Educació a Catalunya

Catalunya prohibirà els mòbils també a l'ESO i retirarà tablets i pissarres digitals a Infantil

El lliurament d'ordinadors personals a l'alumnat es retardarà de 5è a 6è de primària

Gairebé un 70% de docents són partidaris del veto total als smartphones a secundària

Catalunya prohibirà els mòbils també a l'ESO i retirarà tablets i pissarres digitals a Infantil

ALBERT BERTRAN

3
Es llegeix en minuts
Montse Baraza
Montse Baraza

Periodista

ver +

La consellera d'Educació i FP, Esther Niubó, va iniciar mandat i curs anunciant a EL PERIÓDICO una revisió de l'ús de les pantalles a les aules i un pla de "digitalització responsable" que va encarregar a un grup d'experts. Aquest divendres, a les portes del final de curs, ha presentat aquesta nova estratègia que dóna un pas més en la restricció d'aquests dispositius a les escoles. La consellera ha defensat que l'objectiu final del pla és que "la tecnologia estigui al servei de l'aprenentatge" i que l'alumnat aprengui a fer un ús "ètic, responsable i saludable" dels dispositius.

Així, per començar, els mòbils, ja prohibits a infantil i primària, estaran vetats totalment també a l'ESO. Aquest curs, el primer sense mòbils, a secundària només s'han pogut utilitzar en el cas que el professor ho considerés oportú amb una finalitat pedagògica. El seu ús estava doncs restringit. A partir del curs 25-26, la prohibició serà total. Això inclourà també els rellotges intel·ligents (smart watches).

La regulació afectarà també la resta de pantalles. Niubó ha explicat que les tablets i les pissarres digitals aniran desapareixent progressivament dels cursos d'educació infantil amb l'objectiu que a I-3, I-4 i I-5 hi hagi 'pantalles zero'. Aquests dispositius es mantindran a l'etapa d'educació primària.

Aquestes dues decisions no suposen una gran sorpresa: el passat febrer Niubó ja va apostar per ampliar la prohibició del mòbil a l'ESO, una demanda de moltes famílies, i de restringir l'ús de pantalles a infantil.

Totes les pantalles digitals que hi havia fins ara a les aules d'Infantil (pràcticament totes tenen aquests dispositius) i que es van sufragar amb 200 milions d'euros procedents de fons europeus per a la digitalització de les aules seran reubicades en altres espais dels centres.

Pel que fa als ordinadors -un dispositiu per alumne-, el repartiment de dispositius que fins ara es feia a 5è de primària, es retardarà un curs, fins a 6è de primària. Aquesta mesura entrarà en vigor el curs 26-27. A partir de llavors, l'alumnat de 5è no tindrà ordinador personal com ara per treballar al centre i a casa, sinó que tindran accés puntual, quan ho considerin els docents, a portàtils que quedaran al centre.

La idea del Departament és seguir donant un ordinador portàtil a cada alumne d'ESO. A més, i com a novetat, s'inclourà en aquest pla els alumnes de Formació Professional Bàsica.

La nova estratègia segueix apostant per l'educació en la competència digital, però fent èmfasi en l'ús responsable, actiu, crític i segur, com recomanen tots els experts. Així, de cara a l'alumnat, es treballarà l'ús responsable, segur i ètic dels dispositius. I s'intensificarà en el currículum, l'aprenentatge per detectar i analitzar notícies falses.

L'estratègia també implicarà les famílies. El Departament elaborarà una guia dirigida a les famílies i recomanarà als centres que a les reunions de principis de curs informin les famílies. La idea és que tots els agents vagin a l'una en aquest camí per treballar una digitalització responsable; és a dir, aconseguir que l'alumne faci un ús de les pantalles actiu i amb propòsit, crític i segur.

Enquesta a 5.400 professors d'ESO

El Departament ha pres aquestes decisions després d'analitzar l'informe que el grup d'experts transversal ha elaborat (va iniciar els seus treballs al febrer) i una enquesta realitzada a 5.400 professors de secundària i equips directius de centres públics, són un 14,6% del total de docents.

Un 89,6% ha opinat que la regulació posada en marxa aquest curs 24/25 ha tingut un impacte positiu global (concentració, rendiment, convivència) i un 67,9% dels mateixos s'ha manifestat a favor de prohibir els mòbils a l'ESO de forma total.

Notícies relacionades

A l'enquesta, un 42% del professorat també ha expressat la seva percepció que la regulació de mòbils aquest curs ha comportat una millora de la concentració i un 22% opina que ha millorat el rendiment acadèmic, especialment en aquells alumnes amb problemes i en aquells centres de major complexitat.

En aquest curs que ara s'acaba, un 40% de centres va optar per la prohibició total del mòbil a l'ESO, el doble que el curs 23-24. El 60% que han permès un ús parcial, ho han fet de manera molt puntual. Així, només un terç del professorat de secundària ha promogut alguna activitat pedagògica amb el mòbil. D'aquests, el 75% ho ha fet una o dues vegades per trimestre. En la majoria de casos, els alumnes van utilitzar els mòbils per a generació de contingut audiovisual. Amb la prohibició total, aquestes activitats es realitzaran amb tablets o ordinadors que hi hagi a les aules.