Polèmica al país transalpí

Itàlia acusa d’«envejosos» els que afirmen que la salsa carbonara no és invenció seva

Els mons de la política, l’agricultura i la restauració es rebel·len contra un article del ‘Financial Times’ que assegura que la salsa va néixer als EUA

Itàlia acusa d’«envejosos» els que afirmen que la salsa carbonara no és invenció seva

Raül Martínez Mendo (EFE)

2
Es llegeix en minuts
EFE

Els mons de la restauració, l’agricultura i la política italiana van destacar dilluns l’«enveja» que genera la seva gastronomia a l’estranger, després de la polèmica que va aixecar al país la publicació d’un article del ‘Financial Times’ en què s’assegura que la salsa carbonara va néixer als Estats Units.

«Se’ns intenta desacreditar qüestionant la italianitat de receptes i productes emblemàtics com la carbonara, la pizza, el ‘panettone’ i el ‘parmigiano reggiano’. Els que acusen els italians de ‘gastronacionalistes’ potser només tenen enveja dels nostres èxits», va assegurar el sotssecretari d’Agricultura, Luigi D’Eramo.

En un article publicat aquest diumenge, el rotatiu econòmic britànic carrega contra la cuina italiana i la desposseeix de la propietat d’alguns plats i aliments tan simbòlics com ara la pasta carbonara i la pizza, de la qual «majoria dels italians no havien sentit parlar fins a la dècada de 1950».

«Es diu que la carbonara la van inventar els (nord-)americans i que el ‘panettone’ i el tiramisú són productes comercials recents, però sobretot s’arriba a plantejar la hipòtesi que el ‘parmigiano reggiano’ original és el que es produeix a Wisconsin, als Estats Units», van assenyalar des de Coldiretti, la principal associació de ramaders i agricultors del país.

Es tracta d’un «atac surrealista» portat a terme «a partir de reconstruccions fantasioses», que «posa en dubte les tradicions culinàries nacionals més arrelades», explica l’associació a la seva web.

Coldiretti destaca, a més, que aquesta ofensiva contra els plats simbòlics de la cuina italiana coincideix «just en ocasió de l’anunci de la seva candidatura com a Patrimoni Immaterial de la Humanitat de la Unesco», l’agència de l’ONU per a l’Educació, la Ciència i la Cultura.

I destaca que aquestes afirmacions comporten «preocupants implicacions econòmiques i laborals», quan l’agropirateria mundial contra Itàlia «ha arribat a un volum de negoci de 120.000 milions d’euros», amb els formatges com a productes més falsificats.

També el sector de la restauració va mostrar el seu desconcert davant les crítiques de ‘Financial Times’ i va defensar la qualitat dels productes italians davant els nord-americans. «No importa si és cert que la van inventar els nord-americans, el que és rellevant és que aquesta pasta es faci d’una manera digna, i crec que els americans no s’esforcen a servir una carbonara acceptable», va explicar a Efe l’amo del restaurant Osteria Fratelli Mori, Alessandro Mori.

Pels passadissos d’aquest restaurant familiar romà se sentien les rialles d’incredulitat per les afirmacions de l’article mentre es cuinava amb orgull un plat de la «veritable carbonara italiana».

Notícies relacionades

«En aquest país podem treure pit de com fem aquest plat, especialment a Roma, on es menja molt bé gràcies a les matèries primeres de qualitat que utilitzem: ous, pasta, ‘guanciale’ [galta de porc] i formatge pecorino», va reconèixer Mori.

A més, l’equip del restaurant va recordar a Efe el secret de la bona carbonara: «Practicar molt i fer una crema amb uns ous que no han d’estar ni gaire cuits ni gaire crus».