GUIA DE MOBILITAT SOSTENIBLE

Aquests són tots els serveis de bicicleta i moto elèctrica compartida a Barcelona

Set serveis de 'motosharing' i 'bicisharing', amb 4.000 vehicles, competeixen amb els 6.000 del Bicing públic

zentauroepp45991110 combo bicis181122182452

zentauroepp45991110 combo bicis181122182452

4
Es llegeix en minuts
Ernest Alós

Barcelona està vivint dos ‘booms’ en matèria de mobilitat: el dels patinets elèctrics i el delsserveis de lloguer per minuts de motos elèctriques i bicicletes (tant mecàniques com elèctriques). Els qui volen abandonar el vehicle privat o deixar que li robin la bicicleta, combinar viatges en diversos modes de transport, té en l’actualitat ja vuit serveis de mobilitat compartida. El Bicing, amb estacions de recollida i devolució i un servei de repartiment per camioneta cap a les que queden buides, garanteix la cobertura més àmplia i uniforme. La resta de serveis depèn dels moviments naturals dels seus usuaris, que les aparquen al finalitzar el seu trajecte, i no sempre on haurien o on li convindria al següent usuari. Sovint els vehicles es concentren en zones com les universitàries, i el centre de la ciutat queda poc cobert a la nit. A canvi, excepte Muving, ofereixen servei les 24 hores, no obliguen a un abonament anual i obren la mà també al visitant. O visitants: totes les motos ofereixen cascos per a dos viatgers.

El Bicing, el pioner

https://www.bicing.cat/es/

El servei de bicicletes municipal, finançat com a part complementària del sistema de transport públic i que per tant està subvencionat, però pensat només per a viatges curts, va néixer el 2007 i ha sigut, juntament amb la xarxa de carrils bicis, protagonista de la tornada de la bicicleta als hàbits dels barcelonins, amb un mecanisme de subscripció que el limita als residents a la ciutat. El sistema actual caducarà al llarg del 2019, quan serà substituït per la nova contracta. S’activa amb una targeta d’usuari a les estacions, no amb una app. Avui dia, hi ha un Bicing tradicional, amb un abonament anual de 47,16 euros, i la possibilitat d’utilitzar també el Bicing Elèctric, per 14 euros més. El primer no cobra els primers 30 minuts d’ús i costa 0,74 euros per cada mitja hora fins a les dues hores. El segon cobra 0,45 euros per la primera mitja hora i 0,80 euros per cada mitja hora fins a les dues hores. Tots dos penalitzen l’usuari a partir d’aquest límit. En total hi ha 6.000 vehicles i només funciona les 24 hores el cap de setmana i dies festius. Amb el nou servei es desplegaran 7.000 vehicles, 1.000 d’aquests elèctrics (ara n’hi ha 300), amb un únic abonament anual de 50 euros. Al marge de l’abonament, l’usuari d’una bicicleta mecànica haurà d’abonar 70 cèntims si supera els 30 minuts d’ús sense sobrepassar les dues hores. En el cas de l’elèctrica, haurà d’abonar 35 cèntims per un ús inferior als 30 minuts i 90 cèntims per més de 30 minuts sense superar les dues hores.

E-Cooltra

https://www.ecooltra.com/es/

De les 2.500 motocicletes elèctriques desplegades a Barcelona, E-Cooltra té la flota més gran, desplegada des del 2016. Com la resta de serveis privats, l’usuari lloga la moto connectada per geoposició i la retorna a través d’una app, i l’aparca dins de l’àrea autoritzada, que exclou barris perifèrics i gran part de Ciutat Vella. Amb dos cascos, límit de velocitat de 50 km/h, sense càrrec per abonar-se i 0,26 euros per minut. Les motos són produïdes per l’alemanya Govecs.

Yego

https://www.rideyego.com/barcelona

Les motos de Yego, amb una estètica de Vespa, fabricades per Emco a Alemanya i de color verd pastel, van arribar el 2016 a Barcelona, llavors amb el nom de Yugo. Té 210 vehicles a Barcelona. El preu, 0,22 euros per minut.

Scoot

https://scoot.co/barcelona/

Aquesta companyia, creada a San Francisco el 2012, ha desplegat aquest any 500 motos elèctriques. L’‘app’ és comuna amb el servei de bicicletes de la mateixa companyia. Les motos es poden aparcar a les zones autoritzades, excloent les àrees del Besòs, zones altes i Zona Franca. Els vehicles són fabricats a Molins de Rei per l’empresa local Silence. 1 euro per arrencar i 0,20 euros per minut.

Muving

https://muving.com/

Les motos grogues de Muving són fabricades per l’empresa local Torrot. El model desplegat a Barcelona arriba als 70 km/h. Tenen una cobertura superior a la de la seva competència, a zones com l’àrea del Besòs. Preu: 0,25 euros per minut. No funciona de 3 a 6 hores.

Scoot (bicicletes)

https://scoot.co/barcelona/

Els models de Scoot, de color vermell, han assaltat les zones de més afluència turística de la ciutat. Les seves 1.000 bicicletes comparteixen app amb la versió de moto elèctrica de la mateixa empresa. Compten amb assistència elèctrica al pedaleig i cadena per lligar-les als punts d’aparcament de bicicletes. El preu, 1 euro per desbloquejar-les i 0,10 euros per minut.

Donkey Republic

https://www.donkey.bike/es/

La danesa Donkey Republic, amb les seves bicicletes taronges, ha de ser aparcada al final del lloguer als aparcaments de bicicletes públics, amb un màxim de bicicletes del seu servei per estació, mentre que la seva competència Scoot només controla que la bicicleta sigui dins de la zona d’ús. Facilita els lloguers llargs, competint amb les botigues de lloguer per a turistes. 1,5 euros les primeres dues hores.

Mobike

Notícies relacionades

https://mobike.com/es/

La xinesa Mobike només ha desembarcat a l’Hospitalet. El cadenat intel·ligent bloqueja la bicicleta però no permet lligar-la a un punt d’estacionament, cosa que incrementa el descontrol sobre la seva ocupació de l’espai públic: Barcelona s’ha negat a acceptar aquest model. El preu, 1 euro per cada 20 minuts.

Comparativa de preus per a viatges de 10, 30 i 60 minuts

<span style="font-size: 1.6rem; line-height: 2.6rem;">Amb les tarifes bàsiques de cada servei, aquest seria l’import d’un viatge de 10, 30 i 60 minuts en cadascun dels serveis desplegats actualment a Barcelona. Amb asterisc, els que obliguen a pagar un abonament anual. Totes les marques de motos elèctriques ofereixen bons per a usuaris freqüents amb preus per minut inferiors al preu base.</span>