Entre Tots

L’encariment de la T-Casual enerva els lectors: «¡Castigats!»

La pèrdua de la bonificació a la targeta successora de la T-10 ha generat malestar entre usuaris a qui no surt a compte l’abonament mensual ni rebaixat

L’encariment de la T-Casual enerva els lectors: «¡Castigats!»

Meritxell M. Pauné

4
Es llegeix en minuts
Meritxell M. Pauné

Els preus del 2023 del transport públic a Barcelona han suscitat nombroses reaccions entre els lectors d’EL PERIÓDICO DE CATALUNYA. La novetat que més sorpresa ha suscitat és el final de la bonificació de la T-Casual, la targeta successora de la T-10. Es tracta del títol més demandat del sistema tarifari integrat i torna a costar 11,35 euros des del dia 1 de gener per a viatges a la primera corona tarifària.

El Govern espanyol va aprovar prorrogar els seus descomptes del 30% al transport públic per alleugerir l’impacte de la inflació a les llars, però el 20% de descompte addicional que rematava l’abatiment aquesta tardor depèn de cada Administració autonòmica. L’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) va decidir mantenir la seva part de la bonificació a la T-Usual (l’antiga T-Mes), però, en canvi, no aplicarà el 20% addicional a la T-Casual de 10 viatges. Així, aquesta targeta torna a tenir el mateix preu que el 2020, cosa que ha disgustat molts viatgers.

Lectors d’EL PERIÓDICO han fet arribar el seu malestar a través de cartes a la secció Entre Tots, el popular espai de participació d’aquest diari. Per exemple, Mari Carme Martínez (Barcelona), es lamenta aquesta setmana de l’oblit institucional als qui teletreballen tota la setmana i no els surt a compte una T-Usual: «¿Han pensat en la gent que fa teletreball? Utilitza el transport públic esporàdicament perquè no el necessita diàriament: treballa des de casa i es desplaça al seu lloc de treball un o dos dies a la setmana. Doncs, ¡castigada!».

Tampoc veu apropiada la mesura en plena recuperació del turisme. Els visitants, recorda, hauran de comprar una T-Usual cada un, tot i que viatgin en grup, perquè aquest títol va passar a ser unipersonal el 2020: «Depenent dels dies que estiguin a Barcelona o les rutes que facin, no les utilitzaran en la seva totalitat». També protesta pel trànsit i en general que «es complica la vida» als veïns de la ciutat.

Discriminació o prioritats

Discriminació o prioritatsLa discriminació de la T-Casual es basa en la premissa que els seus usuaris són viatgers ocasionals del transport públic i les administracions representades en l’ATM consideren prioritari premiar un ús més fidel a través de la T-Usual. Una distinció que no comparteixen lectors com Pol Amat (Barcelona). «Ens van endossar la T-Casual pujant-la un 12% i retirant el caràcter multipersonal, però ara que és unipersonal diuen que no és un títol habitual», contraposa a la seva missiva. «No hi ha alternativa ni varietat, perquè la T-Familiar i la T-Grup són trampes», considera. «S’afavoreix les àrees urbanes, en especial, la metropolitana, i es penalitza els pobles, les àrees d’interior, de muntanya, la Catalunya rural i despoblada encara més... Gent de primera i de segona», dispara.

Encara més contundent és el lector José Brugal (Barcelona), que s’adreça directament a la regidora de Mobilitat de Barcelona, Laia Bonet, per queixar-se del preu de la T-Casual. «El que han fet discriminant i castigant aquest abonament de transport no té més sentit que un socialisme per a uns quants. Espero que siguem molts els que estiguem disposats a castigar-los electoralment».

Barcelonins ocasionals

Barcelonins ocasionalsEl preu sense descompte de la T-Casual també genera queixes entre els residents a municipis pròxims que es traslladen a la capital només ocasionalment. Aquest perfil és especialment procliu a utilitzar l’antiga T-10, com mostra la carta de Daniel Garcia (Sant Quirze del Vallès). «¿Quina mania té l’ATM a la targeta de transport T-Casual? Primer la fan unipersonal, cosa que m’obliga a comprar dues targetes alhora, ja que som una parella de jubilats que gairebé sempre viatgem junts», exposa. «I ara van i treuen el descompte a aquesta mateixa targeta, i, a més, sense temps per reaccionar: caducarà el 15 de gener i no es poden recuperar els viatges no utilitzats de la targeta tot i que sigui pagant la diferència», critica.

Entretots

Publica una carta del lector

Escriu un post per publicar a l'edició impresa i a la web

Notícies relacionades

A més posa en relleu que compagina viatges d’una i de dues zones, una dualitat que pot resoldre bé amb la nova T-Mobilitat. «Es vol rebaixar la contaminació a Barcelona i als voltants i amb aquesta mesura només aconsegueixen el contrari. Els que viatgem poc anirem a Barcelona amb cotxe particular», conclou. En canvi, aplaudeix la gratuïtat de Rodalies: «Almenys Renfe manté la seva gratuïtat a qualsevol zona, tot i que s’hagin de fer alguns viatges perquè sigui efectiva».

Que paguin més els no residents

Que paguin més els no residentsPer contra, hi ha qui veu insuficient el que paguen alguns viatgers. Hervé Picquet Zamora (Castelldefels), que es defineix com «un usuari intensiu del transport públic», suggereix que s’encareixi el bitllet a «tots els usuaris que no resideixen a l’AMB i ens visiten, ja sigui per oci o per motius professionals», perquè considera que la seva «aportació no és suficient» en comparació amb la dels viatgers que paguen bitllet diàriament i els veïns de l’AMB que cofinancen la xarxa mitjançant els seus impostos. La distinció podria fer-se a través de la T-Mobilitat, afegeix, ja que cada titular indica el seu lloc de residència. «Per l’estat de la flota i el nivell d’ocupació en hores punta és clar que el nostre transport públic no té prou finançament i que hem de fer alguna cosa perquè sigui encara millor», defensa.