Negacionisme climàtic

Els meteoròlegs del món de la comunicació s’han unit per assumir la responsabilitat i fer divulgació per lluitar contra l’escepticisme, les notícies falses i el ‘clickbait’ que proliferen a les xarxes o les notícies falses que difonen alguns polítics. 

Negacionisme climàtic

a. g.

3
Es llegeix en minuts
a. g.

El canvi climàtic és imparable i els fenòmens meteorològics que sacsegen el món cada vegada són més sorprenents. L’escalfament global és una realitat, però encara hi ha negacionisme i escepticisme al respecte. Tot i que cada vegada es té més informació sobre això, el tractament que es dona a aquestes dades pot ser contraproduent. Les xarxes socials són "focus de fake news sobre el canvi climàtic", denuncia Redondo, meteoròleg del programa Aruseros, que assegura que des del sector es troben en una "lluita diària" contra les notícies falses.

Aquestes notícies falses no només arriben per part de persones anònimes, sinó també de famosos i polítics. Fa més d’un any, la presidenta de la Comunitat de Madrid, Isabel Díaz Ayuso, va fer unes declaracions públiques negacionistes: "Des que la Terra existeix hi ha hagut sempre canvi climàtic. No poden seguir contra l’evidència científica únicament pel que sempre tenen darrere, al cap, que es diu comunisme." Un missatge "perillós", segons Redondo. "Està morint gent pel canvi climàtic", adverteix.

Programa de Vox

Així mateix, el programa electoral de Vox per a les eleccions del 2023 contemplava la "derogació de la llei de canvi climàtic", que, segons el partit liderat per Santiago Abascal, "impedeix que explorem els nostres recursos, carrega sobre les espatlles dels espanyols el pes de la transició ecològica en forma d’impostos verds i criminalitza els nostres treballadors i agricultors".

També és important fugir de les notícies que són un "clickbait de manual", com aquelles que fan referència als "nens de les cabañuelas". És un mètode tradicional sense base científica de predicció meteorològica, que consisteix a observar els primers 12 dies de l’any i segons el clima de cada dia serà el clima del mes corresponent, de manera que el primer de gener és indicador del de gener o el 6 de gener indicador del clima de juny.

"Hem de lluitar-hi en contra, perquè aquestes previsions no tenen fiabilitat científica", alerta el doctor en Comunicació. El periodista veu diferències generacionals quant a conscienciació sobre el canvi climàtic. "La gent jove cada vegada està més sensibilitzada, el paper de les escoles és increïble, però altres generacions no s’ho acaben de creure. No és una cosa que puguis palpar en el dia a dia i la gent gran és més reticent", confirma. També considera que es dona "massa cobertura a les postures negacionistes per part dels mitjans de comunicació".

"Hem d’adaptar-nos a la fluïdesa, esforçar-nos per estar dins d’aquesta onada i intentar liderar-la", apunta Tomàs Molina, cap de meteorologia de TV-3. Els meteoròlegs del món de la comunicació s’han unit per "assumir la responsabilitat i fer divulgació per lluitar contra les notícies falses i el clickbait". "Si deixes aquesta tasca divulgativa en mans dels periodistes, falten coneixements i donen titulars no contrastats", exposa Francisco Cacho, meteoròleg de La Sexta.

El 2012 es va crear l’Acomet (Associació de Comunicadors de Meteorologia), un espai que va sorgir per millorar i potenciar la comunicació de la informació sobre el temps perquè sigui clara i comprensible en coordinació amb els serveis meteorològics. Una necessitat que va sorgir a partir de la creixent preocupació pel canvi climàtic resultant de l’escalfament global i la vulnerabilitat davant els seus efectes. Reivindiquen espai i temps per poder difondre aquests continguts amb programes específics de divulgació meteorològica, al marge dels tradicionals espais del temps.

Notícies relacionades

Intel·ligència artificial

Ángel Rivera, exportaveu d’Aemet i soci fundador d’Acomet, va exposar els grans reptes del futur de la comunicació meteorològica en les últimes Jornades d’Ourense que van organitzar des de l’associació: el canvi climàtic, els fenòmens adversos i també la intel·ligència artificial (IA). El responsable va destacar el perill que pot suposar en la generació de fake news. "Hi haurà moltes fonts d’informació i, entre aquestes, moltes dades falses i hem de reflexionar sobre com es planteja la convivència entre la intel·ligència artificial i els comunicadors meteorològics", afegeix Rivera.