Comerç

L’obertura de supermercats i botigues d’alimentació s’alenteix en els primers mesos del 2023

L’obertura de supermercats i botigues d’alimentació s’alenteix en els primers mesos del 2023

Ferran Nadeu

3
Es llegeix en minuts
Paula Clemente
Paula Clemente

Periodista

Especialista en Consum, start-ups, sector emprenedor

ver +

Entre gener i maig del 2023 han obert a Espanya 250 nous supermercats o botigues d’alimentació; i els empresaris del sector han invertit per renovar-ne, modificar-ne o reformar-ne 590 més. En total, 840 actuacions sobre aquest tipus d’establiments, una xifra que, gairebé a meitat d’any, amb prou feines arriba al terç de les que es van fer l’any anterior. De fet, si es manté aquest ritme d’obertures, el balanç a final d’any seria d’un 11% menys de nous locals que el 2022.

El sector lídia des de l’any passat amb un increment de costos de tota la cadena gairebé sense precedents i que s’ha traduït en un encariment dels preus dels aliments, que va arribar a ser d’un 16,7% al febrer en comparació amb un any abans i que encara no ha baixat de l’11,9%. Això ha fet que la població retalli en general la seva despesa al supermercat i que aquestes empreses –segons han defensat per activa i per passiva– estiguin forçant els marges de beneficis per dinamitzar les vendes.

No és estrany, llavors, que el sector hagi alentit el seu ritme de creixement. L’informe de la distribució alimentària de proximitat a Espanya que ha publicat aquest dimecres Asedas, organització que representa Condis, Consum, Dia, Lidl o Mercadona entre altres cadenes de distribució, indica que, a més de la pèrdua de ritme en les obertures, en aquests primers mesos del 2023 la superfície comercial ha crescut només un 0,2% respecte al tancament del 2022 o que el saldo entre obertures i tancaments és de només 35 locals més que l’any passat. Llavors, el mateix informe n’assenyalava en aquest punt 190.

En qualsevol cas, l’estudi està orientat sobretot a fer balanç del 2022 i, des d’aquesta òptica, la lectura és bona. «El sector de la distribució de proximitat a Espanya ha mantingut la seva capacitat de resiliència el 2022, malgrat la difícil situació econòmica viscuda durant aquest any, i confirma una gran estabilitat en la seva evolució, de la qual destaca la fortalesa del format de supermercat», apunta en un comunicat l’associació. «La capacitat d’innovació, d’inversió en la renovació de les botigues, la varietat de formats i d’empreses que fomenten la competència, l’alta ocupabilitat i la capil·laritat que assoleix en tot el territori es confirmen com els signes definitius de la distribució alimentària a Espanya», afegeixen.

Radiografia del sector

D’acord amb aquestes dades, l’any va acabar amb gairebé 25.200 establiments d’alimentació, entorn de 15 milions de metres quadrats de superfície comercial (la immensa majoria, botigues d’autoservei i supermercats) i 458.600 llocs de treball relacionats directament amb aquests.

Notícies relacionades

A més, l’informe també es fixa en la rendibilitat mitjana del sector, tot i que ho fa amb dades de l’últim exercici auditat de forma completa, el 2021, any amb una situació considerablement diferent de la del 2022: més influïda encara per la pandèmia que per la inflació. Aquesta anàlisi indica que el conjunt de companyies més representatives del sector va obtenir un benefici conjunt de 1.677 milions d’euros, una xifra que representa el 2,19% de les vendes d’aquestes empreses.

De tota manera, «la diversitat de les fórmules comercials també es confirma com un element diferenciador que aporta competència al mercat espanyol de la distribució –acaba el comunicat–. S’ha de destacar que les petites empreses mantenen la quota de mercat: concretament, 229 empreses del total de 342 auditades gestionen una xarxa de 10 o menys botigues, mentre que 57 més se situen en la forquilla d’entre 11 i 50».