MOBILITAT ELÈCTRICA

Colau es proposa autoritzar 2.150 bicis i motos compartides més a Barcelona

L'ajuntament comença a tramitar la taxa de 71,51 euros per vehicle i anuncia un decret amb condicions per arribar als 6.000 vehicles de lloguer

En els punts on el 'bicisharing' ja omple els aparcaments per a bicicletes s'habilitaran estacionaments exclusius per a vehicles particulars de veïns

zentauroepp43909518 barcelona 22 06 2018 sociedad  barcelona tema del dia del lu180714142854

zentauroepp43909518 barcelona 22 06 2018 sociedad barcelona tema del dia del lu180714142854 / RICARD CUGAT

3
Es llegeix en minuts
Ernest Alós

La comissió d’Economia de l’Ajuntament de Barcelona ha iniciat avui la tramitació dela primera de les mesures que regularan un sector en expansió a la ciutat, els serveis privats de lloguer de motos i bicicletes compartides. El projecte d'ordenances fiscals del 2019, que avui encara no ha aconseguit el suport necessari en comissió tot i que que no ha de ser aprovat definitivament fins al gener, inclou una taxa de 70,51 euros per vehicle i any que hauran de pagar companyies com eCooltra, Jou, Scoot o Donkey Republic. Però, a més,la tinent d’alcalde Janet Sanz ha avançat també els criteris del decret,que també hauria de ser aprovat al gener,per afavorir l’expansió d’un sistema de mobilitat elèctrica sostenible però en què també s’han de fixar límits:l’ajuntament establiràun màxim de 6.000 vehicles de 'sharing'a la ciutat, i les empreses, a més de pagar una taxa, hauran de complir diverses condicions per "minimitzar els impactes negatius" derivats de l’ocupació de l’espai públic i l’eventual incivisme dels usuaris.

Segons Sanz, aquest tipus de serveis, que en l'actualitat presten a Barcelona quatre empreses de motos i dues de bicicletes, ha de ser promogut, encara que sigui "de forma controlada", ja que resta desplaçaments en vehicles privats contaminants en favor de les bicicletes mecàniques o les bicicletes i motos elèctriques i "incorpora una manera diferent de tenir vehicle, més vinculada a l'ús que a la seva propietat". En la comissió d'aquesta tarda han compromès el seu vot a favor Barcelona en Comú, Esquerra, el PSC i el regidor no adscrit Juanjo Puigcorbé. 

Almenys sis empreses competint

La proposta de decret municipal de 'carsharing' i 'motosharing', que s'aprovaria quan també ho siguin les ordenances, però encara ha d'acabar de ser negociat amb els grups municipals i el sector, preveu que les companyies competeixin (per la via de subhasta o sorteig, per garantir la lliure competència, i amb un mínim de tres empreses autoritzades per a cada una de les maneres) per un nombre fix de llicències. En l’actualitat hi ha actives a la ciutat 1.500 bicicletes de 'sharing' i 2.325 motos. L'estudi municipal sobre l'ocupació actual de l’espai públic considera que aquest és capaç d'absorbir sense problemes un 70% més de bicicletes compartides (elevant el nombre màxim a 2.500) i un 47% més de motos (fixant un parc de gairebé 3.500).

L’ajuntament, doncs, considera que la presència d’aquests sistemes de mobilitat no presenta encara símptomes de saturaciócom passa en ciutats com Amsterdam (o, en dimensions monumentals, en moltes ciutats xineses). El que no impedeix que a més d'aquests límits raonables es plantegin altres condicions per evitar els problemes que han experimentat aquests països i, incipientment, ja Barcelona: que les bicicletes estiguin preparades per ser lligades correctament a les 'u' d'aparcament per a bicicletes i que tots els vehicles comptin amb geolocalitzador i llicència per poder sancionar els infractors que abandonen les bicicletes enmig de la via pública o les aparquen en llocs prohibits com fanals i papereres.

Aparcaments per a bicicletes particulars en zones saturades

La tarifa serviria també de mesura dissuasiva per a les empreses l'estratègia de les quals és inundar la ciutat de bicicletes (descuidant després el seu manteniment). A més d'una altra qüestió de principi: "Qui fa negoci amb l'ús de l'espai públic de la ciutat, també ha de contribuir", recorda la tinenta d'alcaldia.

Notícies relacionades

Malgrat que hi hagi marge de creixement,en zones turístiques o cèntriques sí que s’està produint un fenomen d’ocupació de les places d’aparcament per les empreses de 'sharing'. Per aquest motiu, la proposta de decret inclou també l'establiment de punts d'aparcament reservat per a les bicicletes particulars dels veïns en aquestes àrees.

El decret en preparació no inclou el 'carsharing'. Segons la regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal, aquest sistema requeriria una regulació a part, ja que el seu ús inclou els aparcaments privats, i no només estacionament en la via pública com el 'motosharing' i el 'bicisharing'. Tampoc no es contempla el lloguer de patinets elèctrics compartits, vetades en l'actual regulació municipal d'aquests vehicles.