MUNDIAL DE MOTOCICLISME

Dorna TV inunda el circuit de Montmeló amb 117 càmeres

Seixanta cadenes oferiran demà la retransmissió del gran premi

2
Es llegeix en minuts
EMILIO PÉREZ DE ROZAS
MONTMELÓ

Diuen que, el 1997, quan Michael Doohan ja acumulava quatre dels cinc títols mundials de 500cc que acabaria conquistant, va entrar un dia al seu box i, de la mà de Jeremy Burgess, el tècnic que ara està amb Valentino Rossi, va arrencar d'una estirada una de les càmereson board que portava la seva Honda i la va trepitjar. Segons Doohan, aquella lent li va fer perdre un segon en la seva volta ràpida. Romanços, van pensar els telecos i tècnics de la companyia Dorna TV.

L'anècdota va provocar que l'organització del Mundial de motociclisme, en mans espanyoles des del 1992, decidís que, a partir d'aquell moment fins als nostres dies, la transmissió televisiva dels grans premis (autèntic trampolí del rellançament mediàtic del Mundial) seria el més important. Per això el reglament, l'organització i el dia a dia de les carreres està sotmès al ­lluïment televisiu, sempre que no entorpeixi tècnicament el desenvolupament de les motos.

300 HORES DE TELEVISIÓ // El GP de Catalunya, que TVE-1ofereix ín­tegrament demà, tindrà 117 càmeres (90on board, és a dir, a les 17 motos de MotoGP) per lluir en la retransmissió. És un nombre una mica superior a l'habitual, però no gaire més. Dorna TV, que desplaça a cada carrera 39 tones de mate­rial, manté connectades en directe 60 ­cadenes, ofereix 300 hores de ­te­levisió durant cada cap de setmana i ­cableja cada traçat del Mundial amb 25 quilòmetres de cable

(fibra/triax). L'extensió d'un circuit (el Mundial visita 14 ­països i 18 ­traçats) repre­senta, més o menys, 50 camps de futbol (unes 119 ­hectàrees).

Notícies relacionades

Els 120 professionals que formen part del desplegament de Dorna TV, que utilitza la més alta tecnologia del món, començant per l'alta ­definició (la F-1 encara no l'ha in­cor­porat) i acabant pel sofisticat sistemafinal cut serverd'Apple (edita en mil·lèsimes de segon tota mena ­d'i­matges digitalitzades i arxivades), treballen estretament lligats a les fàbriques (Yamaha, Honda, Suzuki i Ducati) amb l'objectiu de com­pletar les imatges que faciliten la vin­tena de càmeres fixes que hi ha a cada circuit amb gairebé un centenar de ­minúscules lents col·locades a les motos. El pes d'aquestes lents no excedeix d'1,6 quilos, per no dis­torsionar la posada a punt de la ­moto.

«Va costar molt que les fàbriques del Mundial confiessin en nos­altres», assenyala Manel Arroyo, màxim responsable de Dorna TV, «però era normal, perquè es tractava que ens ­permetessin ficar-nos al cor de les seves motos, conèixer els seus parà­metres, les seves dades més valuoses, la seva telemetria i selec­cionar els més destacats per oferir-los a ­milions de teleespectadors de tot el món».