TRANSPORT PÚBLIC

Metro i bus de Barcelona amplien la seva oferta davant d'un possible augment del passatge

TMB anuncia que reforçarà les hores punta per evitar aglomeracions i garantir les distàncies entre passatgers

El metro incrementarà un 60% les freqüències, i l'autobús, un 45%, a partir de dimarts

zentauroepp52982910 metro200410174443

zentauroepp52982910 metro200410174443 / FERRAN NADEU

3
Es llegeix en minuts
Luis Benavides

A partir d’aquest dimarts, els operadors de transport públic catalans ampliaran la seva oferta per adequar-se al previsible augment de la demanda acabada la Setmana Santa. La restricció excepcional de la mobilitat personal ha finalitzat i el metro de Barcelona, per exemple, oferirà un 60% del servei de mitjana i reforçarà les hores punta en les línies més crítiques, principalment la blava i la vermella. Les línies regulars de bus, per la seva banda, oferiran un 45% del servei habitual.

Aquest augment de l’oferta es planteja des de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) en la línia de respectar el terç màxim d’ocupació dels vehicles i trens que es va decretar el 13 de març com a mesura de seguretat, una cosa que no serà senzilla, com ja va avançar el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, també president de l’ATM, que va cridar a l’autoregulació dels viatgers per evitar aglomeracions. «Aquests dies hem hagut de fer malabarismes per mantenir l’oferta per a les persones que treballen en sectors essencials i garantir les distàncies mínimes», explica el director de comunicació de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), Santi Torres. «Només vam tenir una crisi el primer dia que va començar l’estat d’alarma i va durar una hora», afegeix el portaveu de la companyia, responsable de bus i metro a la capital catalana. Fins ara han aconseguit garantir que no s’ocupés més d’un terç dels combois a través dels sensors que incorporen i el seguiment de les càmeres i validacions. 

La crisi sanitària del Covid-19 ha posat a prova TMB, acostumat a ser bregar històricament amb un altre tipus de crisi com les vagues o, més recentment, la de l’amiant. Per donar resposta a un escenari inèdit i no col·lapsar l’empresa ha pres diferents mesures en un comitè de coordinació. Recentment aquest diari informava del malestar d’alguns sindicats per la recent «suspensió del comitè de seguretat i salut», però la companyia desmenteix aquesta informació i puntualitza que les mesures de seguretat s’estan abordant ara des del comitè permanent, on el nombre de delegats sindicals és superior i es plantegen «temes organitzatius, estratègics, tècnics i també de prevenció i salut laboral», recalca Torres. 

Els comitès de seguretat i salut laboral continuen actius i intercanvien informació i propostes a través de canals existents. En aquest sentit la presidenta de TMB, Rosa Alarcón, ha agraït en diverses ocasions la vocació de servei de «tots els treballadors de la companyia sense excepció» en uns dies tan complexos i també l’«actitud constructiva dels sindicats per buscar les millors solucions per fer front a aquesta crisi». La també regidora de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona considera que «sense aquesta combinació de vocació de servei, esperit constructiu i capacitat de treball hauria sigut impossible encarar aquesta situació». 

115 conductors en la reserva

Notícies relacionades

Alarcón assegura que «s’han redoblat esforços per assegurar que en tot moment es pugui garantir el servei» pensant sempre en la protecció dels professionals i especialment dels més vulnerables. En la mateixa línia, Serra recorda que TMB té una plantilla de més de 8.000 persones, només 12 de les quals han estat ingressades. «Això ha sigut gràcies a les mesures de prevenció que hem adoptat», assegura el responsable de comunicació, que destaca les més desconegudes, invisibles per als usuaris de metro i bus, els quals sí que han vist mampares de plàstic per separar els conductors dels autobusos del passatge o el tancament dels punts d’atenció. Com la rotació del personal amb set dies de descans perquè l’exposició sigui la mínima possible, l’adquisició de 1.000 llicències informàtiques per facilitar el teletreball i la contractació de 115 conductors fins al 13 d’abril –s’allargarà fins al maig– que romanen a casa com a guàrdia. 

Alguns sindicats, no obstant, demanen alguna altra mesura complementària, com els relleus a la cotxera. La companyia respon que això és logísticament molt complicat, precisament per la reducció del servei, i recorden que han posat en funcionament vuit busos llançadora (dos per centre operatiu) que acosten els relleus.