LUPA Un restaurant amb DJ