Urbanisme

L’avinguda de Roma renaixerà el 2027 com a bulevard per passejar

La reurbanització del tram pendent de la via, fins al carrer d’Entença, començarà el 2026 entre Viladomat i Calàbria, i tindrà un pressupost de 4,5 milions d’euros.

L’avinguda de Roma renaixerà el 2027 com a bulevard per passejar
2
Es llegeix en minuts
Carles Cols
Carles Cols

Periodista

ver +

Davant els veïns del barri, l’Ajuntament de Barcelona va presentar la reurbanització d’un nou tram de l’avinguda de Roma, aquest cop entre els carrers de Viladomat i Calàbria, unes obres que començaran l’any 2026, finalitzaran el 2027 i que a la pràctica donaran la volta com a un mitjó a aquesta via de la ciutat.

L’avinguda de Roma va néixer com una simple cobertura de les vies del tren enmig de l’Esquerra de l’Eixample, cosa que no es va completar fins als anys 70, i des d’aleshores es va convertir en una ruta consagrada sobretot al trànsit de vehicles. Va anar perdent gradualment aquesta condició de per a cotxes, però sense arribar a ser el contrari, és a dir, un bulevard de passeig agradable. Això és el que pretén el projecte en curs.

Gran àrea per a gossos

Tant és així que no només serà una avinguda per, preferentment, caminar, sinó que fins i tot, a l’altura de l’Edifici Estel, naixerà una gran plaça de 8.800 metres quadrats, que incorporaran una de les demandes més insistents del veïnat, una àrea per a gossos d’uns 500 metres quadrats.

De moment, l’Ajuntament de Barcelona acaba d’encarregar la redacció del projecte executiu perquè les obres puguin començar l’any vinent, amb un pressupost aproximat de 4,5 milions d’euros. El tram, entre els carrers de Viladomat i Calàbria, se sumarà a l’anterior prèviament executat el 2010, entre Urgell i Viladomat, i abans que finalitzin les obres el 2027 està previst que es posi en marxa el tram següent, entre Calàbria i Entença. El principal condicionant de tot el projecte de transformació de l’avinguda continua sent el de sempre, el pas del tren pel subsol. No en va, fins al 1949 es va conèixer aquesta avinguda a la ciutat amb el nom de la Diagonal del Ferrocarril. Els trens circulen a escassa profunditat, i aquesta ha sigut sempre l’excusa fàcil per renunciar a augmentar la presència de vegetació, com a mínim com la de la resta de l’Eixample. La mateixa plaça dels Països Catalans és el clímax d’aquest problema. Ara, el punt de vista és diferent. Els laterals de l’avinguda sí que són aptes per a la plantació d’arbres. El que està previst és que es tracti d’espècies que amb el temps llueixin grans capçades que garanteixin prou ombra a partir de la primavera i, sobretot, durant l’estiu.

Notícies relacionades

Calendari

El calendari de les obres previst per l’Ajuntament de Barcelona garanteix que, a mesura que avancin dos dels grans projectes previstos a l’Esquerra de l’Eixample (la Model i l’Escola Industrial), la nova avinguda de Roma ja sigui una realitat i no una mena de fòssil urbanístic.