ELS RESTAURANTS DE PAU ARENÓS
Capritx: la cuina nudista
Artur Martínez és un xef en pilotes: nuesa als plats, a l'espai i a la cuineta on treballa
Aquest és un text sobre la nuesa en què ningú es treu la roba. És cert que Artur Martínez va rapat, però el despiloteig tampoc es refereix al cap.
El nudisme de què es parla és el dels plats i és el de l'espai i és el de la cuineta i és el de la ment del xef -el lluent interior i no l'exterior, aquella testa pelada-. Escoltes l'Artur i el seu pensament és cada vegada més fi. Dona-li una túnica safrà i veuràs un monjo zen. Zen a l'estil vallesà, que és un zen trempat i descarat. ¿Que potser la mongeta, en la seva essencialitat i forma arronyonada, no és zen?
Resumim en guarismes: cinc taules, 12 cadires, tres focs. L'exclusivitat de Capritx és això: ¿quin superxef s'atreveix a treballar en condicions similars?
El dia de la visita, Sònia Hermoso, parella de l'Artur i maître, i Asiel Armenteros al menjador. A la microcuina, l'Artur, dos 'stagiers' (Marc Cano i Pol Ruiz) i Karima Kamil ("fa 10 anys que està amb mi: cuina i renta plats"). I ja està: aquest és l'equip d'un dels millors restaurants de Catalunya, encara desconegut -o insuficientment conegut- tot i que rutlla des del 2002.
Per Nadal, l'Artur em va enviar un missatge i una foto: "¡Rostisseando! ¡Xut de realitat!". Pencava a l'establiment contigu, El Buen Gusto, que des del 1952 omple el barri del Poble Nou de Terrassa d'aroma de pollastre torrat.
Capritx
Pare Millán, 140. Terrassa T.: 93.735.80.39 PreU menú degustació: 69 €
En l'última crònica que vaig escriure sobre Capritx (2013) es parlava d'un trasllat: no s'ha produït. Des d'aleshores han passat moltes coses, entre elles, la frustrant obertura de Matis a Barcelona (que bé que va entendre aquí la cuina popular, i com modernitzar-la), cosa que l'ha fet més prudent: no vol associar-se amb qualsevol. Tampoc sacrificar l'estil: els seus plats van començar a ser continguts per necessitat i ara ho són per convicció. Un establiment més gran de cap manera significarà barroquisme.
L'Asiel destapa una ampolla de Martialis 2015, projecte vitivinícola d'Ullastrell en què l'Artur està involucrat des del 2008. Només 700 ampolles: aquest vi és una extensió del seu pensament. Frescor, lleugeresa, particularitat, proximitat, territori.

El 'hummus' de mongeta del ganxet i anguila, la galta de vedella amb nap negre i tòfona, i el trinxat especiat ajuden a pensar en la Nova Cuina Catalana, la memòria col·lectiva enriquida amb les aportacions personals.
El trinxat és mitja esfera brillant -calba de monjo zen- amb patata, col i gingebre. Bellíssim en la seva tosquedat. Al costat, la maionesa d'alls escalivats.
Notícies relacionadesCap plat apàtic, cap invitació a la indiferència. Oh, la pasta ('puntalette') amb algues, calamars i pinyons lligada amb un pilpil gloriós. Bonítol amb ceba, fulla cítrica i mostassa; coliflor picant i formatge vell (combinació coneguda, i renovada); brandada amb créixens i 'migas' amb verat. Cítrics, iogurt d'ovella i vodka; gelat de melassa, coco i pa negre i sorbet de cacau, moniato i sabaiona d'olorós, un final complex i profund, lluny dels camins empedrats, les urbanitzacions i les buguenvíl·lies.
"Som la Gàl·lia", diu. Doncs que tremolin els romans.
EL+
Que l'espai els limiti a l'hora de treballar en condicions.
- Apagada Red Eléctrica sospita d'una desconnexió massiva de plantes solars abans de l'apagada
- Andrés Iniesta: "No sempre tot és bonic, ni per a mi ni per a ningú"
- Habitatge Gonzalo Bernardos avisa els espanyols: «Els que es vulguin comprar una casa s’han d’afanyar»
- Lluita contra el frau Hisenda et vigila: aquesta és la quantitat màxima que pots pagar en efectiu
- Presumpta administració deslleial Els Mossos confisquen documents i joies als marmessors de Pere Mir
- Educació a Catalunya Més del 40% d’aspirants a estudiar Magisteri a Catalunya no aproven les proves d’accés
- Crisi elèctrica Illa compareixerà el dimarts al Parlament per donar detalls sobre l'apagada
- MOBILITAT Controls a les carreteres gironines pel pont de l’1 de maig
- ENERGIA La presidenta de Red Eléctrica apunta a les elèctriques per l’apagada i descarta dimitir perquè a la seva xarxa «res va fallar»
- Nova instrucció als registres El Govern central aprova una instrucció per fer efectiva la prohibició dels ventres de lloguer